Wednesday, May 30, 2012

JA ONGI MAI LÄBI

 Eile varahommikul umbes 5 paiku hakkas tibama. Sellist peenikest sadas umbes 1,5 tundi. Ja oligi kõik? Aga ma olin ka selle eest tänulik, sest kastmist vajavat on praeguseks juba üpris palju. Seevastu tuli terve öö vett kui kosest. Mõtlesin, et näe kui targasti see ikkagi seatud oli. Kõigepealt piserdas veidi, et see järgnev jõuaks kõik ilusti maasse. Tänane hommik oli sombune, aga kuiv. Kõndisin aias ringi kuni vihm mu tuppa peletas. Ja sajab, sajab. On see vast õnnistus, homme-ülehomme jõuab siis niiskesse mulda ära istutada mõned ootel puud.
 Kuigi vesi on väga oluline, pole see täna peamine. Varakevad ehk aprill mulle ei meeldi. See on selline imelik rabelemise aeg ja talvesodist aeda vaadates on mul alati tunne, et lumest väljasulanud aed on nukker nagu oleks ta mingitpidi hüljatud olnud.
 Aga mai on juba hoopis midagi muud ja sunnib lausa rõõmuga tegutsema.
 Vihmavahe lubas mul minna üht kohta pildistama. Teele jäi kõigepealt harilik kuutõverohi (Polygonatum odoratum). Nii tagasihoidlik kui ta ka on, on ta ometi laialeheliste kobarpeade ja laudlehe vahel äärmiselt elegantne õitseja, kellest niisama naljalt juba mööda ei lähe. Imetlen teda alati.
Järgmine takistus on kauni veigela (Weigela florida) sort `Caricature`. Naljakas, praegu veel tilluke põõsas, keda vaadates tahaks uurida, milline satikas on ta lehed selliseks lokiliseks muutnud. Pole seal mingeid elukaid. Tema omapära ongi see, et lehe erinevate osade areng on ebaühtlane ja see kortsibki neid igaüht isemoodi kokku. Õisi pole ma tal veel näinud, tegu on sügisese uustulnukaga.
 Ja nüüd siis see Koht. Ega talle säärane nimi jää, kasutan teda vaid täna. Ma igatsesin juba ammu oma aeda magnooliat ja veel mõnda hellikut puud, aga nende jaoks meie tuulises aias õiget kohta polnud. Tegelikult oli, aga sel kõige soojemas ja kaitstumas paigas laiutas vaarikavõsa koos nõgeste, naistepunade, naatide ja pujudega. Katsusin sealt  alati mööda käia kuidagi selg ees ja silmad kinni, sest see oli ikka väga kole.
 Alati on mul aias puudu paar hostat ja kümmenkond aediirist. Iiristele ma siin olles ei mõelnud. Hostadele küll, sest siin lähedal on hostade pikk istutusala ja kuigi selle katkestavad korea nulud ja seedermännid, võiks just siin hostade istandus jätkuda. Tellisin siis Fransenist 5 hostat arvestusega, et kui ma seda jubedust siin likvideerida ei saa, mahutan ma need mõned sordid siiski aeda veel ära. Ega ma oma mõtetest palju ei rääkinud, sobival hetkel lihtsalt ütlesin, et sedasi! Nüüd teeme selle asja korda.
 Kui vaarikad väljas ja esimene osa läbi kaevatud, oli vaja umbrohupuhtaks saada kuuseheki esine riba. Aga seal labidat kasutada ei saanud, puude juured segasid. Heinariba läks mürgi alla. Kuigi me teda aias palju ei kasuta, päris ilma mõnes kohas siiski läbi ei saa. Üle 2 nädala ootasime. Vahepeal kattis mees lõpuni mu sinise jõe. Kui mürk oli toiminud, korjasin välja veel niipalju juurikaid kui vähegi nägin ja hoplaa:), aeg oli istutama hakata.
 Märtsi lõpus saabunud hostad olid juba kasvuhoones kenasti välja kasvanud ja vahepeal oli nende kogus ka veel 3 sordi võrra kasvanud. Istutamisel jätsin mõned kohad päris tühjaks. Eks ma järgmisel aastal tahan ju veel mõnd sorti saada.  See istutusala on praegu veel üsna kummalise kujuga, ta oleks ühest kohast nagu väljavenitatud pikk lehmakeel. Aga sel on oma eesmärk. Vaja on veidi varjata vasakule jäävat aiatööriistade kuuri, mille ette istutasin puishortensia `Annabelle` ja istutusala serva murusse ma teda panna ei tahtnud. Kui põõsas suuremaks kasvab, kaotab ta selle veidra kujundi ära.
 Peale koha sodist puhastamise hakkas ometi vabalt hingama ja välja paistma ka meie ameerika kännasmustika (Vaccinium corymbosum) hiigelpõõsas.
 Kes mul siin siis nüüd endale elupaiga leidsid? Hostad pole veel täielikult värvunud, sest kasvuhoone valgusolud on ju hoopis teised kui õues ja taimed on muidugi veel noorukesed ka. Kõiki ma veel ei pildistanudki. Küll jõuab kui nad veidi iseloomulikumaks kasvavad.
`Obscene Gesture`
 ´Sara´s Sensation`
 `Orange Star´ Tema jääb siin ka ainukeseks kuldseks sordiks. Tahan selle koha hoida hõbevalge-sinise-rohelisena.
 `American Halo` Hea üleminek kollaselt valgele
 Kevadiseks silmarõõmuks hõbedaste lehtedega suurelehine brunnera (Brunnera macrophylla) ´Looking Glass` 3 puhmikut
 Hostade laiade lehtede pehmendamiseks ja peenrale õhulisuse lisamiseks hariliku kitseenela (Aruncus dioicus) `Kneiffi´. Tema on looga taim. Kuigi ma oleksin ta ka mujalt saanud, otsustasin ta koju tuua Võhmast oksjonilt. Toetab ta nüüd meie aias veidi "Kanarbiku" tublit seltskonda. Ta on juba praegu ilus ja võib aimata, kuidas ta ilutseb pea meetrikõrguse puhmikuna.

 Meil talveõrn tumeroheliste nahkjate lehtedega rohkeõieline vürtspõõsas (Calycanthus floridus) elas üle raske lapsepõlve. Murusse istutatud põõsakese niitis esimesel suvel maatasa Muhedikupapa. (No mis tunne mul siis oli:(. Järgmisel aastal punnitas ta järgijäänud tüügastest paar lehekest ja mees tahtis ta juba maast välja tõmmata, õnneks sain ma õigel ajal jaole. Kiratses ta kahel põuasuvel, pikemaks end ei kasvatanud, aga jäi ellu. Talved teda ei kahjustanud. Nüüd kaevasime ta välja ja istutasime samuti uude kohta. Paistab ju kaugele, mismoodi ta selle üle rõõmustab. Olgu ta nooruki-ja täiskasvanuelu parem kui möödunud aastad.
 Istutusala keskel olev sinine kepp pole lihtsalt kepp. Ta on  hariliku tulbipuu (Liriodendron tulipifera) tugi
 Kogu see üsna väike uus istutusala jääb mu nn salaaia selja taha. Ees avaneb läbi vahtraokste selline vaade kauni veigela (Weigela florida) õieküllusele. Ma olen teda lasknud kasvada just täpselt nii nagu ta ise tahab. Mitte mingit moodi piirata ega lõigata ma teda ei kavatse.
Ma arvan, et nüüd vist on korda saanud kõik meie aia nurgatagused. Vist:) Selliste pisikeste kohtade jaoks oli varem küll silma, aga mitte aega. Ja kogu aia uuesti korrastamisele, ümberehitamisele ja -istutamistele, uute istutusalade rajamisele, teedele, müüridele, tiigile ja ehitustele kulus alates majja kolimisest SEITSE aastat. Praegu mõtlen küll, et mida imet me selle pika aja siin tegime. Kõik võinuks ju kiiremini saada. Aga ei jõudnud kuidagi, ometi rabelesime kõik need eelnenud suved.
Nüüd on vaja veel veidi remontida turbapeenra üht osa, aga see on paari päevakese töö. Enne peaks vist ringi vaatama ja sinna veidi põnevaid sõnajalgu juurde tekitama. Ja magnoolia oleks ka vaja kuskilt koju tuua. Igatsen Eestimaal üles kasvatatut.
Ma arvan, et nüüd vist võib veidi lõdvemalt võtta. Eks me olegi sellega juba alustanud. Sel kevadel olen ma kodunt ära käinud rohkem kui mõnel suvel kokku. Kõigepealt Järvselja, seejärel alati kaunis ja õdus Kimalase suur lilleaed.  Kahele üritusele lisaks oleme jõudnud üle vaadata nii Tsiili esimesed sammud kaose likvideerimisel kui Iirisesõbra väga ilusa ja armsa valmis aia. Sellise filigraanse korrani, mida ma  viimases tükk aega imetlesin, ei jõua mina küll mitte eladeski. Aga las ollagi iga aed isemoodi. Minu oma lopsakam ja looduslikum, Iirisesõbral hillitsetum ja vaoshoitum. Kimalase erineva iseloomuga taimetihedad, sooja pillava iseloomuga istutusalad. Tsiilil esialgu vaid reljeef ja suured võimalused. Täiesti erineva iseloomuga õueruumid, kõik kordumatud ja huvitavad.

15 comments:

  1. Imetlen seda aeda ja milline tohutu töö on teil aias ära tehtud.Seda liigiküllust ja harmooniat ning loomulikult iiriseid ei väsi vaatamast ja kiitmast.

    ReplyDelete
  2. Kaunis veigela 'Caricature' pani mu südame ärevalt põksuma. Tahan teda ja parem oleks kui kohe. :)

    ReplyDelete
  3. Ilusilus. Ja loodetavasti jõuate millalgi põhjaosariikidesse kaa.

    ReplyDelete
  4. Hmmm, vaatasin Su kuutõverohtu ja jäin mõtlema, et oma kuutõverohtu ma polegi see aasta näinud veel ... nüüd pean sinna märga õue minema seda kontrollima, mhhh

    Ilusad hostad. Kui Sa tead mõnd hostat, millel on sellised valge-sinihalliga lehed ja valged õied, ole hea, soovita.

    ReplyDelete
  5. Ole pai, mine Franseni lehele, seal on neid hulgani. Ma ju ei tea, milline Sulle täpselt meeldib.

    ReplyDelete
  6. Imetlen inimesi, kes teavad täpselt, mida tahta ja kuhu panna. Mul käib see ikka katsetamise kaudu. Muudkui istutan ringi.Ja kõik ainult 7 aastaga!Olete tõelised aiahullud!

    ReplyDelete
  7. Mina isiklikult ei tea midagi, mu aed ütleb, et millist ja kuhu ... :)

    ReplyDelete
  8. Jälle super tulemus! Kuidas see teil seal küll õnnestub? Mina tassin teinekord nagu kass poegi oma taimi ühest kohast teise. Teistele oskan plaani teha küll - aga vat näe endale ei õnnestu :D

    ReplyDelete
  9. Mul on see kassimamma periood läbitud etapp:) Kas Sa arvad, et ma vähe olen mingi nutsakuga aeda pidi ringi jooksnud. Ega ju mul nüüdki mingit plaani polnud, hostad ja külmaõrnad 2 puud oli küll kindel. See kitseenelas ja brunnera tulid kogemata ja veel üks taim (las ta kasvab veel)ja nii see asi käibki. Vaatan, kes üksteisega hästi läbi saab:)

    ReplyDelete
  10. V2ga huvitavad aiaasukad on selles postituses, ja peenarde viimistlus 2ratab samuti inspireerivaid m6tteid. Mind on alati puud-p66sad kihevile ajanud:-)

    ReplyDelete
  11. see orange star on mul igatahes puudu :D. aga ei, enne, kui olemasolev pole korras, ei tule juurde mitte midagi. peale söögivilja :).

    7 a on isegi lühike aeg tegelikult.

    ja ma ka muidugi loodan, et ehk sel aastal jõuate põhjaosariikidesse ka...

    ReplyDelete
  12. See kitseenelas on mullegi silma jäänud ja te olete ikka ütlemata tublid, müts maha!

    ReplyDelete
  13. Mustikapuhma üle on mul hea meel, esimesel korral avaldas ta mulle vägevalt muljet. Noh, kõik muu, mis sujub plaanikohaselt on hea. Küllap jõuan suvel ka silma puhkama :)

    Huvitav nähtus on see, kuidas mõni puu või põõsas end nagu kass jalgu sätib. Vot see õierohke vürtspõõsas teeb minuga nii. Küll näitab end Järvseljal, küll Nurga Puukoolis, nüüd sinu postituses. Tahab Peedimäele ve? :DD

    ReplyDelete
  14. Oi, see põõsas on nii ilus, et Sul võiks teda kohe 3 olla:)

    ReplyDelete
  15. Teila seal käib asi ikka kuidagi väga kähku ja kiiresti. Teil vist ikka mingid päkapikud abis.
    See hostade värk, ma sain ka teie peenra tegemise jälgimisest "nakkuse" külge. Aga meil läheb ikka kaua enne kui saame midagi sellist teha. kuigi meil on seal vahtra salus see "punutud" peenar ja ma juba mõtlesin, et teeks sinna äkki väikse "hosta pesa". Suvel on seal suht vilu ja natuke vahel päikest paistab läbi okste. Pitsitaks paar suuremat sinna keskele, et väheke kõrgust anda ja siis kirjumad ning heledamad lõuna poole ning tumedamad põhja poole. Ma vedasin sinna peenrasse metsa alt ka musta mulda ning juuretõke on ka all. Paneks veel mõne brunnera ka seltsi. Ainuke küsimus on, et kuna mul on juuretõke kangas all, siis kas mulla tüsedus on ikka piisav? Ei tea kui palju seda võiks hostade puhul olla?
    Ahh jaa, ei tea kust küll ka neid abilisi saada, hädasti oleks aega vaja ka. Alati kui Pärnal käid siis on kohe tuli takkus ja võiks olla kohe kuus kätt nagu sel shival (vist oli see nimi)

    ReplyDelete