Friday, August 1, 2008

PHLOX PANICULATA

Aed-leeklille e. aedfloksi (Phlox paniculata syn. Phlox decussata) mõned sordid on meil suve teise poole õitsejatena ikka aias olnud. Ammu, juba taluaiast tuntud kõrge püsik vajab heaks kasvamiseks parasniisket, viljakat pinnast. Üleväetamisel kipuvad oksad lamanduma ja puhmad haigestuma jahukastesse, seetõttu pole ma neid kunagi väetanud. Ka ei talu ta põuda ning vajaks kuivaperioodidel kastmist. Kuna mul on taimede "kuivatamisega" eriline suhe, siis võin väita, et võrreldes mõne muu lillega, elasid need sordid pika põua üle, kuid hukkus enamus roosasid sorte. Nii ongi mul alles erinevad sinised, valged või valgekirjud sordid. Roosad võiksin kõik aeda tagasi saada, sest olen neid palju jaganud. Kuid allesjäänuid vaadates mõtlesin just, et ma ei teegi seda. Mul on vaja püsikuteaeda ära istutada paljundus-, selekteerimis- kosumispeenrast päevaliiliad. Kuna nad õitsevad floksidega üheaegselt, siis võib-olla ongi parem kui väga soojades, rõõmsates värvides päevaliiliate vahele jäävad külmemates tagasihoidlikemas toonides muud lilled.

Väga hea, haiguskindel, rikkalikult õitsev, hästi paljunev sort "Wilhelm Kesselring".
Huvitava värvikombinatsiooniga tagasihoidlik ukraina päritolu "Ditinstvo"
Vene sorte hinnatakse praegu kõrgelt läänes, sest nad on võrreldes paljude uute sortidega tunduvalt haiguskindlamad ja vastupidavamad halbadele ilmastikuoludele. Venemaal on väga palju aed-leeklille austajaid ning aretajaid ja lausa entusiastide klubisid. Aed-leeklillest on võrdlemisi kerge saada häid seemikuid. Kuna enamik aretustööga tegelejaid ei registreeri oma kaunitare sortidena, siis on neid ka suhteliselt raske leida kataloogidest.
Väga suurte õite ja õisikutega puhasvalge "Belõi medved"

Ilus, efektne tume- violetjassinine tiheda õisikuga "Blue Paradise"

Erilise punase väljapaistva värvitooniga "Krasnaja Shapotshka"

Tuhm hallikassinine "Novinka"


Ainus laigulise leeklille (Phlox maculata) sort meie aias, "Natasha". Vaatamata nimele, ei ole see vene sort. Veidi väiksema õiega kui aed-leeklill, kuid huvitava triibulise mustriga õielehel. Väga terve sort.

Suhteliselt uus, huvitava värvikombinatsiooniga väikeseõieline hübriidsort Phlox x "Sherbet Coctail"



2 comments:

  1. Valge on võrratu!
    Minul leeklilli ainult 4, üks Altaist toodud ja 3 floksi veel vanaema aiast pärit.
    Nende võrratud värvitoonid ja lõhn - nad lihtsalt peavad aias olema.

    ReplyDelete
  2. ma olin ka mitu aastat hädas flokside jahukastega. aga möödunud aastal sügisel, kui pritsisin oma okaspuid Bravoga jäi mul natuke lahust üle ja laskin ka floksid ja liiliad sellega üle. Ja kevadel kui tegin roosidele topasiga esimest jahukaste vastast profülaktikat- pritsisin ka floksid ja liiliad üle. Ja pean ütlema, et vaatamata vihmasele suvele on mul floksid ja liiliad sellel aastal palju tervemad. - Liiliatest ainult ühel on varred paljad. Kavatsen ka see sügis vastu talve seene tõrjet teha - ehk õnnestub siis nendele seenelistele piiri panna ja ei pea järgmine aasta nii palju fungitsiide kasutama.
    Aga seda ma ei teadnud, et floks ei taha väetist saada - ma ise mõtlesin, et vihmad neid maha peksavad. Järgmine aasta ei anna siis neile :)

    ReplyDelete