Tuesday, June 30, 2009

SIBERLASED

õige nimega ikka siberi iirised ehk võhumõõgad (Iris sibirica).


Täna seadsin end mugavalt tuppa. Vahepeal lebotasin niisama, vahepeal siis kirjutasin. Ühele põhjamaalasele lihtsalt ei sobi see +28,8C vilus, kui ruumides on paras +20 või isegi veidi vähem. Aeda asja eriti ei ole. Kui, siis vaja veel mõned pildid teha.
Külalised! No tore, tore! Millal siis veel kiiksuga inimesed kohtuvad kui mitte suvel ja meil on alati suur rõõm neid vastu võtta. Aga nad võiksid leppida ju minu tubade jahedusega, mitte kohe aeda tormata. Ja see täpselt kümnendat päeva kestev koogiralli:( No ma saan aru, et inimesed ju heast südamest ja puha, aga selline eridieet on juba kurjast- tahaks kohe suure tüki head maasinki. Tulisoolast!:D Aga hea ikkagi, et meid veel ära pole unustatud, nii, et pole siin viriseda midagi. Ja potivirnad muudkui kosuvad:)


Juba mitmendat päeva üritan pildistada siberi iiriseid. Ja teen ma seda kogu aeg külaliste vastuvõtu vahepeal. Aga mu fotokas on kuidagi pirtsakaks või naiselikuks muutunud. Või on ka kuumarabanduse saanud nagu ma täna peaaegu isegi sain. Mitte kohe ei taha tunnistada tumesiniseid ja veidi violetseid ning kõiksuguseid siniseid pooltoone ja toone. Olen püüdnud neid pilte teha erinevatel aegadel, aga päike on vist isegi loojunult nii intensiivne, et kõigil sortidel päris õiget värvust ei näe.
Mul pole praegu mitte üks hetk aega, et ära õppida see piltidele kirjutamine. Aga teen seda veidi hiljem ja siis vahetan pildid välja


´Medininkai´ Huvitav sort, hoiab ülemised perigoonilehed püsti. Tegelikkuses kerge violetse alatooniga Dark Desire- on tegelikkuses tunduvalt tumedam
Rosy Bows


Super Ego- alumised perigoonilehed on pildil liiga heledad

Silver Edge- värvus õige. Üks väheseid sorte, mille servas on peenike selgelt eristuv hõbedane triip




Ann Dasch- ka õige värvus, selline kahvatu




Dreaming Yellow- ilus ümar õis






Cambridge- ilus puhas-helesinine sort, Dykesi medali omanik.




Plissee- värv õige. Väga suur õis, ilus kohrutus






Cherry Lyn. Värvus õige, aga kahtlen sordi ehtsuses. Kontrollimisel olen näinud erinevaid pilte, kus alumine perigoonileht on hoopis ümaram





Sailors Fancy- alumised pergoonilehed tegelikkuses tunduvalt tumedamad






Ego. Kah pole päris õige värviga pilt.




ja see siin on mu enda vabatolmlemise seemik. Külvasin `Cambridge´ Õis tumedam, intensiivsema värvusega ja perigoonileht teritunum kui emal. Aga üldmuljelt on hea. Nüüd oleks talle ristivanemaid vaja:)





Ja mitte ükski möödunud aasta prantslastest ei näita end tänavu:(

Konnad peavad hilisõhtul rahulolevalt pidu. Ja see on ka ilus:)



20 comments:

  1. Väga ilusad! Siberlased meeldivad mulle tunduvalt rohkem kui aediirised. Esmapilgul tunduvad nad olema haprad ja õrnad - aga tegelikkuses on nad ühed vintsked sellid.
    Ma ise otsin endale jätkuvalt valget siberi iirist - aga pole leidnud. Alati olen hiljaks jäänud. Olemas on Iris laevigata "Snowdrift". Aga tahaks ehtsat valget siberlast :D

    ReplyDelete
  2. Mulle need randiga meeldivad, see Silver Edge ja Plisseel on ka kena rant, krousid veel boonuseks. :o)

    ReplyDelete
  3. Ilusad! See viimane seemik ka põnev. Nimi võiks olla Pangody Blue, las mõistatavad, mida see tähendada võiks :D. Ja vaene Sina, kes sa selles kuumuses küpsetama pead. Meil mere ääres hea jahe, täna hommikul ainult 13 kraadi akna taga.

    ReplyDelete
  4. Oh, ah, ja veel ohkamist :)
    Häbematu, ja kohe küsin - ega mõnda jagada ole?

    Aga ega minu fotokas ka taba nende õiget värvi, moonutab nii punaseid kui ka lillakaid toone.
    Minul on praeguseks kõik peale 2 "unimütsi" õitsemise lõpetanud.

    Aga üks tähelepanek - kuna ma olen neid vanemaid olijaid mutikahjustuste eest mitmeid kordi ümber istutanud, siis mõnel on esinenud nii väike värvi (just nendel valge-kollastel) kui ka õiekuju erinevus. Vast ei meeldi Cherry Lyn´ile see koht või on ta veel nooruke, mul ka mõnel on esimesed õied olnud natuke " krussis"

    ReplyDelete
  5. Elles Pangody Blue - pakun nimetäiendust veidi.
    Mulle ka väga siberlased meeldivad.

    Aga praegu on vist tõesti valgus liiga intensiivne õige värvi saamiseks.

    ReplyDelete
  6. :DDDD nimed on ilusad, eks valingi pakutu hulgast.
    Tänane ilm on veel jubedam, juba hommikul vilus üle 28. Tuult pole, õudus!
    Jagada saaks Dreaming Yellow´d ja Super Ego´´t vbl ka Powder Blue´d. Neid saaks ju kõiki tükeldada, aga ma olen kogenud, et neid ei tohi liiga väikeseks tükeldada, siis võtab neil see taastumine päris kaua aega. Butter and Sugar annab ka jagada, aga see on Sul olemas ja ma isegi ei riputanud teda enam üles. Saada mulle oma siberlaste nimekiri, siis vaatan, mida Sul pole. Pean ju niikuinii need prantslased posti panema.
    Selle Cherry Lyn´i õitseb mitu aastat, ta polegi nii krussis, kui et õielehe kuju pole nagu päris õige. Ega see pole ka mingi haruldane asi, et saad kuskilt vale sordi.
    Deia- päris valget mul ei ole. See Butter and Sugar on neelus väikese kollase laiguga, suhteliselt madal iiris, õienupp valge- saan jagada.
    Wisley White on ka valge, aga neelus ikka väike kollane laiguke. Nupp valge, kõrgema kasvuga kui eelmine. Jagatav vast järgmisel aastal. Jagasin ta eelmisel aastal peaaegu ära:) Dreaming Yellow pole ka päris kollane, sest ta pleegib valgeks, aga neelus on kollast rohkem kui eelmistel ja õienupp on kollane

    ReplyDelete
  7. Kui ma aediiriste suhtes veel südame kõvaks tegin, siis siberlased ajavad küll suud vesistama. Aga ehk järgmisel aastal.

    ReplyDelete
  8. Päris valget ei olevatki, nii ütles rootsi aednik ja andis! mulle tema arust kõige valgema White Swirl´i, noh, avanenud õied veel valged tiba kollasega, aga kodus avanenud õied hulga kollasemad ja viimast võrreldes Snow Queen´iga täpselt ühepalju kollast, ümberistutamise stress???
    Eks ma siis võtan end kätte ja lähen kividelt nimesid kirja panema :D, ma jooksutasin lauaarvuti jälle kinni, tahtsin oma viimase õitseja Barrington Belle ka blogisse panna, esimene õis ja minul kirjas, et kastanpunane sidrunkollaste tolmukatega, aga seda sidrunkollast ei ole küll tibagi :)

    ReplyDelete
  9. Ah jaa, mul veel selline mõte, et kui ei või usaldada oma kogutud infi arvutisse ja müstiliselt kadunud A4-st suuremate nahast kaantega aiapäevik ikka pole leitud (no mitte ei usu, et keegi võis selle pihta panna), et teeks kohe eraldi blogi kuhu siis pildile lisaks ka kõik muud andmed kirja panna (kõrgus, õie läbimõõt jne)

    ReplyDelete
  10. Ega see sul paha mõte pole. Mul on ka kuskil peidus kaks väga väärtuslikku kausta. Kõige esimene ja siis see, kus olid kirjas iiriste ja liiliate kõik andmed. Ma loodan, et kui sügiseks saan oma kasti sorteeritud, siis nad ikkagi ooravad mind.
    Ja kahes untsus arvutis on ka tohutu materjal. Pole neid veel seepärast välja visanud, et järsku saan oma materjali sealt kätte.
    Aga see peaks siis olema kinnine blogi, mul on põhjust seda öelda.

    ReplyDelete
  11. leian ka blogivariandi kõige parema olevat märkmete jaoks.
    olen samamoodi lisaks mälule kõige olulisema märkmiku ära kaotanud ja nüüd väga hädas. nii olulise infoga blogi peab olema kinnine blogi, tõepoolest, mul isegi selle praeguse peaegu olematu infoga blogi sundis elu kinniseks.

    siberi iirised meeldivad ikka tõega. kui jagamiseks läheb ja jätkub, oleksin ka meelsasti nimekirjas.

    ReplyDelete
  12. Tänud Muhedik! Aga Butter ja sugar on mul endal juba olemas, ainult seeaasta pole veel õitsema hakanud - nuppe on küll palju.
    Aga kui sul kunagi jagamiseks läheb, siis huvitatud oleks Super Egost, Cambridge´st ja Plissee´st.
    Aga küll ma selle valge siberlase ka endale kuskilt saan - see mul vist rohkem mingi kiiks, et peab valge siberlane olema:D Ja eks see Snowdrift ajab ka asja ära.

    Aga see blogi on üks äraütlemata hea mõte! Ja kindlasti kinnine.

    Ahjaa - sa lubasid ka selle birma iirise kohta miskit pikemalt kirjutada.

    ReplyDelete
  13. Arvate, et teeks siis kinnise ja ühiskasutusega?
    Kuigi ega ma eriti teiste peale ei mõelnud :))) Kirjutades oma siberlaste nimesid kividelt, vihastusin ikka täiega - praktiliselt 6 aasta kirja pandud andmed kadunud ja mitte ei meeldi mulle need nimedega kivid, lipikutest rääkimata, neid mul nii lapsed välja tõmmanud kui ka harakad katusele viinud Olen neid vihmavee tünnidest leidnud).
    Küsisin ainult, et kas tasub usaldada seda blogi värki või lüüa kogu sellele nimendusele käega. Aga ega see käega löömine ka eriti ei õnnestu, ikka tahad teada kas see või teine on ikka see kes olema peaks, ja kulutad vahest tunde, et selgust saada.
    Tegelikult see ühiskasutusega hakkab mulle täitsa meeldima, et siis kas igaüks oma aia liigid-sordid eralgi märksõnade alla või eraldi liigid sordinimedega ja märksõna, kelle aias kasvab.
    Lihtne see töö just pole - kõigepealt tuleks (räägin enda kogemustest arvutisse kandmisel) monitor õigetele värvidele timmida, siis tõepärane pilt fotokasse saada või pilt tõepäraseks pilditöötlusprogrammiga (mina tegin Coreliga)ja nimed pildile ja kel soovi ka muud andmed juurde.
    Aga kinnine blogi kindlast - sellise andmebaasi tegemine on ikka väga suur töö ja peabki olema kaitstud.

    ReplyDelete
  14. Ma kadedusest roheline, aga kuna valgus on nii intensiivne, siis ei hakka ma siia enda fotot üles laadima:D
    Valget ma pole ka kusagil müügil näinud, endale ostsin sel aastal roosa, kahjuks ilma sordinimeta. Õisi ootan järgmiseks aastaks vast.

    ReplyDelete
  15. Niisugune blogi oleks hädavajalik. Ja ei saa ikka ühtki taime kasvatada kui ei tea ta nime, olgugi, et igas aias on sääraseid olemas. Aga võibolla on see siis ka koht, kus keegi ikka midagi ära tunda võib. Kes selle tegemise enda peale võtaks?
    Sel aastal ma siberi iiriseid ajapuudusel vist eriti jagada ei jõua ja kui, siis potistan mõned sordid. Aga järgi tuleb neile vist siis ikka järgmisel aastal ise tulla. Saatmiseks pean spetsiaalselt linna sõitma ja minu laiskus või linnastress :)......

    ReplyDelete
  16. Igatahes mina üritan alustada kui arvutid-prillid korda saavad ja sügisel unetud ööd hakkavad. Praegune uneaeg kipub kangesti 24+4 olema ja ei viitsi mukitki teha. Miskeid märkmeid praegu veeltehtud mul pole, eks hakkan siis päevaliiliatega pihta (icc, kolmas kord siis neid täpsel tuvastada ja "portreega" dokumenteerida :DDD) ega mul neid enam paljut jäänud olegi, oma 132-st tuvastatust jõudsin üle poole uuemaid sorte ära jagada, kavas ainult 40 ringis vanemaid alles jätta, vast mõned ka omakasvatatud ristandid.
    Mul lihtne teha - aed liigivaene, ainult hostad, astilbed, siberlased, pojengid ja päevaliiliad,keda pole ka arvukalt, ning suur kogus sassiaetud tulpe :)))

    Pildistanud olen alati nii õit, tolmukaid, lehti (noh osadel lehed ikka pea kõigil ühesugused) kui on erilised ja üldpilt (kui võimalik), üles märkinud puhma ja õisikute keskmised kõrgused ja õie (õisiku) läbimõõdu, paar sõna ka kasvukohast ja muust eripärast.
    Eks siis mõelge, kas tahate minuga ühineda või teete eraldi.

    ReplyDelete
  17. deiale: Ma arvan, et Cold Frosty Morning ja Rolling Cloud näiteks on päris valged, aga need parimad puha suure lombi taga.

    ReplyDelete
  18. Mul nimekiri siberlastest, keda peetakse valgeõielisteks, aga puhasvalged ei ole neist ükski, kõigil neil on tiba kollast:
    Näiteks see valge Harpswell Snow
    http://www.dvis-ais.org/albums/Bed-J/Harpswell_Snow_T_SIB_McEwen_1996_DSC01312.jpg

    ReplyDelete