Monday, January 10, 2011

SULA

Eile õhtul saatsid meid voodisse tublid plusskraadid +4,6C , hällilauluks olid marutuul ja selline vihmapladin, mida haruharva kuuleb isegi suvel. Kaugelt peale kesköö äratas mind maavärinat meenutav mürin. Ei olnud see äike, lumi suusatas katuselt alla.

Hommik rõõmustas muidugi jätkuvate soojakraadidega +1,7C ja mingi vesise olluse taevast allatilkumisega. Kui valgeks läks, ilmnes, et meil on värav täitsa olemas. Täiesti uskumatu, et need mitmemeetrised hanged on nii lühikese ajaga olematuks sulanud. Ometi pole ka maapinnal veel vett. Käisin üle mitme kuu korraks õues. Lumi on vajunud nii tihkeks ja kõvaks, et mina küll harjavart sellesse sisse ei saa. Parem on praegu mitte mõelda, mis selle all toimub. Enamus puid, kes ladvani lumes olid, on samuti nähtavale ilmunud. Need männid, kelle kõrval ma suvel end jupatsina tunnen, on samuti kas latvadest või poolest saadik lumevangist pääsenud.
Ma kartsin küll, et sellest sammasmännist, kelle asukohtagi ma enam määrata ei suutnud, ´Green Tow´ pole enam miskit iseloomulikku järel, aga praegu tundub, et midagi hullu temaga pole. Ilmselt on neist harali vajunud võrkudest ka lume vastu mingi abi.Kõigil muidugi nii hästi läinud pole. Väljasulanud kadakad on rohelise-pruunikirjud, selle ööga nad päiksepõletust küll ei saanud. Kui neile ligi pääseb ja soojemaks läheb, tuleb otsekohe nii seene- kui kahjuritõrjet teha.
Imekitsa võraga kümnemeetrine elupuu ´Columnaris` on ilma teisest kõrgest võraoksast, esimene murdus eelmisel talvel. Enne lõplikku mahavõtmist saab sealt siis hulgaliselt pistoksi. Teised sordid on hetkel kõik oma sordiomadused kaotanud. Enamasti on nad on laiali ja harali vajunud.
Kuuskede, nulgude, mändide, ebaküpresside alumised oksad on veel lumes ja praegu ei saa aru, kas nad on murdunud või veel vajutab neid alla raske lumi.

Tuul möllab endise hooga, alates augustist on mul tema vastu tõeline allergia. Sooja +2,2C, silmaga on näha kui kiiresti tekivad puude ümber järjest suuremad lohud. Hea vähemalt, et ilm on väga sombune, tegelikult lausa pime, okkalistel on veidiga kergem valgusolude muudatus üle elada.

Midagi head on siiski kah:) Juba nende detsembridaamide kohaloleku ajal imestasin, et kuigi on tegemist tugevate lõunatuultega, on meil püsinud elekter. Mõned päevad tagasi aga avastasime, et kadunud on meie küla viimased elektritraadid. Kas sel pererahval sai neist iganädalastest elektrikatkestustest endil villand või sunniti neid selleks, aga nüüd on nende hoonete kohal kaablid.
Tegelikult oleks mul vaja veidigi tööd teha, aga mingit tuju ega tahtmist pole. Inspiratsiooni ükskõik milleks, kah mitte.

9 comments:

  1. Eks selle aiaga ongi vist nii, et alati saab midagi viga, midagi läheb kaotsi, midagi ei pea vastu...ideaalset talve pole olemas.
    Aknast välja vaadata tõesti ei taha, aga mu selg ja randmed on selle sula eest tänulikud. Saab siis kevadel taimedest, mis saab.

    ReplyDelete
  2. Nagu ma kartsingi, täna siis " tali väljas, kõikjal jää, uisutada ülihää"
    Hea vähemalt, et maa vist sula ja suurem jagu veest kadunud. Ja majakatuselt ei ole ka midagi suusatanud, libisenud ega kukkunud, ainult "karniisid" on eilsega olematuks tilkunud. Hanged siis niipalju tihkemaks vajunud, et berne öösi pissile minnes üle aiavõrgu jalutas, mina siis muidugi ka "jalutasin" mitu tundi nagu öökoll mööda küla, sel "sent surmale võlgu" vanakesel jooksuaeg!

    A Sul seal juba nagu et suviseks sulanud :DDD Hea, et värav jäi alles, meil sulas eelmisel aastal mehe kummik koos lumega :)

    ReplyDelete
  3. Oleks vaid suviseks, poleks ju häda midagi:) Ja meil veel talve pole, puha suur sula.
    Paraku nii see on, et ideaalset talve, muide ka kevadet ega suve pole loodudki, aga on head ja paremad ja enamvähem aastaajad. Millegipärast korduvad aga väga halvad või lausa katastroofilaadsed aastat ka eesli järjekindlusega vähemalt iga 10 aasta järel. Ja tänavune on ilmselt üks selliseid:(

    ReplyDelete
  4. Ha, mu ühe päevaraamatu tiitlilehel kirjas - "Eesli visadusega tüssatakse meid, 9 aastat kehva ilma ja ainult 6 enamvähem. Vot siis hea ja halva tasakaalu" See "tõetera" kirja pandud kui olin veel usin kõike nähtut ja kogetut kirja panema ja kandsin patsikesi.
    Oleme küll ise palju muutunud, aga ilmad ikka endised, kas halvad või enamvähem :DDD

    ReplyDelete
  5. Meil sadu kui sellist ei olnud. Oli lihtsalt 2-3 päeva suurt sula. Ja tänaseks õhtuks on siis taas külm. Lumi on tihkeks vajunud, klaasikiht peal. Ja mul just selline nädal, kus pole aega aiast kedagi päästma minna. Saab siis, mis saab.

    ReplyDelete
  6. Seda rohkem rõõmu kataloogides tuhnida :DDD
    Kuigi mul lendavad need halastamatult katlasse - olen rangel taimedieedil :)

    ReplyDelete
  7. A tegelt tahtsin küsida eelmise postituse nende lumerõngaste kohta - nurmkanade ööbimiskoht? Ei tahaks ära sõnada, aga paar korda on tekkinud sellised rõngad muti õhutusaukude kohale, aga mõeldamatu, et niiii paksu lume korral, siis peaks neil olema küll ööpäev läbi lõõskav kesküttesüsteem :)))

    ReplyDelete
  8. :D Need olid mingi looma jäljed peale pinnatuisku, vast ehk rebase

    ReplyDelete
  9. Mina olen lömmis nagu nagu need lumehunnikud õues. Piinlik blogisse vaadatagi :( Täna lõpuks laenasin kuhja vene aiaajakirju ja hakkasin uurima. Nagu oleksin lume alla jäänud.

    lumevalgus on, aga päikest enam ei mäletagi.

    aga küllap ma välja sulan.

    ReplyDelete