Thursday, July 22, 2010

KUUM NÄDAL

oli tõesti. Kohe igas mõttes.
EELLUGU: tavaliselt on meie peres nii, et igasugu mõtted, mis vaja kas lähemas või kaugemas tulevikus realiseerida, tulevad pähe mulle. Mõnega võib kohe lagedale tulla, mõnd peab kauem veeretama ja ettevaatlikult serveerima. Unistasin üsna mitu aastat sinisest jõest. Aga teades kui palju meil igasugu töid ootamas ja ripakil, peitsin selle mõtte sügavale sisemusse. Aeg-ajalt kerkis ta jälle kuskilt pinnale, siis vajus jälle unustusse.
Aga eelmisel aastal juhtus midagi ebatavalist. Ühel ilusal õhtul ütles mees, et kas ma ei arva, et aeda oleks vaja ära istutada minu päevaliiliate sordid. Ei osanud sest midagi eriti arvata, sest aeda nad ju lihtsalt ei mahtunud, vastasel korral oleksid nad ammu seal olnud. Aga ta ei jätnud ja arvas, et ehk leiame neile ikka mingi koha ja pakkus välja luua uus istutusala. Et kui see hostapeenar töötab, siis peaks selle ka üsna lihtsalt saama.
Jõgi!!!!
Rääkisin siis oma mõtetest ja ta soovitas mul siis kiiresti välja mõelda, kuidas need kaks ideed ühendada. Ega me kaua mõelnud, paari päevaga oli leitud koht ja arvestades taimmaterjali rohkust enam-vähem arvestatud ka loodava istutusala suurus. Ma ei tee kunagi mitte ühtki plaani paberil. Kui peas on enam-vähem kõik paigas, siis tegemise käigus on kõige paremini näha, milline taim veel millist naabrit või värvust kaaslaseks vajab või kus on mingit muudatust või veel mingit lisandit vaja.
I ETAPP algas möödunud aastal kui see koht sai mürgitatud ja piiratud. Kuigi meie teised istutusalad on üsna kivised, siis seda kahjuks kiviga piirata ei saanud. Kive lihtsalt pole enam. Sügisel istutasime siia ümber ka kõik seni aiast väljas olnud päevaliiliad. II ETAPI teostus algas esmaspäeval. See sunnitud puhkus hakkas liiga pikaks venima ja tegevusetus on minu jaoks kõige hullem tegevus maailmas. Andsime endale aru, et seda füüsiliselt ehk kõige raskemat tööd me enam ise ei suuda teha. Õnneks on meil vahete-vahel võimalus appi kutsuda tublid noored inimesed. Ja tegelikult polegi nii väga oluline, kes maja valmis ehitab, ega ta seepärast arhitektiks muutu:)
Piiga rohis selle suure, veidi üle 300m2 maalahmaka igaks juhuks üle ja kobestas korralikult juba istutatud taimede ümbrused. Noormees kaevas läbi kõik uued istutusalad, kuhu on vaja veel hulga sorte ümber istutada. Põhiliselt ongi kogu see ala mõeldud päevaliiliatele ja siberlastele. Üksikud põõsad olid seal juba varem. Aga sinna oli mees juba paar aastat tagasi istutanud ka mõned kibuvitsad ja pargiroosid. No ja et värvi jätkuks seal veidi kauemaks, istutasin ka mõnedpõhiliselt sinised-violetsed floksid. Kui pontedeeria kasvab vesirooside hulgas, siis minu siberlaste jões võib ju ka mõni väike grupike midagi muud olla:) Esmaspäeva õhtu lõppes selliselt.

Edasi algas katmine. Seal, kuhu me istutada ei plaanitse, kasutasime tõrvapappi ja purustatud maakivi. Taimede ümber ajaleht ja kergkruus.

teisipäeva õhtu
eilne õhtu s.t. kolmapäev

Täna õhtuks on pilt selline. Homme ja nädalavahetusel töö seisatub korraks. Eile hilisõhtul istutasime ümber paar siberlast ja ette veel ühe floksi, et üldpilt oleks veidi sinisem. Üks floksisort meenutas kunagisi erkroosasid tutipaelu ja teda oli vaja veidi taltsutada.



Eile õhtul olid taimede ümbrused veel sellised,




aga täna on nad juba kaetud


Katete valikul ma veidi kõhklesin. Ei kujutanud endale päris täpselt ette, mismoodi need kaks materjali koos töötama hakkavad, aga nüüd võin öelda, et pole vigagi. Muidugi on teha veel üksjagu palju, kergkruus tahab rehitsemist, kõik servad viimistlemist ja istutada on ka veel palju vaja. Kui nüüd ülalt või eemalt vaadata, siis tundub kogu see asi veidi väikese järvistu moodi, aga midagi väga häirivat esialgu ka silma ei torka. Jõge ju veel ka pole, seal on veel must maa, sest seni istutatud siberlased on pisikesed ja vajavad kõvasti kosumist ja ümberistutusteni pole me lihtsalt jõudnud.
Kui taimepuhmikud ja mõned puud ka veidi suuremaks kasvavad, muudab rohelus üldpildi pehmemaks või tuleb hakata hoopis sellele mõtlema, missugust ühendavat elementi on sinna vaja lisada, et ta haakuks paremini olemasoleva aiaga. Aga praegu ma ei genereeri veel ühtki ideed.
Mõned taimed, kes istutatud. Ei saa ju päeval pildistada, valgus ei luba. Õhtul aga hakkavad päevaliiliate õied ju juba närbuma.
Tänavu kevadel Saksamaalt dr. T.Tambergilt kingituseks saadud tema aretis`Britz Melon´ Väga õrna, pehme ja ilusa värvusega sort.



´El Desperado´



´Picasso´ Õisi pildistasin seepärast, et kuni polnud kivikatet, armastasid harakapoisid mul sealt nimelipikuid välja sikutada ja hiljem oleks mul uute sortide hulgas vaid suur segapuder kui ma ei tea, milline sort peab välja nägema



´Gelbe Dagmar Hastrup` Kollasest pole õhtul enam mingit märki, ere päike sööb värvid ju paari tunniga. Ja korralik inimene puhastaks enne pildistamist ka vanad õiejäänused ära, aga ma tõesti püüdsin viimast valguskiirt, kohe-kohe läks pimedaks. Tegelikult on õis avanedes väga ilus õrnkollane. Ja lõhnab. Ja paistab nüüd tänu kattele ka välja, mitte pole heinasse peitunud. Väga vastupidav põõsasroos, pole me teda mitte ühelgi talvel katnud ega mullanud, ka väetanud mitte. Aga ta pole seda unustamist pahaks pannud.


Mees oli kogu aeg käsipidi katmise juures, ta vaid ei kärutanud killustikku. Kuidas nad selle kuumaga jõudsid, ma ei tea. Sööma tuli mul iga päev kaks läikivat indiaanipunast kulturisti meenutavat meest. Ja nad isegi ei puhanud eriti kuigi ma püüdsin neid südapäeval sealt lõõsa käest ära saada. Kui ma eelmistel päevadel ikka käisin vaatamas, mida ja kuidas tehakse, siis täna ma päeval õue minna ei suutnud. Vilus 33C
Kohale on pandud 20 rulli tõrvapappi, 8 tonni killustikku ja umbes kantmeeter kergkruusa. Ajalehti terve talve jagu (üks päevaleht ja 2 nädalalehte kõigi lisadega ja veel hunnik reklaami) ja neist on nüüd küll suur puudus käes. Kõik on otsas.
Nüüd võib edasi liikuda tasahaaval. Kiire oli seepärast, et muidu oleks kogu eelnev umbrohutõrje olnud asjatu. Loodetav vihm paneks ju jälle mingid seemned tärkama.
III ETAPP põhiliselt istutus-ja viimistlustööd. Lõpetame ilmselt järgmisel kevadel, sest enda sortidest ilmselt kogu jõe tarvis ilmselt veel ei piisa.
Oh, kord hakkab vist elamisse naasma. Kui veel mingitmoodi maja seestpoolt ka tolmurullidest ja sissetassitud heinapepredest puhtaks saaks. Korralagedust ma tegelikult ei talu, aga pahandada ma nii suure töö tegijatega lihtsalt ei saa.
Praegu on küll kogu energia aiale kulunud.

17 comments:

  1. Hmmmm
    Need ju puha lagedal. Ma olen aru saanud, et päevaliiliad eelistavad niisket pinnast ja varju, poolvarju?

    ReplyDelete
  2. see on nüüd küll midagi eriti suurt ja võimsat ja ilusat, mis Su mõttejõul algatatult on lõpuks korda saadetud.
    üksküsimus: miks ei või purustatud maakivi taimede ümber panna? peab see just kergkruus olema?

    ReplyDelete
  3. Haaaa!
    Kust saada omale siuke mees, kes rahumeeli ostab killustikku, et naine võiks selle aeda laiali kallata?
    Mo mees annaks mulle tappa siukse asja eest!

    ReplyDelete
  4. Hullumeelne töö, fantastiline tulemus /läheb paremale ära häbenema, sest pole aprillis saadud taimedele siiani koha suutnud tekitada, aga ma noh suht üksi ka selles projektis.../

    ReplyDelete
  5. Jestas - deia läheb ja häbeneb ka - ei suuda kevadest saadik kahele pojengile auku kaevata. Siin vaatab aga selline suur töö vastu :)) Ja milline see kõik veel paariaasta pärast välja näeb....

    parool - matioll - ma pean vist jah pea mati alla peitu pistma :))

    ReplyDelete
  6. Ou mai gaad!!!! See on ju fantastiline!
    Ma küll ei häbene päris, sest tööaia olemasolevad istutusalad ja muru vajavad minu ressursse 200%, seega ma puhtfüüsiliselt lihtsalt ei jõua suurt muud enam teha. Aga imetlen seda rohkem!
    Muide, mulle meeldivad ka need nädala alguse pildid, selline põnev uurima-puurima kutsuv vaatepilt.

    ReplyDelete
  7. Isehakanu, kust Sa võtad, et päevaliilia varju tahab? Ta on ju kõige ehtsam päikeselill ja talub vaid hädapärast poolvarju. Ka mullaniiskuse suhtes pole ta ülinõudlik, piisab üsna vähesest ja selle normaalseks säilitamiseks ongi hea mistahes mults. Hoopis olulisem on tema kasvatamisel mullaviljakus, sest ta jääb samale kasvukohale väga kauaks. Vat, asilbed ei peaks säärasel kohal rohkem vastu kui kuu.

    Ja mis nüüd meestesse puutub:D Aga Sa tee proovi ja ütle enda omale, et Sul säärased kivised mõtted peas liiguvad, ehk polegi ta nii kärme seda malakat võtma:D Ja kui nüüd hästi mõelda, ei tea ma ühtki meest, kes seda killustikku maadpidi laiali ei pilluks. Ikka ja ainult sinna. Noh, hädapärast võid ju ka ise selle koorma osta:)

    Rohenäpp, ma arvan, et kuna mul on tegemist üsna jämeda ja raske kivifraktsiooniga, mis suurel pinnal päris säärasena välja ei paista, siis oleks kevadel taimedel tärkamisega suuri raskusi. Võiks ju kasutada ka peenemat graniitkillustikku, aga see on röögatu kallis. Kergkruus on ka parem niiskuse hoidja ja talvel päris hea soojaanda.

    Deia- tegelikult olen ka mina praegu selle jätkuva kuuma pärast üsna tegutsemisjõuetu, aga oraganiseerimis-ja mõtlemisvõime on veel täitsa olemas:) Ja muidugi, rajatud aeda võib vaadelda alles 2 aasta pärast ja pärisilme saabub tal viiendal aastal

    ReplyDelete
  8. esmalt juba mitte enam väga originaalsed "och" ja ach" ja imetlusväärne!"

    aga seekord lubage lisada ka "no ikka puhta segased!" :).
    mina vähemasti ei ole selle kuumaga mitte midagi teinud.

    a muidu igasugu roosad tutipaelad võib alati trummlandiasse komandeerida :)))

    ja ma pean plaani endale ka see põletusrohija osta - mitmes kohas on vaja umbrohi välja saada kivide ja kruusa vahelt/seest ja ma lihtsalt ei viitsi selle juurimisega vaeva näha. lihtsam on korduvalt pealt ära kõrvetada, küll nad lõpuks alla annavad. ilmselt oleks selline riistapu ka teil sellisel alal kõige mõistlikum töövahend.

    ReplyDelete
  9. Ka mul on küsimus - kuidas päevaliiliate puhmad multsi sees suurenevad? Mul tekivad uued võsukesed puhmast mitu senti eemal, kas need jõuavad multsist läbi tungida? Või multsi kasutamise korral püsivad puhmad üsna samas suuruses?

    ReplyDelete
  10. Palju Sa taimedele vahet jätad?
    Ja kas ma sain õieti aru, et siniseks jõeks hakkavad Sul seal siberi iirised?
    Tundub huvitav

    ReplyDelete
  11. no peab ikka nutti olema! ja ühinen trummi arvamusega teemal, et ega sellise asja tegemiseks päris normaalsed olla ei saa jah. nii et väheke nupust nikastand neh. :) aga pagana andekad!

    ps. kokkuvõtteks ütleks, et ega muudmoodi ei saa, kui et peab seda asja peab ikka ilmsi takseerima tulema!

    ReplyDelete
  12. Anonüümsele- kõik puhmikud, pojengid, päevaliiliad, siberi iirised, hostad jpt elavad-arenevad ja paljunevad multsitud pinnasel hoopis paremini kui multsimata mullas. Traditsioonilised turvas, saepuru, muruhake, põhk, männikorp, on ju ammu soodsks taimearenguks teada-tuntud materjalid. Aga neil kõigil on ka omad puudused, mis meelitab hiiri, mis tigusid ja muid kahjureid. Ka idanevad neis kõigis lenduvad umbrohuseemned, mida tõsi küll on kergem kitkuda kui mullast. Ma ei tea, mitmes inimene ma olin kergkruusa kasutajana, aga mõneaastane kogemus näitab, et see materjal on kõigist eelnevaist pahedest vaba või pikemas perspektiivis vabam ja oma kerguse tõttu saavad taimed selles ka normaalselt paljuneda.Katsin eelmisel sügisel ka mõned tulbid, liiliad ja nartsissid prooviks kergkruusaga. Kevadel polnud neil sellest läbitungimisega mingeid probleeme, vastupidi, nad olid hoopis jõulisemad ja õitsesid pikemat aega kui mullas multsimata kasvanud sordid. Istutamisel on vaid neile vaja jätta normaalsed vahed nagu tavaliselt. Ma ei oska öelda, Turkestanika, kui suured vahed ma jätsin. Need on erinevad. Kiiremini ja paremini paljunevatele sortidele ehk 60-80 cm, osadele veidi vähem. Aga on ka suuremaid vahesid, et sordid hästi välja paistaksid ja et "peenras" tekiksid ka nn õhuvahed. Jõgi tuleb jah sinistest siberlastest, veidi tihedama paigutusega. Seal on ka taimevahed mõõtmata, aga enamvähem 40-50 cm või veidi rohkem.
    Eilne vihm pesi kivid puhtaks ja praegu on üldpilt veidi hallikam, mis on mulle üldiselt meelepärasem.

    ReplyDelete
  13. Kergkruusa küsimuses täielikul võhikul on üks küsimus: Kui lilled tulevad kruusamultšist kenasti läbi, siis mis takistab umbrohtudel seda tegemast? Mis materjal on eelviimasel peenrapildil selle kruusa all?

    Kiituseks mul sõnu pole, kõik ülalpool juba öeldud. Küll aga imestan, kuidas inimesed küll jõuavad!?! Endal on kohe kole piinlik, et ei saa ei puist, ei maist.

    ReplyDelete
  14. kui ma nüüd õigesti lugesin, siis juttu oli tõrvapapist

    ReplyDelete
  15. Kruusamultshi all, kuhu pole midagi istutatud on ju veel tõrvapapp ja taimede ümber ajalehed. See takistab päris pikaks ajaks umbrohtude tärkamise. Kui kord on ajalehed kõdunenud, on taimed võimust võtnud ja selle üksiku umbrohu jõuab ka üsna kerge vaevaga välja tõmmata. On ikka suur vahe, kas kitkuda seda suurt maalappi mitu korda suve jooksul või mõned üksikud libled kolme aasta peale. Hostapeenras pole olnud vaja just 3 aastat (nii pikk on see eksperimendi aeg olnud) mitte midagi teha. Muidugi on sellise peenra tegemise eelduseks ka suhteliselt umbrohupuhtaks tehtud maa. Aga õhust lendavad seemned sellisel pinnasel ei tärka.

    ReplyDelete
  16. No olete alles hoogu sattunud! Jälle võrratu peenar tehtud.

    ReplyDelete
  17. See postitus ja kommentaarid on juba nagu kursuse mõõtu!
    :D
    sinine jõgi.

    mõne valge kala võiks ka sisse sokutada. aga seda ma ütlen ainult koeruse pärast.

    sa oled tõesti Aednik!

    ReplyDelete