Saturday, June 5, 2010

KEVADPÄEV KIVIKTAIMLAS

Kui enda aias pole hetkel ühtki korras kohta, siis normaalsed inimesed muidugi kasutaksid iga hetke, et kasutada päeva arukalt ja mingigi tööga pisutki edasi jõuda. Meie aga veetsime tänase päeva Tartu BA teemapäeval "Kevadpäev kiviktaimlas". Sellest võtsid osa mitmed nimekad aednikud ka mujalt kui Tartust.
Arnold Hannust jagas teavet kiviktaimla organiseerimise põhimõtetest ja ehitamise saladustest. Kuigi teema oli väga huvitav, tegelesin mina tubasema lobisemisega ja sellele loengule ei jõudnud, kaasa küll. Organiseeritud oli istikute müük ja nagu alati, olid ületamatu kvaliteediga Haideaia taimed.

BA on viimased 10 aastat olnud üks kaunimaid paiku linnas, aga iga kord suudab ta uuesti üllatada. Õitsesid loomulikult alpitaimed, aga ka roosid ja iirised. Jõudsin teha huvitavamatest kohtadest mõned klõpsud.

Sageli ei julge või ei oska inimesed aias kasutada sinist värvi, aga ometi muudab ta sissepääsu suurejooneliseks, pidulikuks ja puhtaks. Kui neisse pottidesse panna mistahes muu värv, oleks tulemus hoopis nigelam. Valge oleks külm ja tõrjuv, punane pealetükkiv, roosa või kollane mannetu. Ka siin võimendab sinise kordus rohelise lopsakust. Näha on ka ühe aiandi müügikraam.
Vana trepp hostadega

Haljastamist ootav palisaadiga toestatud kõrge perv


Väga huvitavalt eksponeeritud mägisibulate kollektsioon ühe tee ääres. Esialgu üsna võõrastav ja isegi hirmutav, aga ometi kuidagi köitev. Mulle meenutas ta ameerikaliku suurlinna südant, mida on püütud veidi elustada. Aga säärane võib välja näha ka noore mäestiku hari



fragment sellest


Üks osa rusukalde aiast


Eksootika kiviktaimlas. Taimed on paigutatud siia just nii nagu nad looduses esinevad. Kollase võhumõõga puhmik ja teised lopsakad taimed mäe jalamil, kus lähedal peaks asuma ka vesi, mida kõrgemale seda eksootilisemad ja kuivalembesemad ja päris ülal väga vähesega leppivad alpiasukad



Keset kaljumägesid oli end välja sirutanud "vaal". Kahjuks sain pildistada vaid selle üht jupikest keskosast, sest selle ehitise juures liikusid pidevalt suured uudistajate rühmad. Selle osa taga on samuti tõusev nõlv, mis praegu on veel valjaehitamata ja taimestamata.



Igasugused kõverused ja käänakud muudavad vaate alati nauditavaks ja ka taimi on selliselt hoopis parem eksponeerida kui sirgetel peenardel






Oli ilus päev.
Tagasi sõitsin kaasikus:) Mul olid tellitud Järvseljalt mõned puud ja need toodi sinna kaasa. Kui tavaliselt tuleb ikka oodata, millal üks puu sirgub, siis seekord oli ühe ihaldatud himaalaja kase sordi pikkus üle kahe meetri ja seda ikka andis meie pisikesse paigutada. Õnneks olid teised puud lühemad, muidu oleksin mina pidanud vist koduni auto taga vantsima. Paar kastitäit pudinaid Peenrale pidi ka ära tooma, sest neid taimi ei liigu meie kandis samuti iga päev. Ja no ..... kaks tellitud viinamarja:D







10 comments:

  1. Vot mulle jättis ka see mägisibulate peenar, sellise ameerika tornide mulje, aga tegelikult oli see täitsa kihft -omal moel! Küll on kahju, et täna just Tartus ei olnud, oleks saanud veel mõned taimed endale soetada! :D

    ReplyDelete
  2. Mul on ka eriline nõrkus sinise värvi vastu ja isegi mõte peast läbi käinud, et kui teeks sinise aia. Paraku ei suuda ma roosidest loobuda ja siniste roosidega on endiselt suhteliselt kehvasti.

    ReplyDelete
  3. Ma olen Tartu Bot.aias käinud vaid 2 korda - aga ta on ikka väga kift! Minu silmis on tema võlu selles, et küllaltki väiksele maaalale (võrreldes Tallinna bot.aiaga näiteks), on oskuslikult mahutatud selline kollektsioon. Kahju, et elan Eesti teises otsas ja siis kui Tartusse satun, siis on alati nii kiire, et sinna pole saanud. Aga tunni ajaga kah ei taha sealt läbi tormata - see aed väärib pikemalt seal olemist.
    Aga see mägisibulate istutus tõi mulle silme ette esimese hooga mõne suurlinna maketi :)

    ReplyDelete
  4. Oi, meie oleme peaaegu iga suvi Tartus Botaanikaaias käinud! Nii uskumatult sisutihe paik! Too kiviktaimla koht meeldib mulle kangesti, see rusukallak. Aga see mägisibulate väljapanek... hmmm, see meenutab mulle nagu suurlinna pärast tuumasõda. Aga eks kollektsioone peab kuidagi esitlema.
    Huvitav, mulle ei tundu valge külm ja kalk, kohe üldse mitte, pikem soe ja armas nagu broderiipits, tead!
    Aga sinine on muidugi ilus!

    ReplyDelete
  5. see mägisibulate ala tundus mulle ka suurlinna pilvelõhkujate alana. samas väga lahe ja omapärane lahendus. mis meenutab mulle, et peaks enda mägisibulatega ka midagi ükskord ette võtma, enne, kui nad päris otsad annavad.

    need kaarjad peenrad meeldivad mulle ka, üldse igasugused looklevad ja sujuvalt kusagile sulanduvad alad.

    aga värvid on vist nagu lõhnad, mis ühele tundub a, tundub teisele b :). minu jaoks on valge soe, pehme, puhas, elegantne ja kuninglik, sama käib teatud mööndustega roosa kohta. ja hoopis sinine tundub külm ja igav :). aga nii on ja peabki olema - inimestel on niivõrd erinevad tajud, sest nad ise on nii erinevad... ja ei olegi õiget ega vale lahendust, sest kõik nad on õiged. see ongi põnev, kui erinevad on inimesed, nende olemus, juured jne.. kes on tuli, kes vesi, kes õhk ja kes hoopis miski muu... igaüks vajab elustamiseks ja rahustamiseks erinevaid, isegi vastandlikke asju.. nagu taimedki :)

    ReplyDelete
  6. ahjaa, trt botaed on tõesti väga mõnus koht! ma ei ole seal küll just palju käinud, kuid iga kord mõtlen endamisi (kui mu kaaselukas mind sinna vedanud on), miks ma seal sagedamini ei käi :)))

    mde, selle "rusukalde" ma lugesin täitsa valesti ja mõtlesin, et ei tea, mis lätipärane eriliigiline aed see selline on :D

    ReplyDelete
  7. Ilus!
    Aga mina pole Tartu BA-s üldse käinud ja eile-täna ka sinna ei jõudnud. Keskendusime seekord lastepärastele meelelahutustele. Aga väga tore oli meil ikkagi. Ja küll ma kunagi ka sinna jõuan.

    ReplyDelete
  8. Aga Tallinna BA alal ei saa enam tasuta käia :-) ja Tartule jääb ta kõvasti alla. Huvitav kui nad Tallinnas nüüd raha võtavad, kas siis teevad midagi vaatamisväärset juurde.

    Aga täna üritan hoopis Stockholmi BA-s käia kui aega jääb, kuigi selle eest peab ka raha välja käima.

    ReplyDelete
  9. Tore, et sa sellest päevast nii pikalt kirjutasid! Ja võib olla jalutasime mingil hetkel teineteisest mööda :)

    Mina olen teadagi BA fänn, jalutan seal oma sõpradega ja nagu teada, vahel lõunatan. Mulle meeldib eriti astangulisus ja see, et alati on mida vaadata.

    Kui sa lubad, siis viitan sinu postitusele :)Facebookis?

    ReplyDelete
  10. Tsiil-luban:), aga ma ise seal ringi ei liigu.
    Kahju jah, et me üksteist ei tunne.

    Thela- aga istuta rooside vahele või lähedale metssalveide (Salvia nemorosa) siniseõielisi sorte. Ma usun, et roosid ainult võidavad sellest.

    ReplyDelete