Sunday, December 18, 2011

PALUN ORHIDEEABI

Kuukingad on mul juba vanad sõbrad ja ma oskan nendega toimetada nii, et nad õitsevad mul mitmeid aastaid. Tavaliselt korjan ma neil ära need jubedad tokid, mulle meeldib rohkem kui nende õievarred lähevad sinna, kuhu nad ise tahavad, aga seda taime ei tahtnud ma praegu õitsemise ajal segada, sest need orgid olid tal surutud potist läbi ja tõenäoliselt teeksin ma talle praegu lihtsalt haiget.
Tean ma ka dendroobiumi ja vandat, aga ilmselt minu oskamatuse tõttu pole nad järgmistel aastatel õitsenud, lihtsalt vegeteerivad mul:(
Veel tunnen ära tsümbiidiumi ja veenuskinga, õnneks nendega mul küll mingeid kogemusi pole:D Aga eile astus meile rõõmsalt naeratades sisse selline tegelane. Olen nüüd pool päeva surfanud, külastanud orhideelehti, blogisid ja foorumeid, aga mida ma ei leia, on ta õige nimi. Pakendil oli väga targasti kirjutatud orhideemix:D, viidatud netiaadress on aga mõeldud hulgiostjaile ja sisenemiseks on vaja sisse logida, mis mul küll mitte mingit moodi ei õnnestunud.
Netist leiab küll väga häid kasvatamise õpetusi, aga kõikjal räägitakse, et need ja need ja veel need vajavad... ja siis, et need ja need ja need vajavad aga hoopis...., Aga nende tarkade tekstide juures fotosid pole:D Tean kindlasti, et nägin sarnaseid TBA orhideenäitusel, aga seal ma lihtsalt imetlesin neid kõiki ega pidanud oluliseks nende nimesid meeles pidada, ei pidanud ma orhideesid ju kunagi kasvatama hakkama:D
Kas võiks ta olla ontsiidium? Ma tõesti ei tea. Õisi on tal palju, need on üsna pisikesed, no mitte rohkem kui 5 cm dm, pikliksüstjad lehed hoopiski mitte säärased vahajad ja läikivad kui kuukingadel, vaid päris õhukesed ja matid. Kas see vahakorra puudumine tähendab, et ta ei vaja niipalju õhuniiskust kui kuuking?

Ja jalamil on tal säärane imelik ümar moodustis, õievars lähtub kuskilt kõrvalt hoopis teisest kohast. Mis otstarve sellel asjandusel on? Kas ta korjab sinna vett ja toitaineid nagu kaktus? Kas see, et ta on krimpsus, viitab kastmisvajadusele? Kas ma pean tal peale õitsemist õievarre maha lõikama või mitte? No kohe mitte midagi ei tea, seega ei oska niikaua kuni ma ei tea, kes ta on, temaga ka ümber käia:( Äkki keegi oskab aidata. Kaarnalill ehk kindlasti ja Sinu tarkusele ma loodangi.

Ma oleksin pealkirjaks äärepealt kirjutanud " Palun orhideenõu". Ju oleks see viidanud sellele kui suures segaduses ma praegu olen ja mõelnud, et vajan mitte nõuannet, vaid anumat:D

11 comments:

  1. See peaks tõeloopest ontsiidium olema ja need paksemad moodustised on bulbid, kuhu taim kogub toiteainete varu. Kui bulbid on kortsus, järelikult on taim veepuuduses. Kõige rohkem asjatundlikku materjali leiad orhideefoorumist, www.orhideefoorum.com
    Ja kui sul on spetsiifilisi küsimusi, siis saad sealt ka vastuse.

    ReplyDelete
  2. Aitäh, ma tegelikult juba uurisin seda foorumit ja leidsin ka endale üksjagu palju vajalikku, aga ma polnud kindel, kas tegu on ikka ontsiidiumiga.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Ontsiidium ei ole ta kohe kindlasti mitte. Ta ikka mingi cambria hübriid on.
    Aga Kaarnake on orhideedes rohkem kodus ja kindlasti oskab Sind paremini aidata.

    Huvitav, et Sul dendroobiumitega ei õnnestu. Minul kasvavad ja õitsevad mis mühiseb. Suviti on õues ja kui jahedaks läheb - siis toon jälle tuppa. Mitte midagi erilist nendega ei teegi - ja õitsevad :D

    Aga jah - surfa orhideefoorumis - seal päris palju asjalikke nõuandeid

    ReplyDelete
  5. Cambriad ongi Oncidium´i ja teiste orhideede hübriidid ja kasvatadakse nagu Oncidium´i (sk die Tiger Orchidee), kuigi jah, kuna neid on väga palju liike ja kasvavad erinevates kliimatingimustes, peab täpselt uurima, kellega tegu, et tagada talle sobiva niiskuse ja temperatuuri.
    Nagu AiaKirjanik mainis, see paksend on bulb ((Pflanzentrieb), millesse koguneb toidu- ja niiskusevaru järgmistele õitele.
    Kahjuks olen orhideede entsüklopeedia - ei oska inglist ega ole huvi ka neid kasvatada, ära kinkinud, aga vast abika see:
    http://www.orchidspecies.com/
    Mirjam

    ReplyDelete
  6. Mirjamil on 6igus, see pole oncidium. Gcoogelda "odontocidium", "odontoglossum" pildiotsingusse ja vastuseid leiad kindlasti.
    Sinu kambria yks esivanem ongi ilmselt hammjaskeel e odontoglossum. Hybriide on sadu, kui viitsid, v6id wikist cambria orchid hybrids ka otsida.
    Kahjuks pikemalt kirjutada ei jaksa, nutifoniga on see jube piin.

    ReplyDelete
  7. Wilsonara Tiger-sordiryhma ja Colmanara Wildcat-i proovi e v6rdle ka.

    ReplyDelete
  8. Aitäh, Kaaren! Igasugu uurimiste ja puurimiste tulemusena on mu uustulnuk tõepoolest Wilsonara Tiger-sordirühma sort, kõige enam sarnaneb ta `Stirling Tiger`ile`, aga ilmselt on neid sarnaseid sorte hiigla palju.

    Aitäh ka teistele, kes abikäe ulatasid, ma tegelikult jõudsin juba paar raamatutki koju tarida ja nende abiga jõudsin ka ise liikidevaheliste hübriidideni:D

    Mõtlen ka seda, et kui ma jõudsin juurteni ehk ühe esivanemani, siis polegi veel kõik kadunud:D, ma juba mõtlesin, et hakkan end maha kandma. Aga orhideehullusesse ma ei lange! Mul neid muid kiikse isegi küll:D

    ReplyDelete
  9. üks kiiks ju mahub ikka :) talveks.
    Sul paistab neid ju üksjagu seal olevat juba. Nii tore!

    ReplyDelete
  10. Tsiil, Sul on õigus, mul neid kiikse tõepoolest juba üksjagu ja neist peaks piisama:)

    ReplyDelete
  11. Nu aga me võime ju sedasi jagada, et minul on kiiks (loe: vaimustus + olematud teadmised) ja sinul on lilled?! Ja et ma sis käin neid teite juures imetlemas. :)

    prosi. Prosit jahh!

    ReplyDelete