Tuesday, July 3, 2012

SIIT-SEALT

 Suvel tormab aeg mingil imehelikiirusel. Aias toimub vahetpidamata midagi uut ja põnevat. Kõigele ei saa kohe jaolegi. Selleks, et ajajoonel püsida ja aiapäevik ikka hetke kajastaks, tuleks vist päev läbi midagi kirja panna. Mul on ripakil "Blue river stories", kõlab uhkelt ju:), üks kurb linnulugu, mille ilmtingimata peab kirja panema, ja veel mitmed juba unuma kippuvad õied.
Täna aga üllatas mind Rosa rugosa camtschaticum, kes pisikese taimenääpsuna otsustas potis õitsema minna. Tegelikult oli ta vist puhkenud juba paar päeva varem, aga iga päev ma oma potimajanduse juurde ei jõuagi. Tal on ilus suur pooltäidisõis ja lõhn nagu kunagi müügil olnud Bulgaaria roosiõlidel.
Nägin teda Põltsamaal õitsemas 4-5 meetrise roosipuuna ja igatsesin seda kibuvitsa ammu. 5 aastat unistamist ja lõpuks siis tänavu tänu Thela sekkumisele jõudis ta kohale. Kui ma aga hakkasin teda andmebaasidest otsima, siis selgus, et vist on midagi lahti tema nimetusega- säärast kibuvitsa nagu polegi. Kuidas ta siis seal roosiaias niimoodi eksisteerib? Eks ma talvel tegelen temaga veidi ja uurin seda nimeasjandust ka lähemalt. Praegu pole selleks lihtsalt aega.
 Kui ma juba siinkandis olen, ei tohi ka teisi ilusaid unustada. Ma olen hetkel sest suurest värvikirevusest vist veidi väsinud ja naudin päris tõega rohelist ja ilma värvita värvi ehk siis valget. Harilik ebajasmiin `Schneesturm`. Üritan tast kujundada paari tüvega minipuu. Lohmakas põõsas ei mahuks kuidagi mu hostade vahele.
 Hostade esimesed õied on valged. `Pizazz`
 ja õis lähemalt

 Heledamal roosal pole ka viga.
Jaapani veigela `Dart´s Colourdream` kes ei pidavat meil kasvama, muutub aina külmakindlamaks. Ma saan aru, et ta peab hästi vastu sügavates hangedes, aga tänavu oli siin lumikate üsna napike ja korralikku pakast jätkus pea paariks nädalaks. Aga ei mingeid kahjustusi isegi võrsetippudes mitte.
 õied ja lehed lähedalt.
 Ka `Paradigm` näitab valgeid õienuppe
 Valgete õitega on ka mägihosta `Aureomarginata`
 Mis värvi õied avab homme-ülehomme `Queen of Seas`, ma ei tea. Aga ta lehed on nii ilusad, et sel polegi nagu mingit tähtsust
 Kui siiani eristus see kuldsete lehtedega mägihosta oma kõrguse poolest selgelt teistest, siis tänavuste vihmadega võivad pisikesed lapsed peita end kõigi mu hostade alla ja vahele
 Kui ma eelmisel aastal sain `Gipsy Rose` 2-lehekesega taimekese, ei osanud ma tast midagi eriti arvata. Et mul hostapeenras enam ruumi polnud, istutasin ta keskmise tiigi kaldale. Aga ta on tõesti väga efektsete sort. Pisike, aga tubli:)
 See, et järjest puhkevad roosad-punased kaktused, enam üllatus pole. Aga habras viigikaktus (Opuntia fragilis) `Füssen` on võtnud mingi huvitava roomaja kuju. Astlad on tal lühikesed, aga väga kurjad.
 Ja lõpuks duett kahele viiulile:)
 `Poesie` Cayeux 00
 `Calypso Beat` Schreiner 02; HM 05

14 comments:

  1. Aitäh, kirjutan nimed üles. Ja mind huvitaks väga, et kas on mõnda väikesekasvulist valgete õitega. Istusin Franseni lehel 2 päeva jutti, ei jaksanud otsida enam. Tundub, et kõik pisikesed on ikka sinised või lillade õitega

    ReplyDelete
  2. Mul vist väga ei toimu aias midagi või ma olen maha maganud. Umbrohi kasvab ülehelikiirusel :) Lilli ja muid on veel vähe, aga see-eest linnuriik ja kivimaailm näitab end iga päev aina lähemalt.

    Hostad on ikka imelised taimed küll.
    ja trimmerdaja võttis mu rosa rugosa lühemaks, aga pole viga, tuleb uus.

    ReplyDelete
  3. Mul vist väga ei toimu aias midagi või ma olen maha maganud. Umbrohi kasvab ülehelikiirusel :) Lilli ja muid on veel vähe, aga see-eest linnuriik ja kivimaailm näitab end iga päev aina lähemalt.

    Hostad on ikka imelised taimed küll.
    ja trimmerdaja võttis mu rosa rugosa lühemaks, aga pole viga, tuleb uus.

    ReplyDelete
  4. Näen nüüd Calypso Beati õie ka ära.Ilus,väga ilus.
    Minul ta ei õitsenud sel aastal,nagu paljud eelmine aasta tellitud prantslased.
    Ka teised on ilusad,aga minul jagub silmi vaid iiristele,nagu võibki arvata!!

    ReplyDelete
  5. Selle rosa rugosa päritolu aja vanade mõisarooside hulgast, ka meie aias oli hästi suur põõsas, mida kutsuti stamroseks, sest vanaema kodus oli neist pisike roosipuudest allee aias (tüdruku sünni puhul istutati see roos ja poistele jalakas). Väga-väga pikaealine, vahel ajab mõne õie ka suve teisel poolel, ning tõesti roosiõli lõhnaga. Aga ta tahab väga head, paksu huumuskihiga maaad, minu aias ta pole üle 2 m olnud, kuigi turgutasin kõdusõnnikuga, aga naabril, kellele ka andsin, on huumusekiht natuke paksem ja tal põõsas 3m kanti, kuigi kasvanud u 15 a. Meil peale sissesõidu tee laiendamist ja plaatimist kägu jäämud, aga pole kuusejuurte vahelt hakanud ka urgitsema, et teise kohta viia, ma ju oma liini viimane "tüdruk" ilma järglaseta ja miski pole igavene.

    ReplyDelete
  6. Mul on tekkinud tunne, et veigelad kohanevad ja lähevad aias aastate jooksul külmakindlamaks - esimesel aastal läksid osad välja ja ülejäänud külmusid maani, teisel külmusid samuti, aga tasapisi on hakanud üha rohkem alles jääma, õitsema ja põõsast kasvatama.

    ReplyDelete
  7. see gypsy rose on ka üks minu lemmikuid, olemas juba paar aastat.

    ReplyDelete
  8. Noh, stammrosed on saksa keeles absoluutselt kõik pargiroosid, eelkõige nimetati nii neid vanu Austini roose.
    Oma kibuvitsa õige nime leidsin juba kätte ja teen ka vastavad parandused, teda peetakse nii alamliigiks kui mitme liigi ristandiks, keeruline isend:D

    Tsiil- no toimub ju, kakud ja linnud ja kivid ja hein ja ....:D

    Isehakanu- ega mul neid väikesekasvulisi eriti pole, aga kui märkan, siis ütlen. Täna vaatasin, et ka `Spilt Milk` on valgete õitega.

    Kadakas- mu meelest mitte ainult veigelatega pole nii, väga paljud puittaimed kohanevad ajapikku kui paar esimest aastat neile saatuslikuks ei saa.

    ReplyDelete
  9. jah, fauna toimib hästi :),
    floora lihtsalt on :),
    ootab mu puhkust.

    ReplyDelete
  10. Kuidas Sa seda ebajasmiini vormid ja millal ? Oleks ka tahtmine seda teha.
    Ole pai ja pane veel kaktuse õitsemiste pilte, eriti kui neid on palju.Tahaks väga näha.

    ReplyDelete
  11. Tiia- ma lõikan kevadel välja kõik maast lähtuvad noored oksad, eriti lamanduvad ja jätan alles vaid tugevamad. Ma arvan, et vast 3 püstist oksa ja need laasin altpoolt paljaks, nii, et tekiks tüved. Need oksakesed on ju veel noored ja pehmed, saab kääridega hakkama. Ja siis edaspidi vaatan, mitut võraoksa saab tüvedele alles jätta. Ma tegin nii juba tänavu, aga et põõsas oli noor, jätsin talle toitumiseks seekord sinna veidi rohkem kui vaja.

    Kaktuste pildi laon üles kohe õitsemise järjekorras:)

    ReplyDelete
  12. Oh, ah, need hostad on ikka ilusad ja vägevad. Nüüd sain ma ka siis ühele küsimusele vastuse, mis siin mingi aega tagasi esitasin. See peenar peaks vist 2 aastat vana olema ja selle ajaga on need päris kiiresti kasvanud.

    ReplyDelete
  13. Kiwamiis- kui Sa nüüd minu peenart mõtled, siis tegelikult on see väga vana. Rohkem kui 15 aastat tagasi istutasin ma siia heki äärde esimesed hostad, aga murusse. Aiapikku neid lisandus ja nende vahelt muutus niitmine võimatuks, kääridega heina lõikumine oli lausa mõeldamatu. 2008.aastal asusime selle istutusala korrastamisele, hävitasime hostade vahelt umbrohu ja katsime kogu ala ajalehtede ja kergkruusaga, siis sai peenar ka piirde. Hostasid selles alas on erineva vanusega, nende kasvukiirus oleneb nii sordist kui sellest, kas nad on väikese-või suurekasvulised. See kõige suurem mägihosta, kelle lehtede kõrgus on üle 1 m, on 10 aastane, temast veidi tagapoolt olevad ongi kõige vanemad ja ülejäänud on erineva vanusega. Üldiselt hakkab hosta oma ilu näitama 3.aastal, edasi muutub ta järjest ilusamaks. Aednikul peab lihtsalt kannatust olema.

    ReplyDelete
  14. Ma sain siis lugedes vist valesti aru, et te tegite sinna kuuskede juurde peenra üleelmine aasta. Aga ma olen lugenud jah, et hostad saavad 4 aastaselt täiskasvanuks.
    Ma plaanin sinna punutud peenra keskele Blue Angeli kasvama panna ja siis keskmise kasvulisi äärtesse. Aga selle "inglil" läheb tükk aega enne kui laiusesse kasvab. Aga kui kaua? Eks peab vist alguses sinna hostade vahele midagi muud istutama. Muidu on alguses mitu aastat hõredam "vaade".

    ReplyDelete