Sunday, June 28, 2009

ROOSID

Eelmise aasta uustulnuk, veel numbriga R.rugosa hübriid KSM3. Oi, ma olen rahul. Nupud magusroosad, aga õied veidi külma, karget lavendlitooni. Tundub olema tugevakasvuline, lasen veel paar õit õitsema, teised nupud korjasin ära. Loodusest (Soomest) leitud R.gallica x R.rugosa hübriid Iitin Tiltu. Teise aasta põõsas, millel ka juba üle meetri kasvu. Õie läbimõõt meil praegu kuni 10 cm. Olen näinud suurt mitme meetri kõrgust taldrikusuuruste hiigelõitega põõsast. Pildistasin paar päeva tagasi ereda päikesega ja üksikut õit õige värvusega ei saanud.
R.rugosa `Harison´s Yellow´. Korjasin kõik teised nupud ära. Tal on mingi hingehäda, kipub kollaseks minema. Püüame päästa.

Vana tuttav ´Ritausma´




Rosa rugosa ise. Vist oleks vaja hakata korjama kõiki meil kasvavaid erinevaid kloone:)



Rosa rugosa ´Alba´


Paar päeva on kavas ära pildistada siberlased ja pojengid, aga peale eilse mitmetunnise paduka on nende õied veidi nukrad. Eks ma pärastpoole vaata, mis seisus nad on


11 comments:

  1. Now it is the best time of the summer when roses opens.

    ReplyDelete
  2. Ahsa! See Soome rugosa... Omajuurne, jah (siis astuks järjekorda)? Nendele lihtõielistele on mu aias alati ruumi :DDDD

    Aga kas ei ole mingi põrnika tõuk juuri närimas? Millegipärast armastavad nad väga roosi- ja pirnijuurikaid, ma jäin ilma ühest roosist ja kolmest pirnist, enne kui selle avastasin. Mingi mürk ei mõju, aga sibulatõmmis (hulgim koori hulgas)aitas hästi.
    Seda sibula(koore)tõmmist vähese meega kasutan kõigile paljasjuursetele "reamatsiooniks" väha tõhus kasvu "stardi" vahend, ka hiljem võib seda (ilma meeta) taimede turgutamiseks kasta.

    ReplyDelete
  3. Sadu...saatke see parem meile siia, hädasti oleks vaja.

    ReplyDelete
  4. hm - ma siis hilise järgi järjekorras kui peaks pojukesi ajama hakkama - nii selle KSM3 kui Tiltu. Huvitav kas neid muidu müügil ka kuskil on?
    Aga järjekordselt pean tõdema, et teile seal lõunamaal on kõike rohkem antud, kui meile siin põhjamaal ( talvel lund ja külma, suvel päikest ja vihma), kuigi jah tundub, et päikese poolest on meid rohkem õnnistatud :D
    Aga puhu mõni vihmapilveke siiapoole kah.

    Kuskil uurisid, et mis leedrisorti ma jagasin. Ostsin tema kunagi Annisti käest Calmiast. Sordi nime ei teadnud ta ise kah - aga ma pakun, et kas Marginata” või “Aureo-Variegata”

    ReplyDelete
  5. Mida rohkem ma end roosimaailmaga kurssi viin, seda enam rugosasid hindan...kunagi polnud lihtõielised üldse mu lemmikud, ajapikku on see muutunud.

    ReplyDelete
  6. Et elav järjekord siis, kes esimesena hõikas, see ka esimesena saab. See Iitin Tiltu (omajuurne jah) juba ajab esimest kasvukest kaugele kõrvale, pean tokid juurde panema, et keegi maha ei niidaks.
    Aga mul on veel üks soomlane:DDD, heleroosa lihtõieline, ´Ristinummi´ korjasin õienupud ära, aga põõsake on juba päris kenake. Ka väga väärt, et tahta:)
    Mu meelest neid müügil ei ole. Sain need kasvukesed healt sõbralt, kellele nad olid toodud Soomest.
    Seemiku sain peaaegu väljapraagitute hulgast, nad on veel sordivõrdluses ja millisele neist nimi antakse ei tea.


    Põltsamaal on tegelikult päris palju vanu suuri erinevaid kibuvitsu, aga müügil neid pole. Neid ei tahetavat:((( No kui ei pakuta, ei oskagi inimesed ju tahta:)
    Hiline aitäh, homme alustame elupäästmise operatsiooniga, kaevame selle õnnetukese üles ja vaatame, mis tal viga võiks olla.


    Sa oled jrk-s nr 1.
    Ma kirjutan tahtjad endale kohe üles:)

    ReplyDelete
  7. Mina ei kaevanud üles, kastsin kannutäie seda sibulaleotist, nädala pärast teist korda, vahel lisan sibulale ka küüslauku, kui sibulat vähe. Teen miksris peeneks pudruks, u. 1/2 l ja 3l purki ööpäevaks veega seisma, paras ports 10 l kannu ja korraga kasta.
    Viimati tegin üle-eelmisel suvel kui Lidya (see minu "lihtõieline roosa")lehti langetas ja õienupud kuivama hakkasid, eelmisel aastal veel natuke põdes (kastsin paar korda küüslauguveega), sel aastal kavatseb ei tea kui kõrgeks kasvada, väetist ei andnud, aga vist hellitasin kompostiga liiast või olid poolakate sibulad liigset väetist täis :DDDD

    Aga mulle paluks punane (siia tantsiv emotikon :D)

    ReplyDelete
  8. No saad oma punase:), aga praegu on teda küll veel vara võtta. Lööme ta augustis emataime küljest lahti.
    Ma kaevan ta juba seepärast üles, et kahtlustan tegelikult seda, et mees oma suures roosiarmastuses võis ta hullult üle väetada s.t. peaaegu ära tappa. Ta oli üsna vagura olemisega kui küsisin, kuidas ja kuipalju ta seda väetist sinna pani:( :DD
    Vaatan juured üle ja istutan normaalsemasse pinnasesse koos sibulaleotisega

    ReplyDelete
  9. Kas see ristinummi on selliste õrnroosade, natuke heledaks pleekivate õitega ja lehtede sügisvärv punane?
    Kui jah, siis hõikan pliiiis. mulle! :)))))

    ReplyDelete
  10. oooo, see kollane... see on ilus! ma paneks ennast selle järjekorda, kui ta võsusid ülse ajab muidugi

    ReplyDelete
  11. Hiline- seda Ristinummit pead küll veidi ootama, ta mul veel väga nooruke, aga sama jah. Noh, kuna olid esimene, siis on ikka 100% lootust saada:)
    Trumm- seda kollast hakkangi reanimeerima.

    ReplyDelete