Wednesday, October 22, 2008

KLAAS

Värviline klaas on mind alati võlunud. Lapsena võisin lugemise vaheaegadel tundide viisi vaadata sellesse tillukeste värviliste klaasitükkidega täidetud kaleidoskoopi. Hiljem püüdsin ikka külastada klaasinäitusi - niipalju kui neid siis korraldati. Vanades hoonetes ja kirikutes käisin vaatamas lisaks kõigele muule just aknaid.

Et ma ise prooviksin klaasist miskit teha, ma küll ei mõelnud. Kuni... naljakas meenutada... mulle tuli kultuuriülikoolist personaalne kutse osaleda kas inglise keele või Tiffany vitraazhi kursustel. Tavaliselt olid need kursuste alguse teated ju avaldatud ajalehtedes, miks seekord sedasi tehti, ei oskagi arvata. Ju oli neil vähe osavõtjaid, või mis. Uus aeg oli ju tekitanud inimestes uued hobid, eelkõige shoppamise. Isetegemisest keegi eriti ei hoolinud. Panin selle kutse rahumeeli kõrvale ja unustasin ta. Aga midagi jäi ometi kripeldama. Inglise keel oli kohe välistatud. Olin teda küllalt õppinud, mul oleks vaja olnud keelepraktikat, keelekeskkonda, aga mitte uut ab-d. Aga klaas... Joonistada ma ei oska, mingeid kunstilisi andeid ei olnud ma ka kunagi ilmutanud. Võibolla mingeid loovuse algeid ehk. Lõpuks otsustasin julguse kokku võtta ja minna vaadata, et vähemalt aru saada neist saladustest, kuidas see mosaiik ikka kokku pannakse.

Klaas on huvitav materjal. Kuumana plastiline ja vormitav. Täpsemini puhutav. Olin seda kunagi näinud klassiekskursioonil klaasivabrikus.
Aga klaasitahvel on jäik. Teda ei saa painutada, venitada ega muudmoodi töödelda kui lõigates. Ja ka siin ilmutab ta oma iseloomu. Mitte kõik lõiked, mis pähe tulevad, pole teostatavad. Ta nõuab aega, täpsust ja kannatlikkust. Väike rapakas liigutus ja sa oled verine või end ära põletanud. Surub sind justkui mingitesse raamidesse, aga ometigi lubab mingi mõtte realiseerida. Ta on õrn ja samas ometi väga tugev materjal. Imelik lugu, ma polegi varem sedasi mõelnud.

Esimeseks tööks oli elementaarsete töötlusvõtete omandamine. Tiffany tehnika ei võimalda teha väga suuri asju, sest klaasi ei hoia koos mitte tinaraam, vaid vaskteip, mis üle tinutatakse ja suured tööd vajuksid oma raskuse all lihtsalt laiali.
Meil lasti valida värviliste tükkide hulgast endale väike kogus. Kõigepealt oli vaja see teravate servadega klaas lihvida nii, et me ei tohtinud muuta nende kuju. Siis teipisime ja lõpuks tinutasime need klaasitükid kokku. Oli vaja teha nn punktkeevitust ja saada kokku ka küljed. See katsetus on mul ka praegu akna ees ega ole tänaseni laiali lagunenud. Tööna pole tal suuremat väärtust, aga emotsionaalselt on ta mulle siiski oluline - sain ju hakkama. Selline on siis kursuste lõputöö. Kõige raskem on sellise kavandi joonistamine, mis sobiks klaasile. Kui oskajad joonistavad kavandi ja siis veavad peale need jooned, kust klaas tuleks läbi lõigata, siis mina hakkan paberile kritseldama mingeid jooni ja kaari ja siis kustutuskummi abiga kuidagi saab see kavand valmis.

Tiffany vitraazhi juures on tegelikult oluline, et kõik klaasitükid sobituksid täpselt üksteisega, aga siin tahtsin ma proovida, kas õhuvahede jätmine annab tööle juurde või võtab miskit ära. Minu arust muudab ta töö õhulisemaks ja pitsilisemaks.
Nüüd selgus veel, et klaasi on vastu valgust väga raske pildistada. Kuigi ta on akna ees kõige ilusam päikesepaistel, siis päikesega pildistamisel kaotavad värvid oma kirkuse, sära ja selguse ning värvinüansid ei ole eriti eristatavad.
Ma olen veel mõned tööd teinud, aga olen need ära andnud või kinkinud. Muidugi oleksin võinud neid enne pildistada.
Nüüd ei ole ma mitu aastat klaasiga tegelenud. Kuskil on ära pakitud lõpetamata tööd ja poolikud kavandid. Ja ega ma enne vist saagi teda lõikuda kui selleks on mingi ruum tekitatud. Aga tahaks küll.

12 comments:

  1. see, mis Sa siin teinud oled, on päris huvitav. just need katsetused. ja näib, et õhuvahed õiges töös ja õigetes kohtades on täiesti õigustatud.

    ReplyDelete
  2. mhhm, ma olen ka korra katsetanud ja tahan veel. ideid on - ja mitte niisama, vaid koju paari ka teatud tarbimisväärtusega (natuke rumal sõna) asja tegemiseks, aga esialgu on teised tööd prioriteetsemad.

    ReplyDelete
  3. Mine pildista teiselt poolt, ikka nii et valgus tagant, saad ilusama tulemuse
    Aga muidu - super! Vahva!

    ReplyDelete
  4. Meil oli siin ka kunagi klaasiring, käisin koos lastega seal ka justnimelt seda tiffanyt proovisime. Aga enamasti moodustasime meie olemasolevatest kildudest (juhendaja käis Raua tn. poest ostmas neid)oma tööd, õigeid kujundeid lõikasime vähe, sest see lõikamine on ikka parasjagu raske ja kui siis viltu läks, oli kallis klaasitükk raisus ju. Aga nii oli ka väga vahva. Mul pole omal ühtegi alles, kõik said ära kingitud. Siiski on kuskil kastis üks poolik töö. Peaks ta ära lõpetama kunagi, aga ei ole kindel, kas ma enam kõiki töövõtteidki mäletan. Järelikult pean Sinu juurde konsultatsioonile tulema. :o))
    Aga mulle väga meeldivad need Sinu omad, viimne kui üks.

    ReplyDelete
  5. Haa, saavadki anded kapist välja toodud :))) Klaas on tõesti võrratu, pole ime, et Sulle meeldib. Tööd on ka väga ilusad.
    Kas lihvimismasin on olemas? siis ma jätan kevadel fimo koju :)
    Aga Sul seal hoovi peal ju ehitadakse, mis iganes otstarbeks - munserda oma töökoda sinna - Vox femina vox Dei! :D Ma tulen õpilaseks!

    ReplyDelete
  6. Klaasikäi täitsa olemas. Teip on küll vist otsas, aga seda saab Tallinnast siia ikka muretseda.
    Sa hoia mulle parem pöialt, et mu maja II korrus valmis saaks. Mul oleks see soe ja päris suur tööruum ju ammu olemas, aga praegu on see vana väike suvemaja maast laeni igasugu kaste täis. Osa enda omi, osa tütre õppimise ajaks hoiule toodud mööblit ja asju. See õuepealne uusehitis rohkem mehe kola tarvis ja sinna ma ei mahu. Külma kätte ei taha ka.
    Aga Fimo tuleb ikka kaasa võtta. See on korraldus:)))) Klaas ja need polümeermassid üksteist ei sega. Hmmm... äkki leiutame mingi uue segatehnika ka veel, võimekad naised nagu kõik selles seltskonnas on:))) kataks kuidagi taburette või nii.

    ReplyDelete
  7. :) Ma igatahes olen, kui tina otsa sai, oma värvitud klaasile fimost raame teinud.
    Aga ma üldiselt sihuke laisk vaselindi tinutaja (tegelikult oskused 0 ligidal), olen katsetanud nn võltstiffanit, proovisin (materjali kokkuhoiu pärast) tavalise klaasiga, kas saab lambikuplit teha, vahed tegin PVA ja tsemendi seguga (klaasmosaiigi segu).
    Saab teha küll ja tulemus üpris tugev ja kui nina lausa ligi ei pista, ei tee kaugemalt vahet. Lihvimismasinat pole raatsinud osta, mosaiigitükke lihvisin lihtsalt pehme luisuga, see töö käpas, üksvahe tegin ikka palju nii klaasmosaiiki kui ka värvitud vitraaži. A nüüd materjal täitsa otsas ja klaasikojast värvilist osta tapaks mu rahakoti :)

    ReplyDelete
  8. No ja mis oleks mul sulle üleüldse õpetada. Oled ju ka kõik muud võimalused ära proovinud. Klaas on tõesti roppkallis ja ma veel ei ole jõudnud sinnamaale, et teda ostma minna. Sain tükikesi, mis kunstnikud ja tegijad kõrvale heidavad, odavalt paarist klaasikojast. Luisuga saab lihvida küll, võtab aint tohutu aja.
    Nii, et jääb ikkagi Fimo:)

    ReplyDelete
  9. pva ja tsemendi segu? mis vahekorras? ja kui kaua ta kuivab, s.t, millal saab järgmise tüki külge panna?

    üldiselt mulle tundub, et taburetid jäägu teiseks korraks, seda klaasi ja fimot jagub juba ise mitmeks päevaks :D

    ReplyDelete
  10. Korraga saab terve asja valmis teha.
    Võtad mingi asja aluseks, nt plastkauss, katad kilega, paned klaasikillud kas pva liimiga või miski muu kleeberiga, mida saab hiljem eemaldada ja hoiab klaasitükikest kile küljes. Segu on 1 osa liimi 2 osa tsemendipulbrit, täidad korralikult vuugid (olenevalt klaasitükkide suurusest 2-4 mm, kased natuke taheneda, puhastad niiske ahvammiga ja lapiga veel hõõrud täitsa puhtaks, kuivab umbes nädal. Võtad kausi pealt, kile eemaldub ilusti, puhastad ka seestpoolt, muidugi ettevaatlikult, sest lõplik kivistumine vist võtab kuu aega.
    Alumise ääre ja ülemise ava (lambipesa ava) teed muidugi sirge äärega, töötled veel natuke pehme luisuga ja ääristad liimitava tinaribaga. Valmis.
    Aga kui lähete värvilist klaasi jahtima - pliiiiis mulle ka!

    ReplyDelete
  11. Jessas, kus nüüd tuli kirjavigu! Meil parajasti äge äike ja pingemuutusest ups muutkui häirivalt piiksub, aga küll te aru saate :)))

    ReplyDelete
  12. Väga hästi on need esimesed tööd välja tulnud! Olen ka seda tehnikat proovinud ja ka seda pva ja plaatimisseguga. Nüüd pikk vahe sisse jäänud,sest klaasi jaoks peaks eraldi ruum olema, elutoas seda teha ei lasta!
    Saviringi ruumides oleme sulatamistehnikas vidinaid teinud. Neid on mul päris palju! Seal saab ära kasutada värvilisi pudeleid ja muid värvilisi katkiseid klaasnõusid. Ka päris lõbus töö!

    ReplyDelete