Monday, April 27, 2009

AINA VÄRVILISEMAKS

aed muutub. Tänu okaspuudele ei ole meie aed küll kunagi ilmetu, tühi ja hall, aga lillepeenrad on varakevadel siiski üsna värvivaesed. Lisaks õitele meeldivad mulle ka igasugused pungad ja muud "ninad", mis maast välja tulevad.
Kõige suuremaid eritoonilisi punaseid värvilaike annavad praegu pojengivarred.
Niisugused näevad praegu välja paljud hübriidpojengid (Paeonia x hybrida) selline on lagodehhi pojeng (Paeonia mlokosewitshii) täna
ja niisugused on eestikeelse nimeta Paeonia coralleana tõusmed. Ei saa sugugi öelda, et nad mingitki moodi kehvemad oleksid kui õied.


Eestis veel üsna haruldane siberi adoonis (Adonis sibirica) hakkab varsti õitsemist lõpetama.



Minu lõokannuste (Corudalis) segiminekus pole süüdi ainult harakad, vaid üksjagu olen ma ka ise patune. Vanasti olin ma hoolikam ja usinam- hoidsin kõik lilled oma rangetes piirides ja peale õitsemist lõikasin kohe maha õievarred. Paar aastat olen neil lasknud aga viljuda ja nüüd on kogu aed täis nii liike endid kui vist ka hübriide, sest aeda on tekkinud paljudes toonides roosasid, kollaseid ja siniseid-violetseid lilli, mida seal enne ei olnud. Muidugi, sordiaretuse mõttes tulnuks ju seemned kokku korjata ja siis eraldi kuskile külvata, aga mitte sedasi omatahtsi lasta neil tegutseda. Lõokannustega aga on see hea asi, et kuigi neid on praegu terve aed täis iga võimalikus ja võimatus kohas nagu umbrohtu, kaovad varsti nende õrnad lehed ja nad ei sega teisi lilli õitsemast.

















Õrn ülane (Anemone blanda)




ja tema imeilus puhasvalge sort `White Splendour`




Õitseb esimene tulp `Fringed Red Riding Hood´. Tulpidest kõige enam meeldivadki mulle kaufmanni sordirühma omad nii oma huvitavate värvuste kui varase õitsemisaja poolest. Hilisemad sordirühmad jätavad mu üsna ükskõikseks.



ja esimene nartsiss `Tete-a- Tete`




Sooja oli täna südapäeval täpselt nagu möödunud aastal +24,2C. Mullatemperatuur 5 cm sügavusel + 10,2C. Baromeeter langeb




7 comments:

  1. On ikke imelik küll see Eestimaa kliima:)) Lumi läks sul paar nädalat hiljem kui meil siin põhjas - aga lilled hakkavad sul ennem õitsema kui meil siin. Mul õrn ülane alles ajab esimesi pungi välja ja tulpidest alles lehed ainult ja nartsissid ka pisikesed :))
    Ja pojengi võrsed poole väiksemad.

    ReplyDelete
  2. Tete-a-tete on esimesed õied avanud ka meil,aga näeb natuke haledam välja kui Sul. Meil on ikka see muld nii vilets, et ei taha kommenteeridagi.

    ReplyDelete
  3. Unustasingi kirjutada, täna oli esimene päev kui meil oli kadunud viimanegi lumekribal. Veel eile olid üksikud laigud täesti olemas.

    Ega see minugi muld kiita ole- raske savimaa. Ja lilli ma ju ei väeta. Väetist saavad roosid ja aedhortensiad- teised peavad ise hakkama saama s.t. nad ajavad oma juured sügavale, seal on neile vajalikku niiskust rohkem.

    ReplyDelete
  4. Ilus. mina nägin ka juba eile oma elu esimesed sinised ülaseõied ära. Ja laupäeval juba avastasin esimese tulbiõie, tänaseks oli neid juba 3 lahti. Oli vist ka mingi kaufmann. Aga ma olen niiiiii väsinud oma pikkadest aiatööpäevadest, et kodused aiatööd kipuvad kõik jänni jääma ja blogisidki jaksan vaevu lugeda, aga mitte kommenteerida. Nii ongi kõigi teie tublidused aina kiitmata ja Thela autoost õnnitlemata jne. Selline tunne, et ei jõuagi enam midagi enne sügist. Ainuke lohutus ongi need pidevalt puhkevad uued õied, krooksuvad konnad jne.

    ReplyDelete
  5. On nii jah, et rabad aias muudkui, no pole enam seda rahumeelset jorutamist netis. Kiire aiatöö- hooaeg algas!
    Ilusad on jah, need esimesed kevadised, hingele teevad sooja

    ReplyDelete
  6. Meile on ka õrn ülane tekkinud, hea, et Sa pilti näitasid, sest mina pole seda küll ostnud. Ilmselt tuli koos palderjanitaimega, sest selle kõrval õitseb.

    ReplyDelete
  7. Berliinis õitsesid kõikvõimalikud magnooliad, rodod, sirelid, kastanid, pärnad... kahjuks nartsissid olid enamuses juba ära õitsenud ja tulbid lõpetasid. Hollandis õitsevad kastanid, tulpe ei olegi veel näinud :). pojenge ka mitte :)

    trumm

    ReplyDelete