Tuesday, November 6, 2012

KUI MÄLU VEAB ALT, TULEB LUGEDA "MAALEHE" ILMARUBRIIKI

1. novembril k.a. olid seal kenasti reas meie kõige varasemad lumesajud. Igasugu ajalehe väljalõiked ei püsi kunagi seal, kus arvad neid olevat. Seepärast on blogi sääraste asjade tarvis ikka kõige kindlam koht.
1973. 23. oktoobril sadas Jõhvis maha 43 cm lund. Ilmselt ikka mujal ka, aga seda aastat ma ei mäleta.
1978. 30. septembril Kagu-Eestis tugev lumetuisk, lund sadas järjestikku 5 päeva. 1.10 Võrus lumikatte paksus 22 ja Haanjas 30 cm. See ongi mu unustamatu seenemetsas käigu aasta:). Mälu vedas alt tervelt aastaga:)
1986. 26 septembril sadas Kääpal -7C juures maha 10 cm lumekiht
2002. 04. oktoobril sadas maha korralik lumi. Seda aastat miskipärast kirjas pole, aga ma tean seda kuupäeva ja aastat väga täpselt. Septembri viimasel päeval pandi majale viimased sarikad, katust pandi peale lumesajus. Mitte mingit moodi ei saanud seda tegemata jätta. Lumi tuli ja jäigi kevadeni maha.
2010. 16. oktoober Väike-Maarjas lumekatte paksus 7 cm. Seda tuisku, mis meil oli, ei saa kuidagi unustada. Me pole ei varem ega hiljem niimoodi lumme uppunud ega üle nädala lumevangis olnud. Ka see lumi jäigi kevadeni maha. Kuskil ta veel sulas, aga see, mis meile kokku kuhjati, oli tõesti päris pöörane. Mul on varasemates postitustes sellest tuisust hulk pilte.

Meteoroloogid arvutavad lumena sadanud sademete hulka lund üles sulatades ja mõõdavad, mitu millimeetrit jääb sellest vett järele. Noh, ja mina, rumal, murran kogu aeg pead, kust nad võtavad need tühised sentimeetrid, kui lumehanged tegelikkuses ulatuvad üle pea :D
 Nii vajuski ka sel aastal meie poolemeetrine lumi nende tabeli järgi vaid 14 sentimeetriks. Kõige rohkem oli seda olnud Lääne-Nigulas - 18 cm.


3 comments:

  1. 2002. aasta tali oli üks ilgemaid just pikkuse ja põhjalikkuse pärast. Viis ja pool kuud lumi maas, õudukas.
    Sellega võrreldes oli eelmise aasta talv päris meeldiv. Lumi jäi maha jaanuaris ja püsikülmad hakkasid pitsitama ka alles jaanuaris.

    ReplyDelete
  2. Huvitav lugemine oli ja tõepoolest, lühike on see mälu :(

    Mul on aga nagu uus ajaarvamine tekkinud: linnatalvel ja maatalvel on suur vahe.

    ReplyDelete
  3. Kas see aeg siis tõesti nii kaugel oli kui 4 oktoober lumi maha tuli. Ma mäletasin, et minu sünnipäeval oli umbes 5 aastat tagasi lumi maas, aga et nii kaugel ajal nagu 2002, vot seda ei mäleta.
    Eks lumehanged sisaldavad palju õhku jah, õhk ju on ka see, mis sooja hoiab. Ilma õhuta on jää, mis ei hoia ka mingit sooja.
    Kui aus olla, siis mulle isegi meeldiks kui lumi juba maas oleks, palju valgem oleks ja pori poleks ka nii palju.
    Aga üleelmine aasta oli ka väga pikk talv, kus lumi sulas alles aprilli lõpuks ära. See talv oli küll väga "närune", aga kaks eelmist olid küll lumerohked ja lumi tuli ka varakult maha. Aga kaugemale enam täpsemalt ei mäleta.

    ReplyDelete