Saturday, September 19, 2009

PISIPROJEKT

Ei meeldi mulle väikesed istutusalad. Suures aias on nad eriti sobimatud. Täiesti kohatud.

Kord paluti mind nõustama üht aeda, kus perenaist häiris miski, mida ta ei osanud endale seletada. Vat, see asi mulle ka ei meeldi. Kuidas ma ikka ronin teise inimese pähe ja südamesse. Aga tookord ma miskipärast soostusin seda tegema. Ja esimene pilk sinna aeda - see oli kalmistu, kuhu oli pikitud palju väikseid kääpaid. Minu soovitus kõlas- kõik istutusalad ühendada ühtseks voogavaks massiiviks, sest iseenesest olid need peenrakesed kenasti kujundatud. Sõitsime siis ringi ka mööda puukoole ja veel niisuguseid tuntumaid aedu kuni ta ise jõudis selgusele, millist aeda ta hing täpselt vajas. Praeguseks on ta kujundanud endale muljetavaldava ja väga ilusa aia, mida naudib kogu nende pere. Aga mitte see polnud oluline.

Mulle ei meeldi väiksed istutusalad ja ometi pidin ma ühe säärase tegema. Veel vähem meeldivad mulle murusse istutatud lilled. Ole sa nii korralik kui tahad, aga umbrohi pääseb imekiiresti nendesse puhmastesse ja pole just eriti rõõmustav vaatepilt kui mingist lillepuhmast vaatab sulle rõõmsalt võilill vastu. Katsu ta sealt kätte saada. Teine ja palju olulisem põhjus on see, et heintaimed on kultuurtaimele vee ja toitainete tarvitamisel olulised konkurendid. Ja kolmandaks tundub mulle, et murus kasvavad lilled on kuidagi nukrad ja hüljatud.

Algul olid siin kaks kibuvitsa-soomlast. Kahele ei hakka ju mingit peenart rajama. Ja pealegi nad kasvavad rohkem sellisteks kahemeetristeks põõsasteks, kes võivad ka murus istuda. Aga siis jalutasid ju sisse need roosid. Ja nüüd nägi see koht ikka päris armetuke välja. Mismoodi sa siin neid hooldad, rohid ja väetad? Kibuvitsad mitte, aga roosid vajavad ju talveks ka muldamist. Ja seda siis niiviisi heina peal? Et suurest istutusalast jäi üle palisaadi, siis........ kõigepealt kontuur.
See ilus kingitus ei jää niikuinii siia, ta vajab hoopis esinduslikumat kohta. Aga praegu hakkab ta talvekorterisse minema, sest maasikad on vaja temast välja istutada.
ja seejärel oli vaja eemaldada ja teisaldada murukamar, sinna, kuhu oleks järgmisel aastal niikuinii vaja muru külvata

Ja selline ta siis saigi. Mu meelest tunnevad nüüd roosid ka, et neist ikka hoolitakse. Ja et nad säärasesse veidi südamekujulisse peenrasse said. No roosid võivad ju südames ka ilutseda:) Varu ei jätnud. Ei hakka me roose kasvatama.
Võrgud ka kuni kevadeni kohale pandud, sest kitsed juba luusivad siin näljaste nägudega ringi. Veel hullemat tööd on kunagi teinud kibuvitsadega jänesed, kes oma pikkade hammastega tõmbasid okstel koore maha, närisid oksad pooleks ja panid siis roosipuhma kõrvale maha. Seda rõõmu me neile enam ei valmista.


Eraldi tundub peenrake jah väike, aga et ta haakub selle hostapeenraga, siis asi nii hull polegi.



Aeg- peaaegu kaks päeva. Ei saa ikka väga ruttu midagi:D


13 comments:

  1. Said ju pargiroosid?, neid võib täitsa nii istutada nagu pojengegi - suur auk tagavara rammuga, istutada küllaltki sügavale 15 sm (mina panen julgelt juure 20 sm kanti) teine hea nõuanne, mis päästab igasugu seente eest, on hästi madalad tagetised nende ümber istutada, enamus neist võib külvata kevadel varakult ja seenetamise ajaks on nad juba täies kasvus, hea ka see, et nad lämmatavad umbrohu.
    Aga supertöö! ja seda siis 2 päevaga!!!
    Hea kui ma oma "rosaariumi" järgmise suve lõpuks valmis saan, ma juba üle nädala võimlen labidaga ja ei kuskilt veel paista, et see puuriida tagune seasongermaa kena tasapinnaline maa juba oleks :)))

    ReplyDelete
  2. Roosid on mula taustal nagu rohkem silma paistvad, eks ole? Teen ka oma istutusala praegu korda ja roos cisterienc oleks jstkui laiemaks läinud kohe peale istutamist

    ReplyDelete
  3. Jah, nad tunduvad hoopis õnnelikumad olevat:)

    Eks nad olegi sedasi istutatud. Ja päevaliiliad täpselt samuti, nüüd võivad nad jälle järgmised 11 aastat paigas istuda:D

    ReplyDelete
  4. Oh! Edeneksid minu peenrad ka nii, et koorid ainult rohukamara pealt ära! Eiiii ikka hunnik kive peab veel mullas olema! :( Ja muide mul ka kitsed või jänesed panid roosid nahka niimoodi! Huvitav, kas mõni okas kurku ei läinud neil ka??? :)

    ReplyDelete
  5. Huvitav, meil pole kitsed roose puutunud. Ju neil on muud võtta piisavalt.

    ReplyDelete
  6. Heh, kitsed! Mulle tuli üks nali meelde. Naabrinaine laskis laste rõõmuks jänese puurist välja, see tegi tal roosipeenras puhta töö. Oleks kurb muidugi aga naljakas oli ka. Ise laskis ju jänese vabaks.

    ReplyDelete
  7. Poiste lemmikjänkud ka viibisid suvel pidevalt õues, paar roosinuppu pistsid ainult nahka, ainult jäi järgi must maa ja tohterdasime kaks päeva pikk-kõr kõhupuhitust

    ReplyDelete
  8. Kuramus, ma hakkan juba läpakat täitsa vihkama - isegi ei näe sellega pea üldse teksti lugeda, ta võtab kätte ja viskab iseseisvalt ka lõike kirjutatust välja :((((
    Eelmises kommis peaks olema: hernepeenrast ainult jäi järgi must maa ja tohterdasime kaks päeva pikk-kõrvadel kõhupuhitust

    ReplyDelete
  9. ma mäletan siiamaani, kuidas aastakümneid tagasi naabri ilmsüüta lammakesed lugupeetud proua muhediku armastatud kohviroosi pintslisse pistsid :)))

    trumm

    ReplyDelete
  10. Jeebus, see oli täitsa meelest läinud, et niuksed loomad ka siin ringi hulkusid:DDD ja igasugu sigadusi tegid:(((

    ReplyDelete
  11. Tahtsin siis üle küsida veel takka järge: aga miks Sa neid roose siis oma suurde peenrasse ümber ei istutanud?

    ReplyDelete
  12. No selleks on kohe mitu põhjust.

    See suur peenar on põhiliselt kaugemalt vaadeldav, mis tähendab, et kõik sordid, mis seal kasvama hakkavad saavad endale piisava laiutamisruumi ja neid peab seal palju olema. Üksik roos ei paistaks sealt eriti välja.

    Teine ja olulisem põhjus on see, et vähemalt see Pink Robusta peab olema väga silma all :) ja mõned lõhnavad sordid siis ka nina all:). Seal lähedal on mu mehe lemmikpink ja las ta siis imetleb neid seal. Ega see peenrake nii üksi jäägi kui pildil paistab. Ta on hostadele küllalt lähedal ja tema taha on kasvama pandud paar leedrit ja nahkjate lehtedega vürtspõõsas.

    Ka on asukoht rooside talvitumiseks parem, sest see koht on tunduvalt soojem kui lagedale rajatud suur istutusala.

    ReplyDelete