Thursday, April 2, 2009

UDUJUTT

Et mõned siin maailmas on oma udumälu või mälu-uduga hädas ja ma niikuinii olen seda saladuseloori juba kergitanud, siis räägin oma tähelepanekutest täpsemalt .
Talvisest pööripäevast kuni suvise pööripäevani näitab udu järgmisse kuusse KÜLMA. Nii, et kui see udu oli 28.03, siis kuskil 28.04 on külm. See võib ka päevakese kõikuda, aga et udu oli õhtul, siis pigem 28-29,04. Mida paksem on udu, seda jahedam. Mida pikemalt ta kestab (terve päeva) , seda pikem on külm periood.
Suvisest pööripäevast talviseni näitab udu järgmisse kuusse SOOJA. Kõik muu jutt on enam-vähem sama, mis enne.
See murdepunkt ei ole siiski päris pööripäev, ta nihkub paar päeva ettepoole. Nii, et kuskil 19-20.12 ja suvel sama.
Lähema perioodi külma näitavad maja juurde tulnud leevikesed. Siin ei oska ma täpselt öelda, mitme päeva pärast see juhtub. Aga kindlalt vähem kui nädal ja külm on kohal.
Külma tuleku märkamine on väga oluline eriti kevadel, sest siis jõuab enne seda tärganud ja külmaõrnu taimi kaitsta- ajalehed, katteloor jms.
Nii, et seal Põhja-Eesti inimesed! Ärge hingake niipalju seda niisket õhku välja:)) siis ei teki ka seda udu.
Ja kui on teada, et külm on niikuinii tulekul, peaks rõõmustama selle üle ja lausa palvetama, et vahepeal ei tuleks suurt soojalainet.

Aga vihma tuleb siis, kui Muhedikul tekib vastupandamatu isu istutada ja muid märke veel kuskil ei olegi:DDD

5 comments:

  1. :) ahh, sai see alles üks vahva udujutt.

    ReplyDelete
  2. sai jah. ja udupead on tänulikud ka. eks siis edaspidi ma iga päev hõikan siit: "ae muhedik, kas istutad, ma ei tea, kas võtta vihmavari kaasa või mitte" ::)))

    aga see leevikeste asi - see on sel talvel ühel korral tõeks osutunud, kuid teistel kordadel (ca 3) mitte. aga võib-olla on asi selles, et leevikesed on meil siin üsna aastaringi ja ma elangi otsapidi metsas. seega võib neid näha suhteliselt sagedamini (kuigi mitte just iga päev).

    ReplyDelete
  3. udu järgi ei oska öelda, mul pea igal õhtul ja hommikul jõel udu. Leevikesed ka rohkem soojemal ajal meil külas (sügisel sireliseemnete kallal) ja tõsi ta on, et talve toovad kaasa :)))
    Eks igal piirkonnal omad märgid, mis toimivad.
    Mina ennustan päikeseloojangu, koera söögiportsu ja selle järgi, mida vares meie katusele veab :)))
    Aga ega see ilmaennustus on tänamatu töö, mul juba maja esisel ja jõepoolsel künkanõlvakul (mida ma kamtshatkaks kutsun) temperatuuri vahe võib kuni 6-8 kraadi erineda ja sadakond meetrit eemal naabritel hakkab kevad meist nädal hiljem ja veel samapalju läänepoole edasi, hakkavad toomingad ja sirelid jälle meist pea nädal varem õitsema.

    ReplyDelete
  4. Eks ta ole tõsi muidugi. Meil siin ju samad lood. Orgudes mõni meeter meist eemal teeb kevaditi öökülm puhta töö, meil siin kõrgel kõik korras. Sama selle õitsemisega. Eks ma vaata ka neid loojanguid ja muid asju, aga udu on suuremaid kõikumisi - soojenemisi, jahenemisi siiani päris täpselt ette öelnud. Järveudu ma ei vaata, ta peab ikka juba "mandrile" ronima.
    Ega ma polegi mingi ilmaennustaja, aga järsku on mõned aastatepikkused tähelepanekud teistele ka kasuks.

    ReplyDelete
  5. Vahva udujutt jah. :o) Aga parim ilmaennustus on ikka - vaata aknast välja või astu lausa õuele :oP
    Ja Sina meil jälle oma kõrgpeenardega vahvalt ajakirjariiulis. ;o) Imelist hostaraamatut lehitsesin tsipake poes ka, aga MaSu ei lase end selliste asjade omastamisega kahjuks hellitada praegu.

    ReplyDelete