Wednesday, October 27, 2010

NAD ON TAGASI:)

Hommikune paks udu õue ei kutsunud. Plaaniline elektrikatkestus (loodetavasti saab siinkandis nüüd ka midagi korda) ei lubanud ka toas millegi tõsisemaga tegelema hakata. Ega jäägi muud üle kui mõnusasti diivanile ja hea raamat kaissu.
Korraks tõstsin pilgu ja....:).

Niikaua kui mäletan, on siin meie juures alati elanud igas vanuses siilid ja põldpüüd. Mulle on alati meeldinud vaadata, mismoodi nad oma poegadega sirges rivis kuskilt heinast välja vudivad. Ikka vanemad ees ja lapsed taga. Mitmed korrad olen jälginud kui kiiresti ja huvitavalt nad lumme kaevuvad. Muidugi on nad mind palju kordi ka ehmatanud kui pahaaimamatult puhtale lumele astudes äkki jalge alt hulk linde püüab lendu tõusta:)
Muude loomade kõrval on siinkandis alati olnud ka palju rebaseid. Aga nad on elanud siit veidi eemal, nende urud olid all orus. Umbes kuus aastat tagasi ilmus aga meie aeda väga suur rebane. Nägime teda iga päev mitu korda, sageli vaatasime, kuidas ta ringi hiilib, end peidab ja oma saaki püüab. Ei osanud algul temast midagi paha arvata, kuni neli aastat tagasi avastasime kevadel kümneid siilinahku. Tol aastal polnud meil enam ka ühtki põldpüüd. Olin tõsiselt kurb. Olen nõus elama kõigi nendega siin koos, aga et üks suur kaval volask teised nahka pistab, sellega ma küll leppida ei tahtnud. Kuigi ega ma midagi ette võtta ka ei saanud. Kitsede-põtrade-jäneste eest õppisime puid kaitsma, aga siilidele-põldpüüdele mingeid aedikuid ma ehitada ei oska.

Sel kevadel ma seda rebast enam ei näinud. Ei oskagi arvata, oli see talv, tema vanus või mingid muud asjaolud, aga kadunud ta oli. Ja nüüd aknast välja vaadates nägin üle mitme aasta jälle põldpüüsid. Meie omi linde:) Õnneks oli fotoaparaat käepärast. Tegelikult nägin neid esmakordselt vast nädal tagasi, aga siis hoidusid nad aupaklikku kaugusse ja ma võisin vaid aimata, keda näen kividel turnimas. Seekord uudistasid nad isegi terrassi ja neid on sel aastal kümme.
Ehk ilmuvad meile nüüd kunagi ka siilid tagasi. Vaatamata mitmepäevasele vihmale, on sügis sel aastal ikkagi väga ilus. Eelmise aasta pimedusega ei saa teda mitte võrreldagi.
Südajas suutera kavatseb õitseda vist kevadeni.
Sama soov on ilmselt ka roosidel. `Dornröschen` lõhnab isegi hullutavamalt kui suvel.

Tõsi, haavad ja enamus vahtraid on juba raagus. Ka kased on langetanud võra alumisi lehti, aga pooled puud on siinkandis veel kõikjal kuldkollased. Pajud on lehes ja olenevalt sordist kas rohelised, kollakad või hõbedased. Ümbrus on praegu ilusam kui mistahes maal.
Aias aga on praegu kõige säravamad puud siberi lehised.


Euroopa lehised alles hakkavad värvuma, nende kuuskedest heledam roheline on asendunud oliivrohelisega.





9 comments:

  1. Mulle ka hirmsasti lehised meeldivad. Nad on aastaringselt huvitavad minu meelest. Endal kahjuks nende jaoks ruumi pole, aga ema juurde sai möödunud aasta mitu tükki istutatud. Endale tahaks kunagi seda pendulat muretseda - siis kui rikkamaks saan :))

    Aga põldpüüd on meilgi pidevad külalised. Alles ükspäev lugesin ca 16 tk kokku. Lahedad linnuksed jah!

    hmm - ja kui ma nüüd hästi järele mõtlen, siis mitu aastat luusis meilgi siin üks rebaseperekond ringi ja ühtegi siili ja põldpüüd polnud näha. Tänavu ma pole rebaseid siin luuramas näinud ja kohe on ka siilid ja põldpüüd platsis :D

    ReplyDelete
  2. Ma ka alles hiljuti vaatasin, et küll on lehised sügisel ilusad kollased. Arvata on, et kevadel tuleb minna ;P :)lehise poodi

    ReplyDelete
  3. Lehised on ka kevadel ühed ilusaimad puud ja kuidas nad veel peale vihma lõhnavad:) Ja seened hakkavad varsti nende all kasvama...ja ilus roheline sammal

    ReplyDelete
  4. lehised mulle meeldivad. ja põldpüüd ka :). neid on siin meilgi metsa all vudimas.

    vaadetest ja muust ma parem ei räägi :)

    ReplyDelete
  5. Oi kui nunnud nurmkanad! Mehe talvised lemmik hoolealused.
    Meie kandis ka paaril talvel kadunud, kahtlus, et rohkem hulkuvate kasside-koerte ja inimeste kui rebaste süül, rebased siin põliselanikud ja kunagi ei täheldanud nende põldpüüde arvukuse vähenemist.
    Lehised on jah ühed ilusamad okkalised, mul maja ees neid 5 ja igaüks erivärviline - rohelisest oranžini (keerdoksaline). Seened (sel aastal kümmekond) kasvavad ka, aga nagu kamba peale tuvastasime, siis vist küll mitte kuldpuravikud? vaid Suillus grevillei´d, (mis iganes nad eesti keeles ka ei oleks, vk Масленок лиственничный) söögiseen küll, aga mitte nii maitsev kui S.granulatus või S.luteus (mõlemaid kutsutakse ka võipuravikuks)

    ReplyDelete
  6. Just eelmisel nädalal imetlesin lehiseid tee ääres kui Kosel ema juures käisin.
    Ja nurmkanad-põldpüükesed on ka minu suured lemmikud.

    ReplyDelete
  7. Nii kaunid pildid jälle ja linnukesed onja mõnusad trullad! :D

    ReplyDelete
  8. Minu lehisepõngerjad on ka kollased. Aknast vaatasin, peale öist kojulendu nii krogi, et õue täna ei saanudki. Aga põldpüüsid ma meil vist näinud ei ole. Olen muidugi ornitoloogiline kretiin ka, linnul peaks olema nimi selja peale kirjutatud, et ma ta kindlalt ära tunneksin

    ReplyDelete