Wednesday, November 12, 2008

LAPSED TUPPA

Söögist ma enam ei kirjuta. Et meie lastel on väga hea isa, küpsetasin ma pühapäevaks talle tordi. Otsas. Esmaspäevane praad - otsas. Eile küpsetasin singipirukaid. Plaaditäie. Viimast võttes ohkas mees - issand kui head need ikka on. OLID

Aga natuke vist kirjutan käsitööst.
Kuduma õpetas mind tädi.
Mu vanaema ja ema tegid ka käsitööd. Vanaema õmbles- meile kleite, seelikuid ja mantleid, aga ta ei tahtnud ühegi töö juures, et teda segatakse. Ja seda tööd ei oska ma siiani. Kui ma voodilinal või mõnel muul asjal paar sirget õmblust ära teen, olen juba kangelane. Emast on järel mõned ilusad tikitud laudlinad ja diivanipadjad. Kudus ta ka, aga need olid lapse jaoks igavad asjad - sokid, kindad ja muu vajalik.
Tädil aga valmisid kiiresti igasugu põnevad kudumid. Ilusad ja moekad kampsunid ja jakid, kleidid, õrnõhulised pitssallid. Tal külas käies võisin tundide viisi vaadata, mismoodi ta vardad välkusid.
Kui ma siis ükskord julguse kokku võtsin ja palusin tal mulle näidata, mismoodi ta seda teeb, soovitas ta mul lõnga kätte võtta ja vardad sellesse sisse pista. Loomulikult ei tulnud sedasi pusserdades mingit asja varraste alt välja. Mõnda aega asjatult vaeva näinud, näitas ta mulle mismoodi teha parem-ja pahupidist silmust. Ja ütles, et selles, kuidas neid omavahel kombineerida, seisnebki kogu kudumise kunst. Ja nii oligi. Ja veel õpetas ta mind lugema mustriskeeme. Mulle meeldivad need tänaseni rohkem kui rida-realt kirjapandud õpetused. Püüan nad alati skeemideks teha - kogu muster korraga silme ees ja arusaadav igas keeles.
Kõige esimeseks tööks oli mul helehall pärlkoes kampsun, kus olid ka mõned kudumata silmustest moodustunud püstitriibud. Kudusin seda kampsunit terve aasta, sest Tartus Tallinnasse sain ma ju ainult koolivaheaegadel. Ja rohkem kui kududa, sain ma harutada, sest tädi oli väga nõudlik õpetaja ega lubanud mingit lohakat ega ebaühtlast tööd. Nii, et korraga õppisin ma ära mitu olulist asja. Lõpuks sai see kampsun ikkagi valmis. Olin siis 10-aastane ja ääretult uhke oma töö üle.
Sellest ajast olen ma suuremate või väiksemate vaheaegadega ikka kudunud . Ma ei ole teinud vaid viigipükse ja mantlit. Eks palju on tulnud teha ka nn igavaid asju, sokke, kindaid, mütse, salle, karupükse. Ei tea, kas keegi mäletab, misasjad need üldse on:) Aga meelistöödeks on ikkagi suuremad asjad. Praegu on päris kahju , et nii mitmedki esemed on pildistamata. Mulle endale meeldis väga üks üleminekutega värvitud lõngast kootud seelik. Ja et ma olen rohkem teistele kui endale kudunud, olen ma ka veel päris hiljaaegu tehtud esemed pildistamata ära kinkinud. Nii, et ette näidata on suhteliselt vähe.
Ma ei mäleta täpselt, mis aastal ma kudusin islandi kampsuneid. Poja ja mehe omad on ribadeks kantud. Alles on minu oma, aga ka vaid seepärast, et ta ei lähe mulle enam selga. See on minu töödest kõige vanem säilinud asi. Ja tõenäoliselt oleks ta vaja nüüd üles harutada. Aga, et praegu on igasuguseid põnevaid lõngu müügil, ei ole selleks veel erilist vajadust tekkinud. Kootud on ta 4 -kordsest peenvillasest lõngast, mille ise värvisin. Allääre ja passe tegemise ajal ei kasutanud ma mingit mustrit. Lihtsalt lugesin ära silmused ja jagasin nad rombide tarvis kindlateks vahedeks. Ja siis vahetasin omavahel sobivaid lõngu ja värvidest moodustunud siksakke.
Minu tütardest õppis ja teeb väga ilusat käsitööd noorem tütar. Oleks tal selleks vaid pisut rohkem aega. Vanemal tütrel selleks kannatust polnud. Tema eelistas meisterdada midagi noaga või ronida puude otsas. Aga majaehituse juures teeb ta nüüd niisugust ilusat ja peent tööd, mida ei oska ka paljud mehed. Need oskused ja kalduvused nagu pojalgi, on isalt.
Eelmisel nädalavahetusel õpetasin ma lapselapsele parem-ja pahupidiste silmuste tegemist.

15 comments:

  1. oh, see kampsun on nii ilus, korrektse ja ühtlase koega, ei usukski, et käsitsi kootud. minu arust seda ei tohi küll kohe kuidagi üles harutada. midagi peaks ikka jääma ka tulevastele põlvedele käegakatsutavaks mälestuseks.

    mul on mehe vanaema omakootud kangast tema enda õmmeldud kleit, mille ämm mulle hoiule andis. ja veel üht-teist tema käsitööst. kui terveks saan (tugevamaks), pildistan tasapisi ka kõik üles ja riputan blogisse. ja tütar õnneks oskab ka hinnata esivanemate käsitööd.

    ReplyDelete
  2. Mul on alles kaks vanaema tikitud pluusi, mis on mu jaoks suure väärtusega. Ema juures on 2 komplekti vanaema tehtud rahvariideid, isegi seeliku kangas ta enda kootud. Kahjuks on tanud kadunud.

    Nokitsen ise ka üht-teist, aga vanaema käsitööd vaadates tekib tunne, et neid ei ole võimalik käsitsi teha. Väga kahju, et sel ajal kui oleks saanud ta käest veel õppida, ei olnud mul käsitöö vastu huvi. Nii need oskused kaduma lähevad. See on tore, kui Sa oma lastelastele käsitööoskused edasi annad.

    ReplyDelete
  3. Ull peast! :) Seda küll harutada ei tohi!!! Sest.. esiteks kannab seda su noorem tütar, kui tal külm on, ja teiseks peab neil tulevastele põlvedele ka midagi ette näidata ja säilitada olema!

    Ja teiseks ma juhtumisi mäletan ühtesid väga vingeid (mummulise flanellist) voodriga talvepükse, millel miljon taskut küljes, mille sa kunagi valmis said. Uisutamiseks paremaid polnud, sest vähe sellest, et nad soojad olid (tead ju, et vanasti olid talved külmemad ja lumi paksem), isegi kukkuda oli nendega väga pehme. :)

    Mde, praegu on megasuurmood jämedast lõngast palmikute ja nuppudega mütsid-sallid-käpikud. ;)

    ReplyDelete
  4. Aa, pükstelugu oli ju suisa kolmandaks. :P Ja seda tahtsin ka veel öelda, et pükstega nn cargo-püksid on praegu üsna argine nähtus, toona oli see aga midagi enneolematut! ;) Kõvasti oma ajast ees.
    ps. mis asi on wilised? :P

    ReplyDelete
  5. Kirjavigad ruulivad! :(

    ...TASKUTEGA nn cargo-püksid...

    ReplyDelete
  6. aijaa, seda samblarohelist seelikut mäletan ma ka! :)

    ReplyDelete
  7. teadmis, ma arvan ka, et seda kampsunit ei tohiks üles harutada! on käsitööpärandit, mis peaks ikka kindlasti alles jääma :). mõtle, kui kõik need ilusad asjad, mis vanavanaemade aegu kootud-tikitud, oleks üles harutatud! oh seda õnnetust!

    jaa ma ei tea, kuidas sealkandis, aga kõige parem isa on igatahes minul!

    ReplyDelete
  8. kirjutasin veel ühe kommi, aga siis kiustutasin ära ja kirjutan selle hoopis enda blogisse :)

    ReplyDelete
  9. Ilus kampsun küll aga mis ta teeb siis sellega? Jääbki kuskil kapis hoidma?
    Tegelikult tõesti ilus kampsun aga see on vist mõeldud sellisele keskelt kobedamale daamile. Kust see vaene Muhedik peaks võtma nii järsku mingit rasedat prouat oma kampsuni tarvis. Ega need laest kuku.
    Aga ilus tõesti. Kahju, et ma kududa ei oska, ma kohe kudaks selle järgi omale kahh sihukese

    ReplyDelete
  10. :D Vot kuda pildistamne asja moonutab :)
    Aga ära hakka harutamisega vaeva nägema - selle harutatud lõngaga pole Sul mukitki teha, kampsuniga küll. Mõtle kui mõni äkki kukub tiiki, hea kuiv ja soe asi selgapanemiseks kohe kapist võtta :)))
    A ma polegi ühtegi islandi mustriga teinud, pole püsivust jätkunud.

    ReplyDelete
  11. ja pealegi öeldi ju, et noorem tütar kannab, kui tal külm on - seega on kõikse tänuväärsem kasutusotstarve tal ju olemas :)

    ReplyDelete
  12. Minule ei meeldinud kooliajal käsitöö kohe üldse mitte. Aga huvitav, et esimeste laste titeaegadel hakkas mulle meeldima. Kusjuures kõik, nii kudumine, tikkimine kui ka heegeldamine. Aga väga suured asjad kipuvad mul pooleli jääma - enne saab tuhin otsa ja siis on juba raske aega leida. Ja ette näidata pole vist minulgi suurt midagi, enamus asju on kas ribadeks kantud või ära kingitud.
    Esimene tütar käib mul käsitööst suure kaarega mööda, kui koolis käsitöö otsa sai, viis kergendusega pühalikult käsitöövahenditega kasti vanaema juures keldrisse. Aga muide, temaga on samamoodi, kui Sinu tütrega - teeb ka imelisi asju mehega remonti tehes hoopis.
    Aga teine tütar tundub mul ka suur käsitööfänn olevat. Saab näha, mis kolmandaga saab, tema käib alles teises klassis.
    Ja kampsun jäta kindlasti alles, kui tütar seda kanda ka veel lubas. Mina ei teadnudki et sellist sakilist mustrit islandi mustriks nimetatakse, tegin sedalaadi ükskord lõngajääkidest sokisääred omale, väga vahvad leegitsevad tulid välja.

    inglyp - ingellik ;o)

    ReplyDelete
  13. Kõigepealt, kallis Toompeale, ma ei tea küll, mis Sinuga oli või on, aga kiiret paranemist ja kosumist. Praegu ongi parim aeg iseenese jaoks.

    No olgu, ei haruta siis tõesti. Ja see oleks vist suurem töö kui terve kampsuni kudumine, mitu korda pestud ju. Mõttetu ka
    Hee, ja tuleb veel välja, et olen osanud õmmeldagi. Eks ma midagi ikka oskan, aga lõng armastab mind rohkem kui niit ja nõel. Korralikku masinat ka pole.
    Mingit rasedat sinna kampsunisse sisse pole vaja panna:D Ta on kootud päris sirgelt, pildistatud nurga all, seepärast tundub, et alt läheb laiemaks. Ja ka päris õblukese inimese seljas on lihtsalt veidi lohmakas - nagu vahepeal moes oli.

    A mis on wilised :(? Mina pole nii öelnud:)

    ReplyDelete
  14. aitäh, Muhedik heade soovide eest. mürkide järelkaja. praegu raviperiood, loodan jõuluks terveks saada.

    ReplyDelete