Friday, January 2, 2009

TALVEMUINASJUTT

Talv on kõige puhtam, kargem ja suursugusem aastaaeg aias. Mõnikord - vaadeldes okaspuude stoilisust, lehtpuude ja-põõsaste peent joonist ja üle kogu silmapiiri valitsevat ääretut rahu- mõtlen ma, et siin mägedes on talv ehk isegi kõige ilusam aastaaeg. Härmas, vaikusest helisev aed, päikeses sätendavad lumekristallid, mis on ilusamad kui maailma mistahes kalliskivid, talvehommiku õrn ja habras ilu oskavad pugeda sügavale hinge ja sa võid tundide viisi vaadata seda valget maailma. Lapsepõlve talvemuinasjutud on saanud tõelisuseks.

Kui ma varem meie käänulisi teid pidi talvepäikeses töölt koju sõitsin, peatasin sageli auto mõne kurvi juures- tihti oli tunne, et sealt looketagusest lumivalgest sillerdavast härmas põõsastikust lihtsalt peab mõni päkapikk välja piiluma. Aga ega nad siis päeval ikka nii kergesti end ei näita:), mis siis, et seal kindlasti nende pelgupaik oli.





























Aga mõnikord pakub talv ka isemoodi üllatusi. Kevadel avastad, et küll on osanud siin kohaneda mõni puu, mis kindlasti ei peaks meil vastu pidama, aga on hukkunud või kiratsemas keegi, kelle elukohaks on meist hoopis põhjapoolsemad kohad.
Kui sel aastal mitmed korrad maha sadanud paks ja raske lumi ei teinud meie aias olulist kahju, siis detsembri lõpu üks tuuline öö sai saatuslikuks ühele väga ilusale sihvakale hariliku elupuu vormile "Columnaris" Puu on üle 25 aasta vana ja kõrgem kui 6 m. Seda poleks olnud võimalik mingit moodi siduda. Tal jääb küll peale mahasaagimist alles 2 tüve, aga kas ja mismoodi see külg taastub.... või jääbki ta rääbakaks, eks seda näitab aeg.


Lõpuks ometi on üle meetri kõrgusest hangest pääsema hakanud jugapuu lehtrikujuline vorm "Semperaurea" . Praegu näib ta hoopiski mingi depressa, adpressa või horizontalisena.
Osa mägimändeja teisi puid on samuti lumevangist vabad ja nende endised kujud on hakanud taastuma, osa väiksemaid on aga siiani latvadeni lumes.

Vaatamata kõigele, on aasta alanud imeilusate päikeseliste päevadega.


7 comments:

  1. Teil on ikka tõeliselt imekaunis, täielik talvemuinasjutt.
    Meil pole härmatistki, lumest rääkimata. Maa puhta roheline, üksikute kollakashallide laikudega. Külmakraadid ikka mõned on.
    Peab vist mõnel nädalavahetusel sõitma lõuna poole lund vaatama.

    ReplyDelete
  2. Palju seda külma, et ka puud härmas? Meil ainult lumel sätendasid kristallid.
    Loodan küll, et see murdunud elupuu jääb ellu.
    Talv minu jaoks on siis ilus kui 5 kraadi külma, päike paistab, tasapisi langeb suuri lumelatakaid ja läbi nende särab vikerkaar - vot sellise ime olen ma oma elus ka ära näinud. Aga üldiselt võiksin vabalt jaanuari-veebruari talveunes mööda saata :)

    Aga ma teen Su natuke kadedaks - ma olen Rolando Villazoni mitmeid kordi näost näkku näinud ja näpuga katsuda saanud ;) Kõige parem (minu arust) Don Quijote (Mees La Manchast). Olles suur Anna Netrebenko austaja ja et ma ennast ja poega (tantsis Mgadbachis balletti) pankrotti ei kulutaks, sain poja sõbra kaudu vabapääsmeid mitmesse Euroopa teatrisse. Nii ma leidsindi endale uued lemmikud - Marcelo Alvarezi (kellel mahedam hääletämber ja minu arust sobib Netrebenko häälega paremini kokku) ja Villazoni, kelle hääl on klass omaette - võimas ja mees ise ka... :) ega asjata teda mr.Bean´iks kutsuta.
    Kahjuks nende esitused on mul enamus kasettidel ja lõpmatust kuulamisest mitte just enam kõige parema kvaliteediga :(

    ReplyDelete
  3. See puu jääb kindlasti ellu, ainult, et millise välimusega, egas elupuu asjata elupuu pole. Külma oli täna -6C. Ka mina olen päikesepaistel kerge lumesajuga tälvevikerkaare ära näinud. See oli 2004.a. detsembri alguses- algul oli neid üks, siis kaks ja umbes paari tunni pärast vaatasime mehega, et vikerkaar oli oru kohal tagurpidi- haarad ülal.Ja püsis ta kaua. Vot seda imet pole ma rohkem näinud, ei suvel ega talvel.

    Aga kas tead, ma ei oskagi Su peale kade olla. Mul on hoopiski hea meel, et keegi teda elusast peast näinud on. Ja veel, temaga oli ka pikk-pikk intervjuu ja ma hoopis rõõmustan, et Sa saad aru, keda ma nägin ja kuulsin nii laulmas kui rääkimas. Selles jutuubis on teda 8 lk-e,(muide ka duetid Netrepenkoga), aga see pole ju hoopiski see, mis kontsertülekanne ja viimane muidugi kaugel sellest, mis lives tuleb. Aga ma loodan, et ma kunagi ka ta konserdile pääsen.

    ReplyDelete
  4. Ja unustasin. Sa mitte ära mõtlegi talveunne jääda. Tead, milline nauding on praegu aias jalutada ja vaadata neid lumest turritavaid varsi, pungi, oksi- ja ei mingit umbrohtu ega mutte ja muid sitikaid-satikaid, kohe MITTE MIDAGI ei pea tegema:))) Ja kes siis selle 5 m siidi ära maalib?:)
    Minul aga on see 8 lk tööpäevadel- nädalavahetusel ei saa, meile veel hulka külalisi tulemas, ja hunnik lugemata raamatuid:)ja mõni materjal tahaks veel katsumist:)

    poribor- elu aeglane ja mõnus nagu porikärbsel:))

    ReplyDelete
  5. Mina aga "magasin" kahjuks telekas tema kontserdi maha :( alles Sinu kirjutisest lugesin, et oli kontsert telekas.
    Aga ma ei käi praegu praktiliselt üldse väljas, isegi koeraga jalutamas, magame kassiga võidu. 110 alustatud tööd ja ei ole tahtmist ühtegi lõpetada, isegi muusikat ei kuula eriti.

    ReplyDelete
  6. Ohh- sul on ikke tõeliselt kaunis seal. (---ohkan kadedalt---). Meil siin ainult külmakraadid ja must maa :)

    Aga kõike kaunist uuel aastal!!

    ReplyDelete
  7. ohsa!!!! ilus!!!
    mde, selle depresa päästmine oli kah tükk tegu - oli ta ju kaetud u 10 sentimeetrise lumevaibaga, mille all veel paras paks jääkoorik. :) a näe, aimatavast valgest meritähest sai lõpuks puu!

    ReplyDelete