Tuesday, November 20, 2012

KARAMELLINE ÕUNAKOOK

Mul pole lahtikäivat koogivormi ega taha teda ka. Ta on mul olnud, aga häda pliidile, kui ta kuskilt midagi läbi peaks laskma. Ja üleüldse on seda kola niipalju, et aitab mulle teistest kinnistest kah. Asja point on selles, et niipalju kui ma saan, tuunin kõik oma küpsetised tagurpidisteks. Ja kui tõesti on vaja midagi õigetpidi kätte saada, vooderdan vormi küpsetuspaberiga, nii, et ta ulatub kõvasti üle äärte ja tõstan oma tordi paberist hoides sealt välja.
Sel sügisel olen palju kordi küpsetanud pere lemmikkooki. Sellest kogusest piisab minu 30x25 küpsetusvormile. Suure plaadi tarvis tuleb kogused kolmekordistada, väiksemale ahjule piisab 2,5 kordsest kogusest.
1. etapp- vorm tuleb korralikult määrida võiga ja sellele raputada ühtlane kiht fariinsuhkrut. Kes teda nüüd ikka mõõdab, ta ju selline kohev ka, aga vast 3-5mm. Kui pole käepärast, siis sobib ka tavaline suhkur, aga parem saab pruuniga. Siis koorida ja viilutada üks portsjon õunu. Parimad on muidugi antoonovkad, hästi sobib ka lobo, kõik muu jääb liiga magus. Ja Poola õunte poole ei tasu vaadatagi, neist saab imala, maitsetu värgi. Parima koogi saab siis, kui õunad pole veel jahuseks muutunud. Koorida seepärast, et siis ei jää tekkiva õunakaramelli hulka vintskemaid ribasid. Koored võib anda teegurmaanidele koogile pealerüüpamiseks. Õunaviilud laduda ilusasti tihedalt vormi põhja, peale raputada kaneeli ja siis ristipidi veel üks kiht õunu ja jälle kaneeli. Kui õunu on veel, võib ka kolmanda kihi laduda.
Nüüd võib ahju sisse lülitada 180C
2. etapp - 200 g toasooja võid vahustada 200 dl suhkruga, lisada ükshaaval vahustades 5 muna ja siis 3 spl rummi, sobib ka konjak. Noh, neljanda lusikatäie võib koos lonksu kohviga endale lubada:) Kui alkoholi kodus pole, siis tuleks ikka pisikesele vedelikule mõelda. Pole proovinud, aga äkki sobib mõru kohv, piim, vesi.
3. etapp- mõõta teise kaussi 2,5 dl tärklist, 1,5 dl jahu ja pisikeste kuhjadega 2 tl küpsetuspulbrit, pisike näpuotsatäis soola. Korralikult segi segada. Kogu kuiv värk kallata võivahu hulka. Nüüd enam mikserit kasutada ei tohi, küpsetuspulber ju! Segada ühtlaseks taignaks. Ta jääb võrdlemisi paks. Panna suurte tortsudena õunaviiludele ja siis ettevaalikult, et õunu paigast ei nihutaks, siluda ühtlaseks. Nüüd lükata vorm kuumaks läinud ahju ja oodata 40-50 minutit. Ma keeran veerand tunni pärast kuumuse 150C.
Vahepeal tuleb ära pesta 2 kausikest, visplid ja mõõdunõu ja siis korraks trepile värsket õhku hingama minna, et ahjust tulevad lõhnad süljenäärmeid üle ei ärritaks.
Kui kook on kenasti kuldne, võtta ahjust välja, lasta veerand tundi jahtuda ja keerata kummuli välja. Ta on kõige parem järgmisel päeval, aga sinnani jätmine jääb vaid suureks unistuseks. Sel koogil on komme hakata juba kuumana auruma:D Rammus küll, aga kõik, kes teda proovinud on, väidavad, et polegi varem nii head õunakooki saanud.
Eeva oli ikka tark naine, teadis, mis mehele hää :)
Jutt sai pikk, tegemine aga on lihtne ja kiire.
Koogipilti mul pole, aga sõber Mati saatis nii kauni pildi oktoobriehmatusest kogu loo tarvis, et seda oleks lausa patt näitamata jätta

11 comments:

  1. Mul ei ole 1800 kraadist ahju. palju pliidi praeahi välja käristab täpselt ei tea. Vot. Mis sellest siis järeldub. Et tuleb külla minna ja eelnevalt koogitellimus sisse anda? :)
    Ilus väljavaade ju :D

    ReplyDelete
  2. Ai kurja, minul hakkas suu vett jooksma... hirmsasti kohe... Kuna ma ise eriti suur kokkaja ei ole, jäi mulle natuke arusaamatuks see mikseri koht. Mina olen võid alati lusikaga hõõrudes vahustanud... või tuleb munad mikseriga vahustada?
    Pilt ajas ka suu vett jooksma - nunnud punapõsised valgetel lumepatjadel :).

    ReplyDelete
  3. Tsiil, külla võib alati tulla ja kui parasjagu õunu on, saab kooki ka, aga 1800 kraadist ahju pole Sul küll vaja:)

    Nodsu, ma olen lihtsalt nii mugav inimene, et kui ikka saab, siis vahustan mikseriga, saab kiiremini ja väiksema vaevaga. Taigen tuleb aga kokku segada.

    ReplyDelete
  4. Õunad vahukoorega ja otse puu otsas. Linnaelu rikub inimese ära. Kui suurt peret pole, siis väikeses koguses küpsetisi saab poest kergesma vaevaga kätte.

    ReplyDelete
  5. See retsept tuleb küll tuleviku tarbeks meeles pidada. Praegu pole siinkandis normaalseid õunu kusagilt võtta, me enda puud olid sel aastal tühjad ja poes on ainult poola õunad. Ise ma teadagi suur maiasmokk pole, aga keegi teine teatavasti on :)

    ReplyDelete
  6. :) VÄGA hea kook on!!! Ja lihtne teha ka neil, kes muidu väga kokkajad pole. Aint et, kust ma neid antoonovkaid nüüd saan?!

    ReplyDelete
  7. Oi, pole nii ammu saanud aega blogisid kaema tulla ja nüüd....tundub nii isuäratav retsept. Ehk saan aega proovida. Mõnusat koogilõhnalist novembrilõppu !

    ReplyDelete
  8. no selle koogi ma järele proovin. Kuigimul on olemas see va lahtikäiv koogivorminikerdis, siis sellega millegi tegemine on pärastine puhastamisepiin kokkajale. Kuigi jah ma olen nüüd kasutanud seda varianti, et panen küpsetuspaberi vormi sisse. (no siis kui on vaja poole küpsetamise pealt küljed paljaks saada)

    Minu parim vorm on selline ovaalne keraamiline. Selles teen ahjuprae, koogi ja vajadusel ka mingi wokiroa :D

    See pilt on imeline- pitsiline õunapuu saaki kandmas

    ReplyDelete
  9. hmm... selle koogi peaks gluteenivabast jahust ka saama teha.

    mde, antoonovkaid on keila aiapoes. mitu kasti oli viimati!

    ReplyDelete
  10. International jury confirms herewith: indeed, the best apple pie in the world!

    The jury also wishes to thank Eve for plucking the apples.

    ;-)

    ReplyDelete
  11. Imeline kook, suhkrut panin küll hulga vähem kui 200dl :D , aga väga maitsev sai siiski :)

    ReplyDelete