Wednesday, May 5, 2010

LUMEROOSID

on mu ammused lemmikud ja neist kaks enamlevinut - must ja purpurlumeroos- olid vist ka mu ühed kõige esimesed püsikud. Tollal ei teadnud neist eriti keegi midagi. Lumeroosidel on mitmeid eriti häid omadusi. Nad on igihalja lehestikuga s.t. kui teised püsikud kaotavad sügisel oma maapealse osa ja nad tuleb maha lõigata, jäävad hellebooride uhked puhmikud kuni lumeni aeda ilmestama. Varakevadel on nad ühed esimestest vapratest õitsejatest. Kui varased tulbid jt sibullilled alles torkavad oma ninu maast välja ja jaheda kevadega ei saa kuidagi end õitsele punnitatud, siis lumeroosid trotsivad nii lund, hallasid, külma vihma ja tugevat tuult. Eriti silmatorkavad on nende uhked, suhteliselt suured õied peale eelmise aasta lehtede mahalõikamist, nende asemele kasvavad üsna pea värsked uued lehed. Peale õitsemise hoiavad nad poole suveni õievartel alles kattelehti, mis jätab mulje mitmekuisest õitsemisest. Kasvamiseks ja õitsemiseks eelistavad nad poolvarju.
´
Kuigi maailmas aretati ju palju taimi, ei jõudnud lumerooside uued sordid kuidagi siiamaile.
Kõige uhkemaid lumeroose aretab see USA firma, kuid kahjuks nemad müüvad ainult hulgi ja see uhke sortiment polegi veel Euroopasse jõudnud. Esmakordselt pakkus osa nende sortimendist üks Soome firma, kellel kahjuks pole e-poodi. Aga palusin tuttavaid ja tegin nende kaudu päris suure tellimuse. Kuna aga kõik sordid Soome ei jõudnud, sain kahjuks ainult 2 uut väga head sorti. Hea seegi:)

Aga, et tellimus jäi poolikuks ja mul hing kripeldama, leidsin sellise Hollandi aiandi, kes ei müü küll neid kõige uuemaid sorte, kuid ka vanema leedi-seeria sordid on väga head ja ilusad. Ja päris kindlasti tõestanud ka oma külmakindlust. Uurisin just paar päeva tagasi nende lehte ja vaatasin, et istiku hind oleneb kogustest. Kolme tellimisel langeb see märkimisväärselt ja on kordades odavam kui meil siin müügil olevat paar sorti, kusjuures kaasa saab ka veel tasuta päevaliilia. Tellimine on lihtne nagu ikka Euroopast, ostukorvi süsteem ja ei mingeid fütosanitaarsertifikaate nagu USAst. Kuigi tuleb välja, pole ka sealt tellimine mingi ületamatult raske asi. Peale selle kui sain Ensata paki, tekkis tahtmine sinna kohe ka järgmise aasta tellimus teele saata:D
Aga praegu ma hoopis mõtlen, kas ja kuidas seda tellimust teha. Kolme taime on palju, üks tuleb jälle (eriti uutel) suhteliselt kallis.

Hansplantist haarasin kohe kaasa roheliste väikeste õitega vinava (no panevad need meie targad alles taimedele nimesid) lumeroosi suure-suure taime. Tema ehk haljastuse mõttes nii hea pole, aga ühele haigele inimesele küll väga suur vaatamisväärsus. Ta kipub vahel küll külmaõrn olema. Nii, et päris igasse aeda ta ei sobigi. Praegu ladistab vihma, pildi panen pärast.

19 comments:

  1. Lumeroosidele saab mul just võrdlemisi hea koht olema Seal vohas pikki aastaid must lumeroos oma 3-4 m2, nuputasingi, et keda sinna istutada, mõtlesin juba madalamate astilbede "vaibaga" katta.
    Võid mind kambaliseks arvata.
    Mul pole eriti tähtis, et mis sordid ja seetõttu võid mulle hõigata, et kes "üle" jääb.

    ReplyDelete
  2. Meeldivad nad mulle küll, aga jah, mul siiani on õnnestunud kõik välja suretada, mis ostetud. Nii et natuke pelgan.
    Vahel on küll tunne, et mõni taim lihtsalt ei sobi minuga. Nii on mul järjepidevalt õnnestunud maha tappa toataimedest rosmariin, alpikannid ja hibiskused. Täiesti lootusetu.
    Aiataimedest ei õnnestu mul kuidagi eremurused, lumeroosid ja tundub, et ka mitte aediirised.

    ReplyDelete
  3. ma avastasin ka lumeroosid enda jaoks eelmisel aastal. Praegu on nad täisõites ja kõik imetlevad.
    Kuidas selle tellimisega sealt on, kas peab olema 3 ühest sordist, et hind alla läheks? Või lihtsalt tellimus peab olema 3 taime?
    Kui tellimuseks läheb, siis lööks ka kampa - nu ühe/kahe taimekese suhtes võin ju natuke oma lubadusest taganeda.
    deia läheb ja häbeneb natuke oma nõrka iseloomu.

    ReplyDelete
  4. Aga ma lisaksin, et seal poes oli muid ägedaid asju (sõnajalad näiteks), et kui tellimiseks läheb, siis ma ehk ikka olen käpp...

    ReplyDelete
  5. :DDDD
    Mul läheb veidi aega, sest mu krediitkaart aegub just väga sobival ajal, 20.05:(:(
    Kui kellelgi on olemas praegu kehtiv, siis võiks ju kohe selle tellmimuse kokku panna. Aga siis tegelema sellega meilitsi, eksole:)
    Et alet saada, on vaja tellida ühest sordist 3 taime.
    Ja muidugi on seal ka palju muud põnevat:)
    Ja muidugi- igas aias ja igal inimesele on olemas temaga mittesobivad taimed. See lihtsalt ongi nii.

    ReplyDelete
  6. jaa - ja siisma avastasin sealt huvitavad siilkübarad.
    prrr - nu miks ma üldse pidin sinna lehele minema

    ReplyDelete
  7. Lumeroosid on väga armsad lilled ja nad õitsevad ja püsivad kaunid tõesti pikka aega, mulle nad väga meeldivad. Kui ma veel kampa mahun, oleksin ka ühistellimisest huvitatud :). Kuna ma aga ei leidnud emaili, lisaksin siia enda oma: nodsuke@gmail.com

    finger - annad aiandusele sõrme...

    ReplyDelete
  8. Mina olen ka käpp. Sooviksin vast 3-4 lumeroosi, mulle pole ka sort hetkel oluline (no nad kõik võiks erinevad olla küll). Ja see natuke külmaõrn ehk sobiks mulle ka, sest toompeal pisikeses sisehoovis see külm nii krõbe ilmselt poleks, samuti siin rannas.
    Krediitkaarti mul kahjuks pole. St. on see va Magnet, mis kirjade järgi on krediitkaart, aga välismaksed ei aktsepteeri teda. :o(

    ReplyDelete
  9. Must helleboorus on mul olnud oma paarkümmend aastat kindlasti.

    Kuid ühel talvel õnnestus tal siiski minu aias välja minna.
    Eelmisel kevadel sain uue taimehakatise ja tumedama lilla ka.


    Ma olen küll väga huvitatud kõikidest lumeroosi sortidest.
    Ühinen tellimusega ja soovin võimaluse korral kõikidest saadaolevatest sortidest üht taimekest!

    ReplyDelete
  10. Oh, no vaata, millise laviini oskasin liikuma panna:). Eks hakake siis oma soovikesi mulle meilile saatma, teen tabeli, siis ei lähe sassi, kes mida tahab ja siis selguvad ka lõppkogused ja hinnad.
    Ja Deiake, küll mul on hea meel, et Sa jälle "normaalne" oled:) Ma juba muretsesin tõsiselt Su tervise pärast.
    Ja nüüd võin ma ka üles tunnistada, et ainuke roos, kelle elusolekus kahtlesin, oli Sinu toodud roheline iludus. Eile avastasin, et mullas olnud pungadest võrsed täitsa olemas:)

    ReplyDelete
  11. Kuulge, sõbrad! uurisin veel seda lehte ja ei saa päris hästi aru:(
    All on antud Hollandi aadress, aga taimehinnad on dollarites? Mingine jama nagu oleks. Kui nad asuvad USAs, siis on vaja nende käest enne tellimist küsida, kas neil üleüldse selle sertifikaadi võimalust on. Kes rohkem ses inglises kodus, vaadake teie kah, palun!

    merci! no täitsa:D

    ReplyDelete
  12. eeee - ma nüüd surfasin ka põhjalikumalt seal leheküljel. nagu mina asjast aru saan, pesitsevad nad siiski USAs, aga firma on registreeritud Hollandis. Ja kaupa saadavad nad ainult 48 osariiki. http://www.greatgardenplants.com/index.php?pageId=360#2b

    ReplyDelete
  13. Kurb lugu, see tellimine jääb siis sedakorda ära:(
    Otsin ikka edasi, ma ikka nii südamest loodan, et mõni siin Euroopas ka ikka paremaid lumeroose pakub.
    Eks ma annan siis teada ja asjatuid lootusi enam ei õhuta.
    Palun vabandust!
    A nüüd saite neist vähemalt aimugi:)

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Kuidas reisi pealt kaasa toomine käib? Kas see on lihtsam, mingit tolli peab maksma? või kas tohib üle piiri tuua. Loogiline ju oleks.

    Hollandist näiteks`?

    ReplyDelete
  16. Euroopast toomine on lihtne. Igaks juhuks tuleks muidugi natuke uurida eelnevalt tollieeskirju, aga üldiselt on EL piires ka taimekaupade liikumine suhteliselt vaba. On üksikuid kultuure, keda meile ei lubata teatud piirkondadest tuua mingi haiguse või kahjuri tõttu.
    Piirangud on suured väljaspool EL sissetoovatele taimedele. Postiga saates peab kindlasti olema kaasas fütokarantiiniserifikaat, sellele on Eestis (nii vormistamisele kui haigustele-kahjritele)oma nõuded. Saatsin ju USAsse terve nimistu, mis peab olema täidetud. Ja ilmselt kehtib sama ka sissetoomisele. Hollandist-Poolast, Lätist, Soomest, ka Inglismaalt dekoratiivtaimede toomisega pole probleeme olnud, midagi vist oli lahti ainult sirelitega. Aga Venemaalt tohib nt tuua vaid 5 taime.

    ReplyDelete
  17. Leidsin sellise lingi, nagu www.phedar.com, Lumeroosid ja pojengid, tundub, et tõelistele fännidele, kuna on ainult liiginimed, ühtegi pilti pole. Aga netipood on täitsa olemas.

    ReplyDelete
  18. See kah...Estonia saatmiseks sobivate riikide seas täitsa olemas:
    http://www.ashwood-nurseries.co.uk/

    ReplyDelete
  19. kui keski tellib ja saadaval on kas helekollaseid või ilusaid rooooosasid ja hinnad on ok, siis palun mulle ka teada anda. lillad ei sobi.

    ReplyDelete