Tuesday, August 12, 2008

HOSTAD



Tegin väikese valiku oma lemmikutest. No olen ma hostahoolik ja sinna pole miskit parata. Valisin nii suuri puhmaid, kui veel päris lapsukesi, kõrge-ja madalakasvulisi sorte.
Olen hostasid pildistanud nii kevadel kui sügisel. Mõne sordi puhul on eriti hästi näha, kuidas nad ajaga värvuvad ja isegi värvust muudavad.
Pildistasin neid basseini ääres, kus neid järgmisel kevadel veidi rohkem laiali istutama ja värvuste kaupa grupeerima peab, sest seal on neil juba väga kitsaks jäänud. Osa pilte tehtud veel titeaias, need sordid olid ju nii väikesed, et ei saanud kuidagi murusse istutada. Osa murus, kus eriti piltidel tuleb välja, et midagi oli vaja ette võtta ja osa siis juba kattega peenras.
Ühel emadepäeva kingituseks saadud sordil oli aiandis potti kaasa pandud hoopis teine sort, mille nime ma ilmselt kunagi teada ei saa - eks ta jäägi "kaasavaraks"

Olen ära kaotanud ühe netiaadressi, kus ühe meie mõistes lossi aed oli väga eriliselt kujundatud. See kujutas endast elu tekkimist maal ja taimede evolutsiooni. Osjade ja sõnajalgade osale järgnes sadade aakrite kaupa kuusemetsa alla rajatud tohutu väli hostasid. Ja ühte sorti oli sinna istutatud ikka kümnete ruutmeetrite viisi. Oli see vast vaatepilt ja ei lase mind vist kunagi oma lummusest lahti. Teeks ise ka suure hostaõue, aga kahjuks pole mul sellele piisavalt varju pakkuda.

21 comments:

  1. Ohh, väga hea!
    Mul aias praegu 2 hostat. Üks plaanis veel soetada, siit video pealt nüüd hea valida.
    Tänks, tegid mu elu lihtsamaks!

    ReplyDelete
  2. Mina sain sel kevadel Hr. Ahse. Ei teagi nüüd, mis mu teise poole tellitud taimedega saab - mu hoole ja armastusega ligi 40 m2 hostadele ettevalmistatud maatükki ei ole õnnestunud veel muttide käest tagasi võidelda :( kaeva veel mutikaitseks võrk maasse, nüüd mutid seal lõksus ja ründavad pojengipeenart ka.

    Aga räägi natuke oma sieboldiana´st, ega õitsevana pilti ole? Mul neid sinihalle 2 (tegelikult veel mõned sordid) Elegans ja ? , pealtnäha väga sarnased, erinev natuke ainult õisiku kuju, se ? on veel vanaema aiast pärit.

    Ega montana Aureomarginata juurekese järjekorda saa ennast sokutada? :)
    Ja kuskohast Sa El Ninjo said? mina olen juba kaks korda saanud hoopis Regal Spendori, loodan nüüd hr. Kährilt ikka selle õige saada.

    ReplyDelete
  3. Kahju, ei pildistanud paljusid hostasid õitsvana, tegime just sel ajal aias suuri ümberkorraldusi ja fotoka jaoks ei olnud aega. Üldiselt liigub väga palju H.sieboldiana seemikuid, nad üldiselt sarnanevad põhiliigiga. Neil on siiski lisaks erinevatele õitele ka erinev kasvukõrgus ja ka lehe kuju. Mul see hr. kah olemas, aga noore taimena.
    Ma pole kade ja jagan meelsasti oma taimi, aga nüüd küll ei tea, millal ma seda Aureomarginatat jagama hakkan. Ta on küll tahtmist väärt, väga tugevakasvuline ja äärmiselt pilkupüüdev uhke sort. Oleks enne katte paigaldamist teadnud, oleks kohe nats eraldanud.
    No loodan, et saad õige El Nino, allikas on sama.

    ReplyDelete
  4. Unustasin! Kui Sa oled nii mõnedki sordid valesti saanud, järsku ikka kaalud võimalust teha üks korralik ühistellimus :D, võidaks kõvasti postikulus nagu iiriste puhul ja muidu hinnas ka.

    ReplyDelete
  5. Kas juba valmis peenraid ka saab tellida? eriti neid räästaaluseid, kus minu hostad eriti hästi end tunnevad :D
    Aga ega mu aeda neid eriti palju kahjuks ei saagi tuua, nad tahavad varju ja avarat vaadet. Oleks küll veel väga hea koht kuhu paarkümmend ilutsema mahuks, aga kardan, et siis võib mehega sõjaks minna - mulda oleks vaja ja mitte vähe.
    Aga ma veel mõtlen, pean enne kosuma (mitte füüsiliselt, need ribid rohkem nagu nali - mul polegi kunagi luumurde olnud), ma pole sel aastal aias veel mukitki teha jõudnud ja kogu see poolik värk näeb rohkem loodusõnnetuse kui lilleaia moodi välja :(
    Hm, aga tulpidele sain ei öelda - piisas ainult pilgust mu tulbisibulate kastile kui klantspiltidega tulbikataloog katlaruumi lendas :)

    ReplyDelete
  6. MARU RAHULIK peab olema (Karlsson). Aga paarkümmend on ju suur asi ja kui ma mõtlen, et siin 155 EEKi maksnud sordi oleks saanud 5 EURiga, siis.... Ja teadsa, mullaga on jah raske, ja veel ei tea selle kvaliteeti ja umbrohtumust. Aga Biolani kasvuturvas 300 l kott ja vast 2 alust sobib väga hästi segi keerata igasugu pinnasega. Ja selleks ei pea mehele silmi volksutama, tipa-tapa poodi ja lasta kohale tuua:) talv otsa rahulikult mõelda, koguda ja kosuda. Ja siis kui hunnikud kohal, võid ju naeratada, et taevainglid kohal käinud. Ja oleks Sa meie õue veel eelmisel aastal näinud siin maja ümber. Loodusõnnetusest olid asjad kaugel, siit oleks rohkem kui sõda üle käinud peale ehituse lõppu - pommiaugud ja liivakõrb ja need muud häbihunnikud, millest üks ongi veel likvideerimata. Ei usu, et Sa ainult lobised, tundub, et rohkem tegus inimene, küll välja mõtled...:D

    ReplyDelete
  7. Mis tulbikataloog?
    (küsib Lillekasvataja võbisedes-teada tuntud tulbihaige)

    ReplyDelete
  8. Mingi Poola oma, sõbranna sõidab järgmisel nädalal tütrele külla ja tahab oma tulbikasvatust taastada - tal eelmisel aastal panid hiired pea kõik puhkeperioodiks väljakaevatud tulbisibulad nahka, mina ka tänu oma äpardusele ei saa omi jagada, kuigi mul sibulaid rohkem kui maad, kuhu nad sügisel tagasi panna.
    Kuigi Juhani kataloogist neid lihtõielisi varajasi võiks...aga 60 sibulat on liig, mis liig.

    Aga mullaga mul anektootlik olukord - mul on teda hulgim, võiks kogu vertikaalsema osa pinnasest paraja kihiga katta ja veel suur koorem ka komposti, aga...umbes 300 m eemal ja kohas, kus suvel isegi mu "neljajalgne sõber" koormaga kinni jääb. Ma tellisin, aga seda suurt kogust ei lasnud mees hoovile vedada, vaid oma töökohta juurde. Kes võis arvata, et suvel kättesaamisega raskusi, veeti ju talvel :)Teelusikaga suurest supipotist söömine

    ReplyDelete
  9. APPI! Sul on nii ilusad hostad,igatahes paremad kui need mis mina Wisleys n2gin.

    ReplyDelete
  10. Ohkama kohe võtab - nii ilusad hostad :)
    Kas ma võiksin ka ennast Aureomarginata jupikese järjekorda panna ja Sharmoni jupikese?
    Ja kui te Hilisega kaubale saate ja tellima hakkate, võtke mind kah kampa - mul hosta peenrasse veel mõned hostad mahuksid.

    ReplyDelete
  11. Aitäh, vaatasin õhtul veel Su hostasid ja vaatamata sellele, et mul H.crispula ja H.lancifolia ammused asukad, ei püsinud nende nimed kuidagi meeles, pidin alati aiapäevikusse piiluma, nüüd saavad siis nimekivi, eks näis, kas need ka kaovad.

    ReplyDelete
  12. ma parem ei ütle, mitu hostanime ma endale siit üles kirjutasin :D ;)

    aga see ühistellimus... eee... khmm. ma ei jõua vist selleks ajaks maad ette valmistada. pärast kükivad kõik taimed jälle 2 a mullahunnikus tihedalt koos

    ReplyDelete
  13. Tegelikult ju võikski noorukesed tihedamalt istutada, parem esimestel aastatel poputada, näeb enamvähem ära, millised nad on ja ise olen esimesel talvel ka rohkem kompostiga katnud ja karmimal ajal kas lund või miskit veel katteks kasutanud. Natuke kahetsengi, et kevadised esialgu "beebipeenrasse" ei pannud.

    Aga... et kuskohast neid hostasid näeb?

    ReplyDelete
  14. muide, aga selle kaasavaraga on nii, et võtaks pildi ja läheks aiandisse ja selgitaks välja, misasi see on. ma usun, et täitsa reaalne, nad pakuvad suhteliselt vähe sorte.

    ReplyDelete
  15. aga muidu jah, ma kümmekond koormat mulda ostsin nö pimesi (siiski sain hea mulla), kuid tellisin ka 1 aluse biolani aiamaa mulda ja teise murumulda, samuti kasvuturvast - neid olen siis istutusaukudesse ja mujale strateegilistesse kohtadesse paigutanud. ma ütleks, et täitsa ok.

    ReplyDelete
  16. See kaasavara ei pruugi olla istiku kasvataja äpardus. Mul endal on midagi sellist ka olnud - crispula kasvatas endast erinevat värvi lehtedega "roseti"(tumedama ilma valge servata rohelise ja madalama puhmaga), sellest juttu ka mingis venekeelses artiklis (otsin õhtul üles) ja seda kinnitas ka Kähr. Las olla praegu, eks järgmisel aastal kosub ja siis saab eraldada, saabki võibolla mingi uue sordi :)

    ReplyDelete
  17. oh, mu silmad on nii suured ja peakeses keerleb mõtete virr-varr, vaadates neid hostasid!
    kui palju ja kui ilusad!
    äkki ikka leiad selle internetiaadressi ka üles, kus eelajaloolised hostad peal!

    ReplyDelete
  18. Deiale- oh, mul on nii kahju seda lauset kirjutada, mul ei ole kahju taimedest, vaid oma tööst. Usun, et niipea seda peenart ma laiali lammutama (katet eemaldama ja puhmaid üles kaevama) ei hakka. Aga kui otsustan tellida, annan teada, tegelen praegu alles I tähega.
    Mis kaasavarasse puutub, siis olen ka selle kohta palju lugenud ja niisuguseid isetekkelisi sorte nimetatakse sportideks. Olen lugenud nii inglise kui venekeelseid artikleid. Ega see ka antud juhul välistatud pole.
    Toompeale - :) ma olen vist väga segaselt kirjutanud. Mitte hostad polnud eelajaloolised, vaid selle osa kujundus. Kahju- see aadress lendas õhku koos vana arvutiga. Ta on küll olemas kuskil ka paberil, aga ma ei jõua praegu küll neid lahtipakkimata kaste veel laiali harutada. teen seda siis, kui mu II korruse ehitus lõpeb. Millal see saab ? kõik muud projektid ju suvel segavad.
    Trumm- peenar ei peagi valmis olema, taimekesed sobivad väga hästi titaaeda- mullahunnikusse kosuma, näebki värvi ja haabituse paremini ära, et siis pärast õigele kohale ilutsema panna. Ja seal võib neid küll terve metsaaluse täis laduda.
    Mina pean varju pärast vist kahekordseid istutusalasid looma hakkama, oleks kah huvitav, siiani teised pole ju veel teinud. Aadressid riputan varsti üles, kade ei ole

    ReplyDelete
  19. Üks asi veel sellest ajalehe-kergkruusa peenrast - ära enam peale astu. Kui ei ulatu muudmoodi taimele ligi, kasuta pikka lauajuppi. Ajalehed püsivad nii kauem tervetena.
    Kuigi mul kahtlus, et kas pikapeale vihmauss või mingi muu mullasitikas ajalehte auku ei näri, nimelt mul basseini all olevasse vahtkilesse hulgim augukesi sisse näritud, mõlemast kihist kohe läbi, basseinipõhi küll terve.

    ReplyDelete
  20. Muhedik - ei ole hullu. See on täitsa mõistetav, et ei taha oma kätetööd lõhkuma hakata, eriti veel just siis kui ta äsja valmis oled saanud :D. Aga kui kunagi... siis jupikesest H.montana Aureomarginatast olen jätkuvalt huvitatud. Siin Eestis ei ole kuskil pakkumistes H.montanat kohanud, pakutakse küll H.fortunei Aureomarginatat, aga see pole see. Vähemalt piltide pealt. Kähril ka pole (vist) - vähemalt tema nimekirjas pole. Aga Sharmon on tal täiesti olemas, nii et selle ma saaksin sealt.

    ReplyDelete
  21. hmm, kui ma oma pojengi- ja roosipeenra ajalehtede kergkruusaga katan, siis seal on ikka vaja käia vahel. seega... tuleb teha nii, nagu plastkatustel käimisegagi - võtta penotahvel, panna maha ja liikuda käpuli selle peal - jagab koormuse ühtlaselt laiali + ise on niipalju pehme, et ei lõhu materjali ära.

    ReplyDelete