Wednesday, July 1, 2009

HAKKAS HUVITAMA

Kui ma Deia blogis nägin tema kuldkirjalist e. birma iirist (I.chrysographes) arvasin algul, et tegu on mõne selle liigi sordiga. Mul on aastaid tagasi olnud väga suur iiriseliikide kogu ja ma üldiselt tean, millised näevad välja need liigid, mis meie kliimas kasvada võivad. Minu kuldkirjaline iiris on hoopis teistsugune, ikka kuldsete kirjade ja suure kollase laiguga. Niimoodi kirjeldavad teda ka kõik entsüklopeediad.
Kahtlema pani mind see, et iiris oli saadud Tallinna BA-st. Nad ei saanud varem osta Läänest taimi, aga botaanikaaedade vahel käis seemnevahetus. Aga sorte ju seemnetega ei paljundata. Et ma ruumipuuduses andsin enamuse liike ära, siis ma vahepeal nendega ei tegelenud. Nüüd hakkas asi mind huvitama.
Kõik pildid selles postituses on "laenatud" internetist.
Minu aias olev liik näeb välja selline, tumevioletne ja selgelt eristuva kuldse joonise ja kuldse laiguga. Asja uurides selgus, et ta on üsna varieeruv liik ja loodusest võib leida ka hoopis tumedamat, veidi sametist, aga siiski säilinud kuldse kirjaga liiki. Mul pole praegu olnud aega uurida täpsemalt, kus need looduslikud levialad on. Aga teen seda kunagi hiljem ja ma arvan, et pöördun selle postituse juurde siis ka tagasi.
Hoopis suurem üllatus oli see, et looduses on olemas ka kuldkirjalise iirise must teisend - Iris chrysographes "Black Form". Leidsin praeguseks ainult niipalju, et teda on väga piiratud alal mingil looduskaitsealal, mida polnud nimetatud. Aga seemneid võib ka looduskaitsealalt korjata ja nii müüvad seda vormi paljud aiandid. Ju sai TBA samuti need seemned ja on selle vormi õnnelik omanik. Nüüd siis Deia samuti. Kui Sa teda jagad, olen tast küll väga huvitatud.


Ja siin on kuldkirjalise iirise sort `Black Knight`, samuti müügis olemas. Oma kitsaste perigoonilehtedega sarnaneb ta tõesti mustade nugadega. Üksikut sorti ma tellima ei hakka, aga muu mind tolles aiandis tänavu ei huvitanud.

Aga meilt läks just üle umbes 2 tundi kestnud tugev äike. Oh, milline hingamisväärne õhk praegu on:) Ja temperatuur muutus ka normaalseks +20C. Juba varahommikul oli +29,2C varjus ja mitte tuuleraasugi.

5 comments:

  1. piltide järgi ütleks, et mul see Black Knight - mida ma ise ka kahtlustasin. Sellel Black Formil on ka natike kirjut sees nagu pildilt tundub, aga minu omal õis täitsa puhas sinakasmust.
    Mul ta natuke vale kohapeal siberlaste vahel ja jääb nende varju,( ta pidi ju kõrge ja valge olema :P) nii, et augustis kavatsen neid ümber grupeerida, ja pisikese tükikese kindlasti saad. Eelmine aasta andsin KK foorumi Vahtrakesele tükikese selle kirjulehise villase lodjapuu vastu. Huvitav, kas tal elas ületalve seal Elva kandis

    ReplyDelete
  2. lahe on see black knight (must rüütel v vürst) küll...

    mis te nutate selle palavuse üle, tahate jälle seda eestimaist s*tta suusailma või? :))))

    ReplyDelete
  3. on ikka hirmilusad kyll.
    Kadestan kliimavööndit, kus elad- meil üle 24 kerkinud pole:(

    ReplyDelete
  4. Nähh, praegu just vaatasin netist pilte, et teil seal Tartumaal kõva vihm eile oli - lausa uputas. Meil siin ei tulnud piiskagi - lasin poole ööni vihmutiga aias ringi. Totaalne ebaõiglus ma ütleks.
    Ja täna jälle kõrvetab.
    Aga trumm - ega ma ei kurdagi - las kõrvetab, pääasi, et vesi kaevus otsa ei lõppeks. Hea, et on oma puurkaev, kui peaks mõnele veefirmale veel vee eest maksma - siis oleks vist kohe pankrotis.

    ReplyDelete
  5. Jah...kuum ja kuiv. Kohe, kui lõunakohv otsas, pean tööle tagasi minema, pikad püksid ja pika pluusi ülle ajama ja trimmerdama hakkama. See saab küll üks paras piin olema, ma arvan. Kusjuures trimmerdada on täna eriti palju. Homsest pidi meil ka korraks pilve tõmbama ja jahenema, aga sajulootust ei anta niipea. :o(

    ReplyDelete