Tuesday, September 18, 2012

HÄDA MÕISTUSE PÄRAST ehk ISTUTAMISMARATON ehk HOOAJA KOKKUVÕTE

Ma pole kunagi lubanud, et ei muretse ühtki uut taime, see oleks täiesti mõeldamatu ja mõistusevastane. Aja jooksul olen siiski ära õppinud ka loobumise ja üldiselt mingeid hetkeoste ma ka ei tee. Nii jätavad mind täiesti külmaks elulõngad. Liigid ja väikeseõielised oleksid ju huvitavad, aga neile pole lihtsalt kohta. Külma kõhuga kõnnin mööda pojengidest, astilbedest, viimasel ajal päevaliiliatest, helmikpööristest ja veel paljudest teistest püsikutest. Loobumise põhjused on väga erinevad, kas pole tegu minu taimega või ei sobi mõnele neist meie aed. Aga need pojengid :D. Miskipärast oleme saanud järjestikku 3 uut sorti. Mis sa teed ära, kingitud hobuse suhu ei vaadata, ilusad nad ju on ja Muhedikupapal peab ka millestki rõõmu olema:)
Igasugu sibulatest hoian samuti eemale, lihtsalt need üldiselt väga töömahukad iludused mulle enam ei sobi ja ma ei saa kõiges ka abilistele loota. Aga ka nende hulgas oli mul üks suur unistuste lill ja see sinine lõokannus õitseb mul veel praegugi.
Kõrrelised, kes end arutult mööda aeda laiali laotavad, on ka viimasel ajal täiesti out. Lubatud on vaid üksikud väga hilised või steriilsed õitsejad. Mõnekaupa neid siia juurde ka sigineb.
Võhmasse läksin teadmisega, et peale ühe siberlase ja pseudata ei too ma sealt sel aastal enam midagi. Kätte pidin saama ka juba tükk aega tagasi ostetud hortensiad. Sõidu põhieesmärk oli hoopis sõprade -tuttavatega kohtumine. Seda hooaja lõpuüritust ei saa lihtsalt eirata. Temas on niipalju positiivset, et sellest ilmajäämine oleks päris patuasi. Aga miskipärast kogunes neid kotikesi autosse üksjagu, fotol on jäänud enamus neist suurte pottide taha.
Kevadel tegin puittaimede nimekirja 12 huvitavast, kelle pidin ilmtingimata saama ja kes olid puukoolides parasjagu ka olemas. Kuidas neid lõpuks küll 32 sai, ei oska ma küll öelda. Või ikka oskan küll, sest mõned neist haruldasematest, kelle tänavu kätte sain, olid mu mitmeaastaku nimekirjas. Lisaks veel 10 aedhortensiat ja 7 suurelehist. No kust ma võisin aprillis teada, et viimased sel aastal üldse meile müügile jõuavad:D. Ja aedhortensiate valik oli tänavu samuti plahvatuslikult kasvanud, eriti põnev on see "Moonlight" seeria. Sellistest lihtsalt ei saa loobuda. Niigi hoidsin end tagasi ja hea, et see "Hortes" siin meie mail ei pesitse. Aga internet ja mu ihuvarustaja on ikka ju olemas. Igal juhul olen ma Thelale küll lõpmata tänulik.
Aed-ja siberi iiriste tellimuse tegin juba varakult. On isegi päris hea, et Inglismaalt kogu tellitu pärale ei jõudnud, aed kipub vägisi kuhjaga täis saama ja üksteise otsa neid ka ei istuta, koos mujalt saadutega aitab 35 uuest sordist küll, lisaks 21 uut siberlast ja 1 pseudata.
12 uut kaktust olid samuti varakult tellitud.
Hostasid, mu suuri lemmikuid, ei mahu ka enam kuskile, haakisin end ühe tellimuse külge 3 isendiga, aga miskipärast nad teel kolmekordistusid. Kui nüüd mingit väga erilist, nt. roosade lehtedega sorti, ei aretata, hakkan ka neist mööda marssima, neid tõepoolest ei mahu enam kuskile.
Sõnajalad on mu suur kirg. Mis müstiline vägi mind nende poole tõmbab, ei oska ma seletada. 12 nimetust, igat taime 3, pidid sel aastal küll mu hingele palsamiks olema. Aga kui ma Võhmas nende kõrval istusin, oli küll suur tahtmine neid kõiki seal silitada ja nad endaga kaasa võtta. Ma lihtsalt pidin sealt eemale saama ja oma käed taskupõhja suruma. Neile on vaja teha omaette uus istutuskoht ja eks siis järgmisel aastal paistab.
Kui tegin kokkuvõtteid, siis tundus asi päris normaalne olevat, aga kui jõudsin erinevate püsikuteni, siis sellest ma küll aru ei saanud, kus ja mis põhjusel on pärit  need 58 erinevat nimetust. Mind pole kunagi huvitaud numbrid ja suured kogused. Kuidas neid huvitavaid siis tänavu nii palju kogunes, on täiesti arusaamatu värk.
Pühapäeval hakkasime siis istutama. See, mis terrassil pottides-kottides, on vaid pisike nutsakuke. Hoopis suurem kogus ootas mujal ja istutamist vajavaid oli veel kolmandaski kohas. Alustasime hortensiatega. Viimane suurelehine sai paika ja uus istutuskoht ka lõpuni vormistatud. Siis hakkasin aedhortensiad pottidest välja võtma. Ooo-ooo! Osa potte oli juuri nii täis kasvanud, et neid polnud võimalik isegi harutama hakata. Pooled läksid kuni eilseni tiiki likku.
Siis tegin pottide hulgas inventuuri, kes jäävadki sedasi talvituma, kes lähevad istutamisele. Kaks suurepärast pikka töist suvelõpu päeva ja kõik, mis vaja, on tehtud.  Pohlamoosigi sain veel õhtul keedetud.
Peale istutamismaratoni hakkas korralikult sadama. Vähemalt kuu peaks veel sooja pidama, taimedel on aega juurduda ja kohaneda.
Mu 2 kevadel avastatud vahtrahakatist on imelised, nemad said suuremad potid ja vajavad enne väljaistutamist vähemalt aastakese hoolitsemist titeaias.
Järgmisel aastal ei osta ma peale paari puittaime enne Mitte Midagi, kui kõik, kes tänavu istutamata jäävad, on paika saanud.
Aga 3 roosi tellimus kevadeks on juba tehtud...:D:D, nii, et.....


10 comments:

  1. Nojahh...nii need asjad lähevad :D. Ma veel tibude lugemiseni pole jõudnud ja ega vist niipea muude tegemiste kõrval ei jõuagi.

    ReplyDelete
  2. Ilmselt me kõik mingil hetkel lubame seda, et sel nädalal enam ei too ühtegi taime, sel kuul ei too, sel suvel ei too, kunagi ei too.... ja teadagi kuidas see üldjuhul lõppeb :D

    ReplyDelete
  3. Väga lohutav lugemine. Sinuga võrreldes on mõni algaja õkva hulluks läinud :DD

    Äkki tekib turule ka mõni veel põnevam tarn? Kuldsele seltsiks ? :D

    Põnev on see maailm küll. Mina haun siin päevaliiliatega lõpetamist, kuigi pole veel alustanudki. Seitse tükki neid on ja see sobib mulle hästi. Mõtlen nüüd hooldamise koha pealt ka. Rohkem neid juurde ei muretseta.

    Aga kõik see muu kadalipp mul ju puhta läbimata:)

    ReplyDelete
  4. Kui ma seda lugesin,mida Sa Sel aastal juurde oled muretsenud,siis hakkas kohe pea ringi käima.Ja milline ilus valik.Hortensiad on võrratud-järjest rohkem võluvad ka mind.
    Ja ka see,et järgmine aasta kahe taimega piirdud-EI USU! Tean enda käest,sügisel luban, et ei rohkem,aga kevade saabumisega hakkan aga katalooge sirvima ja potsatabki ostukorvi järgmine 10 või 50,nagu se aastal.

    ReplyDelete
  5. Algajad peavadki nats segased olema:) Tsiil, Sulle lohutuseks võin öelda, et aia rajamisel ei mahtunud ühe aasta taimenimekiri mul ühte kaustikusse äragi :D. Aga, et ka nüüd veel need kogused sellised on, mis tõepoolest panevad pea ringi käima, on naljakas ja natuke hirmutav. Jääb mulje, et siiani ei kasvanud meil midagi.

    ReplyDelete
  6. No küll on hirmus, et meil kõigil see üks haigus on!Ja targemaks ei saa me ka tuleval aastal...kahjuks!

    ReplyDelete
  7. Jah eks ta ole, väga raske on seda lubadust pidad, aga tegelikult üsna võimatu. Tuleb kevad ja siis jälle katus lendab kuhugi ära. Ma muude taimedega suutsin veel enda tagasi natuke hoida tänu sellele, et me ei viibi kohapeal ja meil on limiteeritud aeg seal Pärnal. Aga ega ikkagi ilma ei saa. Augusti lõpu ja septembriga on rõdule jälle miskit kogunenud ja lisaks on ka Järvseljal miskit ootamas. Tuleb jälle "tormakas" nädalavahetus.
    Ja krookuse ja kobarhüatsintide sibulad on ka ootel. Aga kui me veel ligemale kolime... no siis kaob ka see piirang. Aga see aasta on see hea asi, et peale istutamist tuleb seda vett sealt taevast rohkelt alla. Jõudu ja jaksu, istutamise aega veel jagub.

    ReplyDelete
  8. Sama diagnoosiga on vähemalt samasse osakonda lootust saada, ühte palatisse seda seltskonda ilmselt ei mahuta:)
    Ja on ikka oluliselt hullemaid tõbesid kui see va taimehaigus

    ReplyDelete
  9. Kyttimiskirg on inimesele sygavalt omane olnud aegade algusest saadik. Kui praegusajal liha ja piim tuleb poest v l2hikonna talunikult, siis otsib inimese kyttimiskirg v2ljap22suv6imalusi nt aianduslike uudisasjade tagaajamisest - eks minagi k2in vahest vastavalt v6imalustele oma kindlate haruldustekaupmeeste man asja uurimas!
    Kahju, et inimese p2eva pikkus ning aia suurus on l6plikud ained. Uusi taimesorte ja iluaiak6lblikke liike tuleb ju pidevalt juurde. Sinu kirjutised uutest istutustest ja ostudest on nii harivad ja inspireerivad, kahjuks tuleb endalgi tihti m6elda aja ja ruumi piiratusele.
    Tervitab Kaaren.

    ReplyDelete
  10. Tore, et Sa meil olemas oled! Nii entusiastlik ja ettevõtlik. Igaühele leiad alati toetava, ergutava ja õpetava sõna. Muhedikupapa tähtsust ei saa ka kuidagi alahinnata.. Sellisesse kodusse lihtsalt peavad taimed kokku kogunema. Mis neil seal viga - regulaarne hoolitsus, imetlus ja avalikud esitlused naturaalselt ja virtuaalselt.

    ReplyDelete