Monday, June 14, 2010

VÄIKE VAHEMÄNG

Õitseb meil peale aediiriste ju ka muid lilli:). Aed on värve ja lõhnu täis.
Tavatult vara, juba kuu esimestel päevadel puhkesid siberi iiriste sordid Idamagunad - ´Coral Reef´
´Royal Wedding´


´Double Pleasure´


päris tumepunasega on mu fotokal kerged raskused. ´Feuerfackel´ on tegelikkuses tumedam



Õitsevad nii kibuvitsad - ´Iitin Tilttu´


kui roosid - ´Frühlingsduft´



Minu valged lemmikud - piiskenelas (Gillenia)



ja kitseenelas




erinevad nelgid



kuradiküüs (Phyteuma)



pojengid ´Red Red Rose´





´Red Charm´


kirsiõied:DDD,
üks kirsivõsu oli end mahaniitmise hirmus peitnud mu ühe lemmikpojengi sisse ja kui me ta seal avastasime, oli kahju teda hävitama hakata ja ka pojengipuhmikut ei saa tema juurest kätte. Kui kaua Ida-Siberist toodud valgeõieline pojeng (P.lactiflora) seda kooslust talub, on raske arvata ja sel aastal pean ma talt kindlasti seemet võtma. Aga kas neist tuleb sama kloon või on ta hankinud siit juurde ka muud tolmu, on samuti raske arvata.
ja otse loomulikult õitsevad ka aediirised - ´Irenka´. Nendeta ei saa kuidagi:)



Korraldatakse igasuguseid kilvamänge. Ma luban ka arvata


Ja veel üks huvitav nähtus. Pole minu pildistatud ega nähtud, aga hea sõber saatis foto ja lubas ka üles panna. Kevadel pildistasin ma päikesesammast, aga sellist pilvederingi ümber päikese pole ma näinud ega tea, kuidas seda nimetada



Ja mis ilm see üleüldse on. Pime, fotokas nõuab südapäeval õues välku. Külm, t 7C, kõnni ringi karvamütsi, kasuka ja kinnastega. Toas küta kaminat. Märg -mingi vihmakeep kah üle ja juba pea nädalane lakkamatu metsik tuul. Tema vastu pole vist midagi, meisterda või ninakaitse:) Ega ma virise, hoopis tigedaks teeb, et südasuvel õues ei taha olla.

Ahjaa, juba mitu postitust unustan kirjutada, et kingitud kalla ´Mango´ on ka nina mullast välja pistnud ja üritab üsna jõudsalt kasvada:)

19 comments:

  1. Oi sul seal ikka õitseb kõik. Siberlased mul seeaasta ei õitsegi :(
    Piiskenelas on ka minu lemmik. Eelmine aasta üritasin teda pistikust kasvama panna, aga liiga hilja said pistikud tehtud ja taimehakatised ei elanud kahjuks talve üle. Kas sa viitsiksid minu jaoks mõne pistiku kuhugi torgata?
    Ja see kirjulehega mädarõigas on võimas! Olen teda otsinud, aga ega selliseid omapäraseid taimi ju meie aianduskeskused ei müü :DD
    Magunad on ka ilusad, eriti kena on Royal Wedding.
    Ja nii ilus on vaadata terveid ja võimsaid pojengipuhmaid. Tundub, et see minu möödunudaastane ravitsemine on ka minu pojengide juures tulemust andnud, aga, et selliseks kenaks puhmaks kasvada, läheb neil veel aega.
    Kas seda P.lactiflorat sealt kirsikäest kuidagi päästa ei õnnestu?

    ReplyDelete
  2. Spinat????
    Või noh, mistandoligi...

    ReplyDelete
  3. vat see eelviimane, kirju lehega taim on mul ka olemas (ma ei hakka ütlema, mis ta on, las jääb teistele ka äraarvamisrõõmu), aga miskipärast ajas ta mul sel aastal esmalt pikad õievarred püsti ja alles siis hakkas miskeid lehti ka tegema.

    ReplyDelete
  4. Oo, mis ilus piiskenelas!
    Mis huvitavad lehed seal nelkide taga paistavad? Lauk mingi?

    ReplyDelete
  5. Aga proovi sügisepoole ühest kohast aiahargiga kasvõi ükski pojengijuur kätte saada, igatahes ei saa kumbki eriti kahjustatud (mul kasvas ka omajuurne ploom pojengipuhmasse, mõlemad siiani alles, ploom vana koha peal ja punast varajast nüüd pea pool aeda täis, ei raatsinud juurikaid ära visata) või siis urgitse pungakoht (läks ju kasvama :D)
    Aga seemneid võid külvata ka, teab, mis põnevat kasvab (võid mullegi seemneid varuda, ma vähemalt püüan seni elus olla, kuniks õisi näeb :D)

    Aga räägi mulle natuke sellest kuradiküünest, ega ta seal ligiduses kasva, kuskohast ma teelehed sain (muide see ei ole väike (Plantago minor)- vaid keskmine teeleht (P major). Ma nende juurwest leidsin kevadel mingi imeliku (ma ei teagi, kuidas nimetada) ja istutasin (peenike juur nagu pisike porgand) Olen neid mõned liigid näinud, aga nagu oleks ja nagu ei ole ka. Selline "ei tea kes" oli siis teelehtedele "kaasavaraks", põnevust nüüd kui palju :DDD.

    ReplyDelete
  6. trumm, murra need õisikud maha, siis hakkavad lehed paremini kasvama.

    ReplyDelete
  7. See kuradiküüs on üks lahe tegelane :).

    ReplyDelete
  8. Mis ilmal siis viga - teil seal vähemalt õitseb igasugu ilusaid asju, meil alles õitsevad sirelid ja lõpetavad tulbid. Enelas pole õieti veel puhmastki kasvatanud ja roosid alles venitavad varsi. Ahjaa, lupiinid siiski õitsevad ja ka aediiristel on üksikud õied...

    ReplyDelete
  9. mädarõika tundsin ära :D ja piiskenelase nime uurisin viimati BA-s olen seda Soome aedades näinud ja himustasin endale ka. Kitseenelas on minu meelest ka au ja kiitust väärt. Naabritel kasvab krundil üks puhmas ja on neil ilus nagu poole aia eest :D

    Mulle meeldis muidugi esimene kombinatsioon. Äratav ja rõõmus.

    ReplyDelete
  10. See esimene oli,jah, väga pilkupüüdev kombinatsioon.

    Mina täna õnnelik, sest üks kahest siiani uinunud vesiroosist on üles ärganud. Kollasest ei teagi hetkel, sest järvekarikad (või olid nad vesikarikad, mul läheb kogu aeg sassi) on just selle roosi peale end kolinud. Äkki peaks nad sealt ära ajama, varjavad niigi õnnetukese eest päikese ära?

    ReplyDelete
  11. Vaat, mis põnevad taimed ja põnevad nimed! Kuradiküünest polnud kuulnudki. Palun, kes on need kaunitarid kitseenela ees?

    ReplyDelete
  12. Üritan järjekorras vastata. Nelga taga on päevaliilia lehed:)
    See valgete lehtedega taim on nagu Deia kohe ütles, mädarõigas. Kitseenela ees on maralijuur ehk Leuzea.
    Kuradiküüs e. ümbernimetatuna rapuntsel. Tema mõned liigid (Phyteuma spicatum) kasvavad ka meil looduses, eriti Lõuna-Eestis, nad on kaitsealused taimed. Üldiselt ei talu nad kultuuristamist, s.t. nad on hemerofoobid, seega ümberistutamine on tavaliselt määratud nurjumisele. Aeda saab neid külvates, aga ka siis on neil kohanemine raske. Mina sain oma Phyteuma ovatumi taime kingituseks Jaak Palumetsalt veidi enne ta hukkumist.
    Eks ma üritan sellest piiskenelast mõned pistoksad võtta, aga tõenäoliselt olen ma juba hiljaks jäänud. Ma vist nägin teda ka Aiasõbra müüginimekirjas, kui sinna satun, võin ju hädalistele mõne taime osta.

    ReplyDelete
  13. Aitäh, nüüd tean, kes see üllatus ei ole :)
    Aga ole hea ja hõika mulle meilile kui aiasõpra lähed enne potikursust (siis saan taimed kätte), praegu mingi jama pakkide kojutoomisega.

    ReplyDelete
  14. Kulge, mina nii ei mängi - ma ei jaksa enam hinge kinni hoida, isegi imetlusest mitte! A no mis ma teha saan, kui muudkui võtab ohhetama ja hinge kinni. Oleks siis veel, et saaks selle õhu ahmimisega kõiki neid võrratuid aroome tunda... ahhh, iiiiiirised! Joovastav! Nagu kunagi Leningradi botaanikaaiaski.

    ReplyDelete
  15. ma nüüd natuke guugeldasin - see piiskenelas ei anna mulle rahu.
    Kumb Sinu aias kasvab, kas Gillenia stipulata abilehine piiskenelas või Gillenia trifoliata kolmelehine piiskenelas.

    Oskad sa mulle öelda, mis neil ka vahet on. Piltide peal tundus mulle, et G.stipulata on nagu kahvatum; roheliste võrsete ja pisut väiksemate õitega kui G.trifoliata. Aga pildid võivad ka eksitada.

    ReplyDelete
  16. Kas see G stipulata pole mitte üheaastane taim?

    ReplyDelete
  17. kas neid muuuune jagatakse ka vä? :)

    ReplyDelete
  18. Mul on trifoliata, pole teisest püsikust meie mail kuulnud.

    ReplyDelete