Tuesday, January 13, 2009

ÄRKAMISEAEG

Seda aastat on juba mõni päev olnud. Logeletud, ise külas käidud ja külalisi vastu võetud ka päris piisavalt. Igasugu melust oleme ka jõudnud välja puhata. Käes on aeg mõelda, millega edasist aega sisustada.

Meie peres on aegade algusest valitsenud eriline tööde jaotus.
Kunagi ammu ütles mu mees, et ta on nõus kõik tööd ära õppima ja ära tegema kui mina mõtlen välja, mida, kuhu ja millega on vaja teha.
Selle vastu pole mul midagi. Päris hea meelega olen nõus igasugu ideid genereerima. Mulle meeldib ka projekteerida, organiseerida, planeerida ja kalkuleerida. Kaks viimast on minu arust eriti vajalikud, et igasugu ressursse- aega, materjale, mehhanisme, vajadusel abilisi ja muidugi ka raha arukalt kasutada.
Mis viga seda teha, kui pärast mõtte-ja paberitööd pole edasine eriti minu asi. Kui - siis järelevalve, aga see on ka igasugu tööde puhul muidugi eriliselt oluline tegevus:)))
Seni on selline koostöö vähemasti meie peres hästi toiminud ja nii mõnigi, esialgu isegi hullumeelsena näiv mõte, on päris hästi realiseerunud. Muidugi ei käi need asjad nii, et mina ütlen ja mees teeb. Me ikka arutame need ideed läbi ja mõned väga head mõtted minu väljamõeldistele on lisanud abikaasa.

Aga üks töö on jäänud kuidagi väga pikalt vinduma ja venima. Meie ärklikorruse lõpuni ehitamine ei tahtnud kohe kuidagi edeneda. Mis siis, et ammu planeeritud, materjalid valmis ja puha. Aga mees ütles ikka, et tal see tahtehalvatus....

Kui ma nüüd oma kodinad elutuppa tagasi vedasin, ütlesin, et ma ei tea, mis edasi saab, aga siit ma ei liigu niikaua kuni mul on oma töötamise koht valmis. Ma hoian sellest söögilauast hammaste ja küüntega kinni ja kui tarvis, ka ööbin sellel toolil. Ära saab mind ainult hellalt kätel kandes- aga ma tahaks näha, kes selleks võimeline on:))) Nädalavahetusel, kui meid külastasid mehe sugulased, pidasin ma sõna ja võtsin neid kõiki köögis vastu - söögilaud on minu!!!!
Kitsas oli, aga ega keegi vastu ka vaielnud. Ja edaspidiseks lubasin ma üldse kööki enam mitte minna. Siis ma ei teadnud veel, et sellel toiduvalmistamisel nii peen nimi võib olla. Aga jah, mõte oli säärane, et niikaua kuni üleval liigutama ei hakata, pakun mitu korda päevas Hilise pakutud postmodernistlikku toitu:))) Ja nii kaua kui vaja, kasvõi mitu aastat jutti. Ja mitte ainult see minu töökoht. Mõnele inimesele on see ilmapuu koht ja ometi polegi siin talle nagu seda päris oma...
Nii- ja täna läks siis lahti. Ohhh, küll olid ilusad ja armsad need kolinad, mürinad, vingumised ja vilinad. Nagu mingi parim sümfoonia. A.Pärt võiks siin oma "Perpetum mobile" 2. osale korralikku ainest saada. Muidugi, selle müra sees ma muud teha ei saanud kui süüa valmistada, aga ma kohe nautisin seda. Ja igasugu sodi olen ka nõus nurisemata mitu korda päevas kokku pühkima:)))
Aga selle aasta esimene projekt on vähemalt korralikult käivitunud. Ja kui ma siis õhtul märkasin seda kuupäeva vaadata.....:)))) Minu elu parimad asjad on ikka alguse saanud 13. kuupäeval. Alates sellest, kui ma otsustasin oma nina siia maailma pista:))) on kõik minu elu olulised ja head asjad alguse saanud just 13-l. (Isegi selle blogi esimene sissekanne kannab 13. kuupäeva- aga ma pole veel siiani aru saanud, on see hea või mitte....)
Ja ehitusliku osa loodan ma valmis saada kevade alguseks - isegi pikk tähtaeg. Ma loodan, et trepitegija saab need käsipuud ka ikkagi selleks ajaks valmis.

Sisustamine käib ikka koos sisseelamisega. Ja nende siidkardinate või - maalide-tapeetide tegemine on ka vaja enne ära õppida:)))), sinna juba müngeid kõrretöid ei tee. Ja selleks ei planeeri ma mingit tähtaega.

Teised selle aasta projektid oleks põhiliselt korrastustööd: (tähtajad planeerin suure varuga)

1. Vana ja uue kuuri ümbruse korrastamine - olenevalt ilmadest ja lume sulamisest - 15. mai
2. Sügisel valminud kuuri lõpetamine - värvimine, piirdeliistude paigaldamine - olenevalt ilmadest - 1.juuni
3. Majaesiste häbi(mulla)hunnikute laialiajamine, sinna muru rajamine;
korraliku tee ehitamine majast kuuri-auto varjualuseni; värava paigaldamine;
uue kuuri ette sõprade tarvis parkla rajamine - jaanipäevaks. Need tööd tuleb teostada kompleksselt- vaja läheb traktorit.
4. Kõige suurem murelaps- vana kiviktaimla vana maja ees. Väga mitmel põhjusel on see väga hukka läinud. Eelmisel aastal oli meil küll plaan see hoopis likvideerida. Aga siis pani üks hea ja tark inimene meile aru pähe, et nii ei lähe see mitte. Et sellest on kõik alguse saanudki ja ta tuleks hoopis korda teha. Mõtlesime siin natuke ja tegelikult võtsimegi selle aasta kavva peenra kapitaalremondi. Praegu on mõte säärane, et kõik väärtuslikud taimed tuleb sealt välja kaevata ja istutada kastidesse- nii peavad nad vähemalt kuu vastu- siis seal vohama hakanud umbrohi- võilill, orashein, isegi ohakad ja naat ära mürgitada - kive me sealt välja kangutama ei hakka ja siis kõik tagasi istutada. Siin on ka muidugi väga vaja appi lillesõpru. Taimedel on peale väljakaevamist omadus mitte enam sellistes piirides tagasi mahtuda nagu nad olid. Järelikult tuleb ülejäägid ära jagada headele inimestele. Võibolla tuleb osa rohtseid taimi asendada aeglasekasvuliste okaspuudega. Ja siis kogu see peenar katta samamoodi nagu tegime hostapeenraga. Kogu asi peaks uuesti valmis saama septembri keskpaigaks.

Nii, et sel aastal meil eriti suuri ja mahukaid töid enam polegi. Kui asjad on paberil, on nad kuidagi konkretiseeritud, ülevaatlikud ja loogiliselt reastatud.
Need vahepealsed hooletööd- rohimine, niitmine, kastmine- pole projektitööd. Neid teeme vajadusel või siis kui viitsime:)))
Ja istutamine .... selleta ei saa kohe kuidagi. Imelik. Aasta lõpus pole mul mingit tahtmist vaadata, kas puukoolid midagi uut ka pakuvad. Aga nii kui aasta keerab uue numbri ette, vaatan kohe esimestel päevadel, ehk on juba pakutavas taimemaailmas ka meie jaoks midagi põnevat. Sel aastal üllatas esimesena "Aiasõber".

15 comments:

  1. Tublid olete. Ja see ehitusmürin, kui kauaoodatu lõpuks käima läheb, on kut ööbikulaul :). Mõne aja pärast enam mitte, siis tahaks, et juba valmis oleks.
    Mul käib ka nina juba kahtlastel kodulehekülgedel. Ja esimene kevadekuulutaja, Juhani Puukooli seemnekataloog potsas juba postkasti.
    Kuhu see talv kadus...mul talveks plaanitud asjad puhta tegemata :(

    ReplyDelete
  2. Jessas...
    ma ei tee kunagi isegi mitte viisaastakuplaane nii suuremahulisi (täitmisest rääkimata)kui Sinul kavas ühe suvega teha

    Kui shokist toibun, siis lähen häbenema

    ReplyDelete
  3. ehh, Hiline mina juba häbenen:D
    Aga nuhh - ma ju teada tuntud laiskvorst. Ja kuna ma ka kunagi plaane kõvasti tegin ja hiljem nägin, et plaanidest vaevu pooled suutsin realiseerida ja siis pärast ennast oma laiskuse pärast kirusin, siis nüüd ma ei teegi enam plaane. Proovin elada olemasolevas hetkes ja teha seda milleks tuju on ja jaksu on.
    Ja samas ma ei häbene ka seda enam.
    Aga samalajal võtan mütsi maha nende ees, kes suudavad plaane teha ja neist ka kinni pidada :D
    Aga seeeest on mul unistused ja nende täitumiseni püüdlen ma küll :D

    ReplyDelete
  4. Mina võiksin ju kõik plaanid valmis teha, aga siis tuleb mees ja ajab alati kõik sassi ja keerab peapeale! Nii, et teil on seal siis küll kõik vääääga hästi! :D

    ReplyDelete
  5. :DDD

    tublid neh

    ma ka peale seda, kui ennast plaanide täitmisega ära katkestasin, enam plaane ei tee, vaid teen siis, kui parasjagu tuju ja jaksu. a muidugi kui keegi teine teeb, siis on vähe lihtsam :))

    mde, ehituslikku nõu andes selle kuuri värvimise (eeldusel, et ta ikka puidust on) võiks planeerida suve keskele v teise poolde (oleneb muidugi suvest) - tõenäoliselt ei jõua 1. juuniks niiskus laudadest välja kuivada ja saate järgmisel aastal jälle värvida :)

    a see, et "me arutame ikka kõik läbi enne, mitte nii, et ma planeerin ja mees teeb"... meenutas mulle mu isa ütelust, kes ükskord naljaga sõnas, et "kui me oleme emaga ühel nõul, siis on mul õigus... a kui meil on lahkarvamus, siis on tal õigus" ;)))

    a ma vist peaks vähemalt mingidki umbkaudsed plaanid kah tegema selleks aastaks. ja meeles pidama, et puhkamine tuleb ka ILMTINGIMATA sinna plaani sisse kirjutada, muidu läheb jälle nii, nagu minema ei peaks.. :)

    wabste - nojah, vaabshe tõesti :)

    ReplyDelete
  6. aijahh! a kui täna on juba pool jaanuari möödas ja sa kirjutad, et seda aastat olnud paar päeva.. siis oled sa tõesti vist vahepeal ausas talveunes olnud :)

    ReplyDelete
  7. Tõesti tublid plaanid. Mina käitun ka pigem Deialikult. :o)
    Aga kui see kiviktaimla taimede ülejääk peaks tekkima saiapäeva paiku, siis ma oleks huvitatud küll. :o)
    Ja kevad pole enam üldse mägede taga - toimetasin täna aias (paar pukspuud olid veel sidumata)ja üsna paljud ninad on juba maast väljas ja õhk oli ka niiiiiiiii kevadine. Tõesti juba aeg seemneid varuma hakata ja ka taimepakkumisi kiigata.

    ReplyDelete
  8. Ei mingeid taimi!!!!!! enam, vähemalt mitte praegu, noh, võibolla kevadel mõni pojeng, või hosta...
    Mulle vaja ajalehti ja kive, saaks kuidagi oma mullavarud ka aeda.
    Aga öelge, kust te selle laia ehituskile võtate? poes oli ainult kuskil 3 m laiust

    ReplyDelete
  9. Teine mürapäev lõppenud, pole vigagi, sellega võib isegi mõneks ajaks harjuda. Järgmisel nädalal jääb ehk juba veidi vaiksemaks.
    Ja pole teil siin häbeneda ega ahhetada midagi.
    Välja ju praegu ei saa - niipeagi vist mitte. Järelikult tuleb see saba likvideerida ja ehitus ükskord ära lõpetada.
    Ja nii kui ilm lubab, tuleb õues koristama hakata. Meil on viimasel ajal kujunenud kuidagi nii, et mida rohkem koristad ja korrastad, seda suurem korralagedus tekib- igasugu projektide jäägid jäävad talve kätte vedelema:)))
    No ja siis see õnnetu täiesti hukas lillepeenar.
    Aga planeerimine on mul vist veres või pärit palgatöö perioodist- seal oli ikka väga pikaajalisi arengukavasid vaja teha ja kaitsta- sellest olenesid eelarve eraldised.
    Kodus ehk poleks see nii hädavajalik, aga meil oli perioode, kus tuhat tööd ajas üksteist taga ja kõike polnud niikuinii võimalik ühe aastaga teha. Siis selekteerisin tähtsuse järjekorras nt 3 a tööd ja kõik sai tehtud ja vahepeal ka puhatud. Kui rabasime siit ja sealt, kkujunes meie tegemistest täielik kaos. Nii, et plaanid ja kalkulatsioonid ennekõike.
    Eks me välitöödel ikka muidugi vaata taevasse ka:))), aga aastad on näidanud, et peale jaanipäeva ikka see sahmakas vihma tuleb, selleks ajaks tavaliselt ei saa enam värvimist jätta, aga see on nüüd küll kõige väiksema ajakuluga töö ja kui ta ka veidi nihkub- pole hullu.
    Eks neid taimi hakkangi siis välja kaevama kui te siin olete- me ei jõuagi enne selle peenrani, Tutvute vähemalt täieliku umbrohtude kollektsiooniga:(((. Nii, et kilekotte varuge üksjagu.
    Eks lähiajal peagi hakkama kõigile sobivat aega leidma. Nii, et andke teada, milline aeg oleks sobilik, milline mitte-edasi räägime meilitsi. Mul on Toompeale, Hilise ja Trummi meiliaadressid, selle peaks ka selgeks saama, kes kelle kaudu saab minu aadressi.

    Hiline, Raplas on suur kilekeskus- uuri sealt, kas neil laia kilet on, mina olen sealt mitmed korrad sealt oma kile toonud, ka basseinile

    ReplyDelete
  10. vabandan ette juba oma uudishimu, aga ma vist olen midagi vahepeal maha maganud - mis saiapäevadest te räägite?

    Ja Muhedik, millega Aiasõber sind üllatas?

    ehhee - butic :D

    ReplyDelete
  11. Oi, Deia! Sul on küll veidi pikem kui talveuni olnud:)))
    Ma pakkusin juba möödunud suvel (siis kui aiablogidest kippusid saiablogid saama) välja minu juures kokkusaamise- aga nii, et igal on OMATEHTUD sai või sellesarnane asi kaasas. Nüüd tahaksingi teada, millist aega keegi sobivaks peab. Kavas igatsugu töötoad ja muud asjad:))) Siin võib kohe mitu päeva olla kui telgid kaasa võtate.
    "Aiasõber üllatas eelkõige kiirusega, aasta sai alles alata, aga juba oli uus kataloog väljas.

    ReplyDelete
  12. rapla kilekeskusest olen ka mina oma kiled tellinud - nii ehitusele aurutõkkekile, katuse hingava aluskatte kui ka basseinikile. minuteada on neil enamiku laius 3 m, ainult basseinikilet on laiemat. aga põmst võib küsida ju

    veeb kilekeskus.ee

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. :) lahe-lahe-lahe ja supertublid! ja lahe juu, kui teil ümberringi nii palju tarku ja häid inimesi on. ;)

    aga no nüüd siis viimaks selgub, miks planeerimine on ka mul üks lemmikuid; ja no mis teha, kui see (eriti paberil) nii hästi välja tuleb. :) seevastu see, mis edasi saab.. hmmjah, seda on vaja veel arrrjutada.

    ReplyDelete
  15. vat jah, mul vist see koht jäi kuidagi vahele - ju ma siis suveunes olin :DD
    Aga kas ilma saiata ka jutule võetakse - lihtsalt mõne muu koogiga?
    Ei õnnestu mul selle massinaga midagi erilist välja võluda - vahepeal panin üldse kappi ära. Nüüd mõned korrad kuus ikka kasutan,

    Aga jätan oma meiliaadressi siia
    pisiplikale@hot.ee

    klge need salasõnad ajavad ju lausa naerma
    tritl - nagu stritsel peaaegu :D

    ReplyDelete