Sunday, September 21, 2008

GARRULUS GLANDARIUS

Kus veedab perenaine köögis kõige rohkem aega? Täpselt õige. Kraanikausi juures. Ja ma ei jõua end ära kiita:), et köögi sisustamise juures otsustasin ma ta akna alla paigutada. Selle asemel, et olla pool elu nina ja silmadega vastu igavat seina, näen ma oma toimetuste juures igasugu huvitavaid asju. Täna siis selline linnuke. Ma ei olnud teda kunagi varem näinud. Aga, et rahvas peab pasknääriks hoopis teist lindu, olin ma temast juba varem lugenud ja ka pilte vaadanud. Ega ta end kaua vaadata lasknud. Oma väga jämeda nokaga tuuseldas ta üsna kenasti maa seest mingeid usse-tõuke otsides Aga kui ta külje keeras, olin ma üsna kindel, kellega tegemist. Ja internetist leidsin kohe ka liigikirjelduse koos pildiga. See oli tõesti pasknäär, rahvakeeles veel paskraat, metsnäär, pajuharakas. Kahjuks lendas ta üsna kiiresti kaugemale ega lasknud end rohkem pildistada.
Pasknäär on umbes haki suurune lind. Teda on kerge ära tunda üla- ja alapoole roosakashalli üldvärvuse ja musta servaga eretaevasinise laigu (küüduse) järgi tiivanukil. Kui lind on erutatud, siis võib tema peas märgata ka tutti.
Pasknäär elutseb okas-, sega- ja lehtmetsades, eelistades neid, kus leidub tihedat alusmetsa. Pesitsusajal on ta aga seotud eelkõige kuuse-segametsadega. Pesa ehitavad mõlemad vanalinnud koos kõige sagedamini kuusele, kuni 10 m kõrgusele raskesti märgatavasse kohta. Pasknääri pesa on kaunis lame ja koosneb väljaspoolt raagudest, seest aga samblast, rohujuurtest ja muust pehmemast materjalist. Kurnas on 5-7 muna. Munad on hallikasrohelised, kaetud pruunikate tähnide ja laikudega. Poegi hauvad ja toidavad mõlemad vanalinnud. Pojad on pesahoidjad ja lahkuvad pesast kolmenädalastena. Vanalinnud hoolitsevad poegade eest kuni sügise saabumiseni. Sel ajal hulguvad pesakonnad koos.
Segatoidulise linnuna sööb pasknäär mitmesugust toitu. Taimtoitu - tammetõrusid ja mitmesuguseid marju otsib ta peamiselt sügisel, eriti aga talvel. Tõrudest teeb ta ka omale talvevarusid, mis on mõnikord üsna suured. Mõnes panipaigas võib neid olla kuni 4 kg. Osa peidetud tõrudest kaevab pasknäär lume alt välja, osa jääb aga kasutamata ja läheb kevadel idanema. Kevadel ja suvel toitub ta peamiselt putukatest, sealhulgas kahjuritest, näiteks maipõrnikatest, siklastest ja kärsaklastest. Teisi loomi, mitmesuguseid pisinärilisi, väikesi linde ja nende mune, sisalikke ja konni, sööb juhuslikumalt. Kahjurputukate hävitamise ja tammetõrude levitamisega toob pasknäär metsamajandusele suurt kasu. Ta on päevase eluviisiga. Meil paiga-,hulgu-ja rändlind ning ka läbirändaja. Värvuliste pesade rüüstamisega tehtav kahju on väiksem. Looduskaitse alla ei kuulu

13 comments:

  1. Sul vedas, nägid väga ilusat lindu. Ise pole ma neid teab mis ajast näinud. Ta on oma olemuselt ja liigutustelt nii haraka sarnane, et lapsena pidasingi teda harakahärra piduriides kaasaks. Pasknäär oli minu arust nii inetu nimi (selle nimega ristisin naabrite pardid) ja pajuharaka nime "kohandasin" peoharakaks :)
    Huvitav, et bio.edu.ee pasknääri sugulasena ei maini, kuuluvad nad ju ühte vareslaste (Corvidae) perekonda.
    Väga hea andmebaas taimede-loomade kohta, ehk läheb vaja.

    ReplyDelete
  2. Aitäh lingi eest, uurin hiljem!
    Oli ilus lind tõesti. Jäin teda kohe pikalt vaatama, enne kui käed kuivatasin ja fotokani jõudsin. Arvan, et olen paar kuud varem ka tema poegi näinud, tookord veel mõtlesin, et ei tea, mis huvitavad roosaka jumega linnud seal siblivad, aga fotokas oli liiga kaugel. Nimi on tõesti kole, Sinu peoharakas oleks talle igal juhul paslikum

    ReplyDelete
  3. Mul hakkab vist ülemisel korrusel katus ära sõitma :) - oma eelmises postituses olen ühe sõna välja jätnud: see bio.edu. on pasknääri perest haraka mainimata jätnud. Ei tea miks, aga sarnasus neil väga suur ja lennates võis neid tihtipeale segi ajada.

    Aga minu hobiruumide osal on ka pool katusest juba valmis :)

    ReplyDelete
  4. Ei ole hullu, mõttest sain aru.
    Aga see töötoa värk (y).
    Kas varsti saab siis kursustele ka?:)

    ReplyDelete
  5. väljanägemine on tal jah, kena. üks värvilisemaid linde eestis. aga see hääl, mida ta kuuldavale toob, on suhteliselt ebameeldiv. eriti, kui nad hommikul kell 6 akna taga karjuvad ja kraaksuvad. ja seda tegid nad siin suvel alalõpmata. täna polegi ühtegi näinud... see-eest kuulub tänase päeva loomanimistusse 3 rästikut ja 1 nastik.. brrr. eks nad hakkavad nüüd talvituskohtadesse liikuma ja lähevad liikvele.

    ReplyDelete
  6. aga selle köögi paigutuse osas jääb, nagu ikka, tõdeda, et inimesed on erinevad. mina olen köögis kraanikausi juures suhteliselt palju vähem, kui laua taga. ja kui ma süüa teen v nõusid pesen, siis ma nagunii välja ei vahiks - ma ei saa niimoodi tööd teha :). küll aga naudin ma "sajaga" söömise ajal aknast välja vaatamist - on see siis hommikukohv, lõuna või õhtune teejoomine..

    ReplyDelete
  7. Ja mina ei oskaks ilma nõudepesumasinata üldse enam elu ette kujutada. Paned nõud masinasse, lähed õue ja kui tagasi jõuad, on nad end ilusti ise puhtaks pesnud.

    ReplyDelete
  8. jah, sul on õigus. Mina arvasin, et no mis see kahe inimese nõud pesta on, aga oleks pidanud ka masina muretsema, nüüd on hilja, see vajaks nüüd väga suuri ümberkorraldusi. Aga kraani juures on ju vaja söögivalmistamise juures ka käsi ja igasugu juurikaid jms pesta, kartuleid kurnata jms. Ma olen isegi stopperiga aega võtnud, et kuhu köögis aeg kulub. Vastus- kraani juurde

    ReplyDelete
  9. Suured nõudepesumasinad on jah jurakad ja võtavad jube palju ruumi. Minul on selline lauavariant, natuke suurem kui mikrolaineahi. Tegingi sellise torni kraanikausi kõrvale, kõige all on kapp. siis nõudepesumasin, siis mikro ja üleval veel riiul. Mingi imefirma, ostsin kunagi Hobby Halli poest. Aga www.elektroonika.ee on selline lauavariant olemas näiteks Boschil. Kui rohkem külalisi sisse sajab, pesen lihtsalt mitu korda.

    ReplyDelete
  10. Meil käisid nad ka üksaasta lasteaia hoovil, mul olid seal suured köögiaknad, sai ka imetletud. Aga emalind on ikka palju tagasihoidlikuma välimusega, nagu neil lindudel alati.
    Meil nõudepesumasinat pole, kuigi nõusid tuleb 5 inimese jagu. Aga meie pere masinaks olen siis mina - ei saa eriti teisi ka paluda, sest on välja tulnud, et mina pesen kordi kiiremini ning kordi kuumema ja vähema veega, kui teised ja siis on see ju "raiskamine", kui teised pesevad :oS

    ReplyDelete
  11. See tagasihoidlikuma välimusega võis poeg olla. Täiskasvanud on ühesugused kirjud, ma võin eksida, aga arvan, et emalind ka natu suurem, sest see istus rohkem pesal ja tundus, et ka hooldas lapsukesi rohkem, aga võis ju täitsa lihtsalt "kodutöid" armastav isane olla.

    Aga nende "peoharakate" kraaksumise elab veel üle, hulga hullem on hallvares, kes kutsika moodi haugub. Paar aastat tagasi kui kuulsin magamistoa akna all ülemaja naabri hagiahakatise haukumist, helistasin, et kuts kodunt vist punnu pannud ja minu aias. Otsimist oli omajagu, kust meie teadsime, et vares vahib haukudes meie tegemisi pealt. Lõpuks leidsime kutsika oma aedikust üles, nüüdseks haugub täiskasvanud koera moodi, aga vares "kraaksub" ikka kutsika haledat haukumist.

    ReplyDelete
  12. Ma nägin pasknääri esimest korda umbes 10 aastat tagasi Tallinnas Glehni pargis päris lähedalt ja imestasin, mis erksavärviline lind see küll olla võib. Nüüd on neid meie kodu juures ka. Tõesti ilus lind, kuigi hääl nii ilus ei ole.

    ReplyDelete