Monday, December 28, 2015

KUI ÕUES OLI MÄRG JA PIME

tuli tubaseks jääda. Algul lugesin hoolega kõike, milleks suvel aega polnud. Aga vahetpidamata päevad läbi ei jõua seda ka teha. Kui kogu taimendus, krimkad, naistekad, pärimuslood jms hakkas peas päris segi minema, mõtlesin, et vahelduseks võiks ju vähemalt käsigi liigutada.
Ja kui väljas lund pole, tuleb seda ise teha.

Nii me neid komplekteerisime. Isiklikke kalleid ja ka sõpru, kes väikest meelespidamist väärt on, on meil üksjagu
Kudumisse suhtusin algul väikese ettevaatusega, sest hoiatati, et see pole minu jaoks kõige sobilikum tegevus. Kõigepealt võtsin käsile pisemad asjad, äkki ikkagi tuleb talv ja vaja on end soojalt riietada. Esimesena valmis väike torusall

ja ühed pisikesed sokikesed

Siis võtsin käsile veidi suuremad asjad
Suur toru- või ringsall, ei teagi, kuidas teda õigesti nimetada. Aga oli see vast kapriisne lõng. Villa ja meriinosegune pehme valge lõng lubas keras kududa igasuguseid mustreid, aga kuduma hakates selgus, et ei pits ega palmikud tihedatäpilisega ilusad ei jää. Leidsin siis ühe, mis mõlemalt poolt enamvähem ühesugune välja näeb ja ka sallis üpris kena on.
Saaja ei tahtvat temast isegi toas loobuda :)


Hea, kui pakasega ka varbad soojas on, täiskasvanu sokke kudusin 2 paari. Üldiselt olen ma neist triibulõngadest, mis algul müügile ilmudes huvitavad tundusid, veidi tüdinud. Aga ära tuleb nad ometi kasutada. Soonikut  ma eriti kududa ei armasta, teen parem veidi pikema sääreosa, mis samuti hästi jalas püsib.

vahelduseks ühed kirjatud ka. Miks ma neid nii imelikult üksteise peal pildistasin, ei oskagi seletada, aga  neid on ikkagi kaks. Punane värv pidi seljas kõige soojem olema, lume rookimise ajal on säärased ehk vägagi vajalikud.


Ühele pisipõngerjale heegeldasin vankritekikese. Jälle triibulõng :(, aga sai ta kerge ja ülisoe ning läks kohe ka kasutusse.

muster lähemalt

Päkapikud andsid edasi teate, et üks väikemees tunneb suurt puudust soojadest rõivastest. Hakkasin siis kampsunit kuduma. Ma pole vist ühegi asjaga nii hädas olnud. Kui selg hakkas enamvähem valmis saama, selgus, et hele lõng hakkab otsa saama. Teise hõlma kudumise juures sosistasid päkatsid, et vest olevat ikka hoopis parem asi. Oleks ma seda kohe alguses teadnud, oleks lõnga ringvarrastele pannud, oleksid need triibud päris kohakuti olnud ja ma poleks ka nende nööbiliistudega jännanud. Ka varrukaaared olid arvestatud kampsuni jaoks. Kui ta lõpuks valmis sai, tundus ta mulle nii imelik, et kange tahtmine oli harutama hakata

aga kui asi omanikuni jõudis, oli ta seljas päris ilus :)
Siis tegelesin pojektiga "väikesest suureks". Eks seda trikki ole emad-vanaemad aegade jooksul vast ikka kasutanud. Väikeseks jäänud sokkidel varbad maha, veidi tagasiharutamist ja seejärel suuremaks kudumist. Kui lapsukesed kasvavad kiiremini kui seened uduvihmas, ei jõua lihtsalt iga paari kuu järel päris uusi kududa ja vanu oleks samuti kahju lihtsalt prügikasti saata. Ülemisel paremal fotol on lõpptulemus, ei saa keegi aru, et nad pole juba algselt seesugused olnud ja lõngajäägid on ka ära kasutatud,

Kõik tehtu rändas sõna otseses mõttes kingikorvidesse. Neid on pildistamise hetkeks poole vähemaks jäänud, osa rändas juba varem omanikeni.

Ilusad kodused pühad olid. Laua lastele katsin ikka endavalmistatud süldi, prae, pasteedi ja kapsaga, ikka nii nagu meil enamvähem kõigil tavaks. Eksootikast proovisime ära tõugud :D Polnud üldsegi nii hullud kui eelarvamused, meenutasid nad veidi soolapähkleid.
Aga kõiki pühadekombeid ma küll järgida ei suuda. Toomapäevast kuni kolmekuningani kehtib absoluutne töökeeld. Ma ei kujuta üldse ette, mismoodi see pikem kui kahenädalane aeg surnuks lüüa. Ei tohi pesu pesta, koristada, kududa, õmmelda, puid lõhkuda jne, jne. Töönarkomaan ma pole, aga päris käed rüpes ka olla ei oska. Ja nii ma siis parem koon lisaks lugemisele ja arvuti juures aja viitmisele :)
Ilusaid-tegusaid sellest aastast järelejäänud päevi kõigile!

13 comments:

  1. Küll ilmas on ikka toredaid ja nobedaid inimesi!!
    Vahvaid aasta viimaseid päevi teile sinna mägede vahele!

    Togram

    ReplyDelete
  2. Ilusaid ja vajalikke asju tuleb nagu varrukast. See sokkide pikemaks kudumine on hästi unustatud vana nipp.
    Heegelnõel seisab minu käes ainult püstoli ähvardusel. Tegutsemislusti järgmisse aastasse!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Nii ilus käsitöö ja kingid korvi on väärt môte. Vanasti oli nii pime aeg, et midagi teha lihtsalt ei näinud. Arvan, et aegade muutusega vôib ju kombeidki muuta

    ReplyDelete
  5. Oi kui palju mõnusat näputööd tehtud! Eriti igasugu pitside ja motiivide heegeldamise osas on minu sõrmed alati tõrksad olnud ja kadestan neid, kes seda suudavad.

    ReplyDelete
  6. Oo, milline suur ja ilus töö on juba tehtud! Ma olen ainult ühe mütsi sel hooajal valmis saanud...

    ReplyDelete
  7. Sa kristuse püstol, kus Sa oled alles pununud :D Tõeline nobenäpp ja kõik on nii ilus ja armas. Need oivalised lumehelbed panid ju mindki jõuluilu tegema :) Head ja ilusat aasta lõpetamist teile sinna kõrge mäe otsa !

    ReplyDelete
  8. Mulle meeldisid kõige rohkem kaheksakannaga punased sokid :), aga teised asjad on ka imeilusad. Omatehtud asjadel on ikka hing sees.

    ReplyDelete
  9. Nii palju näputööd!:)
    Ja nii toredad asjad kõik.
    Kaunist aastavahetust ja õnnelikku uut!:)

    ReplyDelete
  10. Tõesti palju tööd on tehtud, ma lugedes ei jõudnud Su jõudlust ära imestada. Ja kui ilusad ja soojad asjad, kindlasti oli kingisaajatel väga hea meel!

    ReplyDelete
  11. Vägevalt oled kudunud, ilus kohe :) Ilusat aastalõppu!

    ReplyDelete
  12. Need kaheksakannaga sokid on ilusad ja head .. ma ei raatsi neid jalga pannagi, hoian niisama süles :)

    ja mitte vesti polnud rohkem vaja, vaid vesti oli KAAAAAA vaja :). on küll ilus seljas, ma katsun kuidagi pildisaatmiseni ka jõuda.

    ja lumehelbed-südamed on imekaunid!

    kallite kootud asjad on ühed kõige heamad maailmas!

    ReplyDelete
  13. Oi, olin selle postituse hoopis maha maganud. Oled Sina alles kiire osavnäpp!
    Sokkide uuendamine käib minul ikka enamasti kogu labaosa ulatuses, sest susse meie omad eriti kanda ei armasta. Paaril pitsmustriga sokil olen ka nii teinud, et pealne jääb originaal, aga tallale tuleb teine tald lisaks, sest kui muidu koon labaosa koos tugevduslõngaga, sisi varbani pitsiliste sokkide puhul seda teha ei saa ja tald kulub eriti kiiresti. Triibulõngasid pole mina raatsinud osta.

    ReplyDelete