Saturday, June 19, 2010

ROBIINIA

Robiinia ehk ebaakaatsia (Robinia pseudoacacia) tõi meie rajatavasse parki tütar. Nüüdseks on ta seal kasvanud ja õitsenud üle kümne aasta.
Liblikõieliste sugukonda kuuluv isegi kuni 35 m kõrguseks kasvada võiv puu on pärit Põhja-Ameerika idaosa mästikest, kus kasvab võrdlemisi piiratud kohtadel. Euroopasse toodi ta 1601.aastal Kuidas teda kasvatada, ma ei tea:)
Suhteliselt külmaõrnana soovitatakse ta istutada tuulte ja külmade eest hästi kaitstud kohtadesse või temast mandril üldse loobuda ja kasvatada vaid saartel. Meil kasvab ta lagedal, kõikide tuulte ja tormide ning külmade meelevallas. Peale istutamise ta kiratses, paar korda külmus maani, sammaldus, ei võtnud kõrgust ega andnud juurevõsu. Võtsin kätte ja istutasin ta paar meetrit endisest kasvukohast, veesoonest, eemale. Võibolla see ongi tema kasvatamise juures kõige olulisem. Nüüd õitseb ta igal aastal. Vaatamata talvele ei külmu ka päris noored võrsed ega õiepungad ja laiutamiseks (ta annab ohtralt juurevõsu) on tal ka piisavalt ruumi, sest seda valgevahulist uimastava lõhnaga põõsast lihtsalt peab palju olema. Vanemad tüved on muidugi hoolega ka kõrgust kasvatanud.
Mina olen näinud üle 15 m kõrgust puud, kes oli aga teadmatusest istutatud kohe kahekordse kõrge viilkatusega maja külje alla ja ta oli enda alla matnud pool maja ja katuse. See puu saeti maha, aga tema üle 50cm diameetriga pakud on veel praegu meie aias ühes istumiskohas. Robiinia puit on väga tugev ja kõvaduselt on teda võrreldud tammepuiduga.


Puhkeb ta tavaliselt vahetult enne jaanipäeva ja pole ka käesolev pikk ja külm talv tema harjumusi muutnud. Mõnikord püüab ta teist korda õitseda ka soojal sügisel, kuid siis on ta õisikud lühemad ja neid on vähe.






12 comments:

  1. Ohh, ma just tulin aiast oma robiinia titte imetelemast. mul on ta alles nooruke - 2 talve mu juures üleelanud, nendest esimese talve elas kasvuhoones potis. Ise on vaevalt põlvekõrgune aga juba õitseb. Mul on roosade õitega. Aga huvitav, mul ta ei lõhna - või on ta lihtsalt liiga tilluke.

    ReplyDelete
  2. Mul on ka roosade õitega aga ei õitse veel. Aga ta on tubli ja aina kasvab.
    Eeeee, kui Sa pahaks ei pane, äkki viitsid ühe juurevõsu mulle broneerida? Mu valges aiaosas on ammu juba koht planeeritud. Täpselt selline nagu ta tahab: vett ei ole, kuiv ja päikseline

    ReplyDelete
  3. Jaaa, muidugi ma broneerin. Olen väga helde käega, aga sama laisk kättetooja:) Nii, et kellel soovi, tuleb ise järele.
    Nende juurevõsudega on nii, et kui nad nina maast pistavad, ei tasu neid kohe välja kaevama hakata, nad on selle pika võsuga emapuu küljes kinni, aga juuri pole veel moodustunud. Välja võib kaevata alles järgmisel aastal. Mul on seal hulgim ka sääraseid, aga jutu rääkisin nende roosade pärast, keda ma ka endale väga tahaksin.

    Jah, ja tundub, et kui inimese käsi mängus ja nad midagi head taimele lisavad, nt roosa värvi, siis mingi omadus nt. lõhn, maksab sellele lõivu. Ma arvan, et see roosa on ehk sort, sest põhiliik on ikka valge.
    Turkestanika- mul on vaja üks valge aediiris ka välja kaevata:)

    ReplyDelete
  4. Mu ainus robiiniale (oli ka roosade õitega R. viscosa) sobiva kerge pinnasega soe koht on nüüd kivikuuri hõivatud, mujal pinnas raske ja sügiseti ka niiske ja külm, ükski juurevõsu ei elanud üle 2 aasta :( Valget ei olegi näinud.

    ReplyDelete
  5. Niipalju kui mina robiiniast teada sain, lähevad kasvama ainult kevadel (enne pungade puhkemist) istutatud juurevõsud, sest hiljem ei jõua nad korralikke (jahedas ja niiskes mullas minevat väljakaevamisega vigastatud juured mädanema).
    Mina enda oma kasvatasin seemnest (see viscosa küll ei lõhna), kasvab küllaltki ruttu, märtsis potti pandud seemnest sai sügisel vaat et meetrine vitsake ja isegi ühe juurevõsugi jõudis kasvatada.

    Muidugi tahaks ka, aga paraku pean endale aru andma, et ega mul talle sobivaid kasvutingimusi pakkuda pole :(((

    ReplyDelete
  6. Mina sain oma roosaõielise Kodukauniks foorumi kaudu Peetri käest Tartust. Tal seal linnamajade vahel kasvab üks suur puu, kust ta juurevõsusi võttis.
    Aga augustis pidime ju Thela aias kõik koos roose nuusutama minema? Kas see plaan on hukka läinud?

    ReplyDelete
  7. Ma siis broneerin sinu jaoks esimese juurevõsu, kui see peaks ilmuma. Kui sa nii kaua oodata viitsid :D

    ReplyDelete
  8. Thela ootab kah üht juurevõsu augusti teisel nädalavahetusel :), sest minu Nurgalt ostetud robiiniatitt seda talve üle ei elanud. Kuigi võib juhtuda et juulikuise puhkuse ajal toimub üks dessant Tartumaale ka...värisege :DDD

    ReplyDelete
  9. Ma arvan, et ikka nuusutame neid roose, eks siis tuleb midagi ka kaasa võtta:)

    ReplyDelete
  10. Uhke! Ma broneeriks ka ühe juurevõsukese, aga siis vast järgmiseks kevadeks (tulen ise juuni algul järgi ;o)), sest mul pole ikka veel need pargiroosid välja juuritud ja seega pole talle veel kohta. Lõhislehine äädikapuuke istub ka aina potis veel. Häbi mulle!

    ReplyDelete
  11. Kui vanalt ta teil õitsema hakkas? Väga huvitav puu iseenesest.

    ReplyDelete