Tuesday, July 10, 2012

SINISE JÕE LOOD-4. KALDAD

 Mu rahulikult ja mõtlikult voogaval sinisel jõel on varuks tormisele merele omased trikid. Vasak kallas näeb välja selline nagu ikka ühel kivikaljude vahel lookleval jõel olema peab. Puhas kivi, ilma igasuguse sodita:). Aga kuigi aeglase vooluga, heidab ta oma paremale kaldale igasugu põnevat kraami.
Kõigepealt on seal palju valget lainevahtu, aga seda ma tänavu kahjuks pildistada ei saanud, sest kogu see nooruke valge otsustas tänavu õitseda päris maapinnal. Ju on taimelaste puhul tegemist talvekahjustusega, mis ei lasknud õievartel korralikult välja kasvada. Aga võibolla mõjutasid neid ka pikad ja külmad kevadised päevad. Ja sellised õienupud korjasin ma varakult ära.
 Jutt käib loomulikult vaid päris uutest sortidest. Vanadel polnud häda midagi, õitsesid uhkelt, kõrgelt ja rikkalikult.
Roosad sordid, mille rakkudes on säilinud tibake sinist pigmenti, on külmadele vastupidavamad. Ja neid erinevat tooni merekarpe õitses uutest päris mitmeid.
 Pooltäidisõieline `Ranman`,  Shidara 99, re-bloomer. Saab näha, kuidas see korduv õitsemine meil välja kukub. Kuna tegemist pole väga uued sordiga, on teda ilmselt nii mõneski teises aias veel. Aga kuskilt pole kuulda olnud, et nad meil 2 korda suve jooksul õitseksid.
 Ah, küll temast on kasvamas uhke sort. Pooltäidisõieline, korrektse hoiaku, ilusa kurrutuse ja mustriga `Judy, Judy, Judy`, Hollingworth 10 TET.  Kõhklesin kaua, kas ma üldse luban tal õitsema minna, sest õievarrel oli pikkust vaid 10 cm, õie enda läbimõõduks aga 18 cm. Puhmikul üldse vaid 3 lehekest. Neid ma pildistamiseks ära lõigata ei saanud. Aga uudishimu sai kainest mõistusest võitu, ma lihtsalt tahtsin näha, kas on ta tõepoolest nii ilus kui fotodel. Oli küll. Veelgi ilusam.
 Vat, selliselt püüdsid õitsema minna enamus valgeid sorte. Täidisõieline `Rosy Bows`,  Bauer/Coble 00, oskas end sedasi lehtede vahele peita, et ma enne puhkemist isegi ei märganud õiepunga.


 `Sultan`s Ruby`, Hollingworth 88. Suur, sametine, sügavvioletne, efektse silmapaistva laiguga.
 Naljaka värvikombinatsiooniga `Lemon Veil` Bauer/Coble 00
 Meres leidub ohtrasti ka merevaiku ja ka seda on kaldale päris ohtralt puistatud. Aga nii nagu valged, elasid nad küll talve päris kenasti üle, kuid olid kasvus sinistest ja roosadest kaugele maha jäänud. `Summer Revels`, Schafer/Sacks 99. Ilus kahetooniline kollane, kes ei pleeku ka kõige kõrvetamas päikeses.
 Aga nii nagu osa mu kääbuskasvulistest aediiristest olid tänavu 4 alumise kroonlehega "ristõielised`, on tema õis jäänud välja arenemata ja õitseb hoopiski 2 alumise kroonlehega.
 Et mitte valgest päriselt ilma jääda, siis siin hoopiski teise järve kaldalt üks ülikeeruline iiriseliikide vaheline hübriid. Pseudata (I. pseudacorus x I.ensata) `Yukianagi`, Shidara 10.
Eelmisel aastal õitses mul üks kollane sort, tänavu valge. Ainult õrritavad sedasi ühekaupa. Ma loodan nii väga, et järgmisel aastal õitsevad kõik 10 sorti ikka korraga.

7 comments:

  1. Mnjah...need siberlased ja hübriidid Ieioleruumi, eioleruumi, eioleruumi, vasakule ära :D)

    ReplyDelete
  2. On ikka ilusad kui on terved ! Minu omad on praegu küüslaugu vees leos. Muuseas, muld oli mul ka väga tihke. Ostsin nüüd uue mulla, vana läks aia taha. Pritsisin igaks juhuks vana augu ka üle. Ma nii tahaks kasvõi ühte krousis iirist lõpuks saada.Huvitav, miks just need taimed ei kasva hästi mis sulle kõige rohkem meeldivad.

    ReplyDelete
  3. Imeilusad! Iirised on võrratud :)

    ReplyDelete
  4. No on ikka ilusad küll. Ja millised mustrid! Tore on ühte värvi koos võrrelda. Kas ka päris punaseid toone on?

    ReplyDelete
  5. Kas "Sinise jõe lood 5" ka tuleb? St üldvaated jms?

    ReplyDelete
  6. Üks üldvaade on nr.1-s, rohkem ei tule tänavu sealt midagi

    ReplyDelete