Wednesday, March 23, 2011

MINU KÜLVID

Kuigi mulle see tubane potimajandus sugugi ei istu, külvasin kevadele mõeldes ikkagi mõned seemned. Võiks ju need mõned taimed, mida vajame, ka turult osta, aga sealt olen ma mõnel aastal saanud kõike muud kui sordiehtsaid. Ja eks see pakutav sortiment on ju ka põnev, kõike , mis huvitab, taimedena niikuinii müügil pole.

10.03 külvasin basiiliku, jalapeno ja paprika. Basiilik oli tärganud 14.03 ja jalapeno (Suttoni seeme) 16.03, tänaseks on tal tekkimas ka esimene pärisleht. Ma teadsin ju küll, et paprika võib kaua idaneda, aga et mul oli mitu aastat aegunud seeme, jäi mulje selline, et sel aastal tuleb mul paprika mujalt vaadata. Täna hommikul avastasin, et mõlemad sordid on ikkagi tärganud s.o. siis 23. 03. Eriti hea meel on seepärast, et üks peaegu must sort (pakendi viskasin ära ja nime enam ei mäletagi) on alles, ta oli ülivarane, esimesi vilju kasutasin tal juba juuni lõpus.

18.03 külvasin brokkoli, lillkapsa ja tomatid. Brokkoli ja lillkapsas olid tärganud 21.03. Seeme on neil küll väga peenike ja enda meelest tegin ikka väga hõreda külvi, aga nüüd on neid seal karbis must miljoooon. Eks ma pikeerin siis lihtsalt tugevamad taimed, sellise taimehulgaga pole lihtsalt midagi peale hakata.

Tomatid - teada-tuntud `Rozovõi Gigant´, `Tshudo Rõnka` väga varane ja väga maitsev´Saharnaja Sliva Zholtaja`, tundmatud `Grusha Krasnaja`, valminult heleroheliste viljadega ´Nefritovaja`, punase-kollase-oranzhitriibuline ´Samotsvet Sahharnõi` ja ´Minigold´ tärkasid kõik 22.03 päeva jooksul. Esimene oli hommikul see Zholtaja, viimane õhtul Gigant.
Külvamise ajal mõtlesin, et huvitav, kas need triibulised ja rohelised, eriti viimased tomatid ka end sööma kutsuvad. Kurgid, kapsad, viinamarjad on küll rohelistena isuäratavad, aga tomat?:) Pikeerima hakkan esimese pärislehe välja kasvades.
Tärkamata on IZE külvatud tomatid:). Nii nende prohvetitega juba kord on:) Ega ju ei usuta mind, et taimed vajavad tärkamiseks eelkõige sooja mulda, aga mitte külma aknalauda.

Tegin ka ühe ekperimendi, mis tõenäoliselt on ette hukkumisele määratud. No mis sest, proovida võib ju alati. Kasvõi selleks, et veelkord tõestada ammu tõestatut. Möödunud aastal oli meie pere lemmiksort `Samotsvet zolotoi` (SeDeki seeme). No oleksin ju võinud ise seemet võtta, polnud ta ju F1, aga lootsin, et küllap ma saan teda osta või kas ma üleüldse midagi mõtlesin. Sel aastal loomulikult teda enam kuskilt võtta polnud. Aga mul oli lõigutud tomateid veel sügavkülmas:DDD ja nii koukisin sealt mõned seemned, osa lasksin niisama sulada, osa panin kohe sooja vette ja külvasin samuti 18.03. Täna pole neist veel õhkagi ja muidugi, ega keegi ju tomatiseemet ei stratifitseeri, aga vaatame....:D

Veel on külvata natuke paksoid, see oli küll imetlusväärne köögivili, paar kurki ja kõrvitsat. Paksoi peaks juba lähipäevil mulda saama, et selleks ajaks kui kasvukasse lähevad tomatid jm taimed, hakkaks ta enamvähem otsa saama. Teiste kultuuridega on aega.

Päeval on päikesepaistega kasvuhoones olnud maksimum õhutemperatuur +24C, sombuse ilmaga +8C kuni +10C. Mullapind +2C. Vast soojeneb ikka aprilli lõpuks nii, et saab taimed sisse viia. Kaks korda on sinna ka lund pillutud ja ilmselt tuleb seda veel korrata.

Täna +2c, päike paistab, aga puhub vastikult tugev tuul, osa iile meenutab lausa tormi:(

14 comments:

  1. Põhjamaal ka päike ja metsik tuul, tormasin hommikul enne töölesõitmist veel nöörilt pesu päästma, enne kui tuul selle Pärnusse oleks puhunud.

    ReplyDelete
  2. See külmutatud tomatiseeme võib idaneda küll, ma arvan. Mul on ju kasvukas ise hakanud tomateid tulnud, ju üks tomat oli maha kukkunud ja mulla alla jäänud. Tuli sealt kimbuga neid taimi. Sort oli küll eestimaine.
    Mulle endale üllatuseks saan ühe paprika. Poepaprikalt võtsin seemne ja 1 läks isegi idanema! Aga kahtlane, kuidas selle saagiga saab. Kui on lõunamaine hiline sort, siis mina saan heal juhul vaid õisi näha
    Aga katsetamine taimedega on priima värk! Niiiii huvitav!
    Lillekasvataja

    ReplyDelete
  3. Mul tulid ka tomatid paari päevaga üles. Lobeeliaid aga hakkan täna juba pikeerima, ilge tikunikerdamine.
    Minu katseklaasis pole aga veel kippu ega kõppu. Esimesest lavendlikülvist ma enam midagi ei loodagi, sest see karp kuivas mul ühel korral kogemata läbi, aga uus karbitäis on niiske püsinud. Ei tea, kui kaua see asi üldse idaneb muidu?

    ReplyDelete
  4. Minu mäletamist mööda idanes lavendel terve igaviku. Ja veel teise igaviku oli ta superpisike niidike, mida ma seal siis kirusin ja pikeerisin ja lambitasin

    ReplyDelete
  5. saharnaja sliva zholtaja???

    palun mulle ka 1 taim, kui võimalik!

    /võtab ülipaluva näoga järjekorda/

    ja paksoi külvamise aspektist igaks juhuks ütlen, et homme ja ülehomme on veel külviaeg thuni järgi ja just lehepäev (N terve päev ja R kella 18-ni).
    mde, 18. märts oli viljapäev, seega tomatite jaoks ülimalt sobiv.

    lumi kasvuhoonesse - kas kastmise eesmärgil? ja noh, et lämmastik ja puha..?

    ReplyDelete
  6. Kui ikka tomatil seeme korralikult valminud, siis läheb kasvama nii külmunud seeme kui ka (ei usuks, kui poleks endal juhtunud) kuumutatud purgitomati seeme.
    Paprika seeme on idanemisvõimeline natuke lühemat aega kui tomatiseeme, vähemalt 5-6 a kindlasti.
    Värviliste tomatite kohta - eks igal oma maitse, peale (ja ka nendest mitte kõik) punaste ainult paar sorti kollaseid ja kõiki teisi värvilisi-triibulisi-täpilisi (minuarust neil isegi tiba teine lõhn) no mitte ei maitse, see-eest lastele maitsesid väga, sorti ei tea, taimed ostsin turult, erkrohelised, tiba lapikud tumeroheliste triipude ja kollakate (selle järgi saigi teada, et valmis) laikudega.
    Aga mis brokkolist üle jääb, pese puhtaks ja (võid isegi juurtega) võileivale garneeringuks panna, mina harvendangi nii, et tõmban neid aegajalt hõredamaks ja hõredamaks, vahel saab totsikutäis taimi söödud ja külvan jälle, vahel isegi õue istutama minnes mõtlen, et mille kuramuse pärast ma tigusid söötma pean, ja pistan nad jälle salatisse või leivale ja külvan jälle, pea igal aastal läheb oma kümmekond pakki seemet :DDD

    ReplyDelete
  7. Saad selle ühe Saharnaja:), aga tänavu olin ma ikka nii ülikorralik, et nii nagu külvasin mõned seemned neid tomateid, nii nad ka tõusid, ei mingit raiskuminekut ega ülearust tööd.

    Ja seda ma mõtlesingi, et ma need ülearused brokkolid ära söön:)

    Mis nüüd lavendlisse puutub, siis kui päris 1000 taime vaja pole, ei viitsiks ma küll neid külve oodata, lihtsam on valmis suured taimed osta, nad on noorest peast veel niiskusele ka ülitundlikud.

    ReplyDelete
  8. ma võin erinevaid tomaatikuid vastu ka pakkuda :). ja mõned piprad. no kui ikka kõik õnnestub ja puha.

    aga brokkoleid ma külvan talv otsa pidevalt peoga siukstesse keraamilistesse alustesse, nagu seal üleval kapi peal on (need sinise ja rohelise servaga). 1-2 cm mulda põhja, seemned peale ja siputan veidi seda ehituspoest ostetud liiva peale (siis ei kuiva ära, kui muld peale panna, võivad hallitama minna). ja lõikan sealt siis kääridega iga päev peotäie salatisse (sellesse K-a maitsega salatisse :)

    ReplyDelete
  9. jestas - minu kasvuhoone jääb sellel aastal vist küll tühjaks. Nu ei ole aega olnud neid tomatiseemneid sinna poodi valima minna.

    aga see brokkoli jutt on küll huvitav - peaks isegi järgi proovima.

    ReplyDelete
  10. deia, tomatitaimi on kevadel ju müügil igasuguseid. muuhulgas ntx kristiine aiandis.

    ReplyDelete
  11. Mina kavatsen ka vajalikud taimed sel aastal kõik osta. Maja on ettekasvatamiseks liiga pime. Loodetavasti on juuni algul veel midagi müügil, varem mul eriti köögiaiandusega jantida mahti pole.

    ReplyDelete
  12. deia ja thela
    KUI mul üle jääb, siis võin ka anda. aga hetkel on ainult osad tärganud, seega ma ei tea, mis siit lõpuks järele jääb. ja kas sordidki vastuvõetavad on.

    ReplyDelete
  13. Ega see ostmine polegi probleem. Aga pidin siin natuke ohkima, et ennast tagant sundida. Ega muudmoodi ei saa, kui peab ise endale natuke tuult alla tegema, et oma jalad tagumiku alt välja ajaks ja ennast käsile võtaks.:D Näe mõjus - täna said seemnepakid kenasti koju ja homme läheb külvamiseks. Aga kevadel võime taimi vahetada küll. Mina sulle sina mulle ja Thelale jääb ka kindlasti üle. Mõtlesin seeaasta veel proovida neid amplitomateid. Võtsin 2 sorti prooviks.

    ReplyDelete
  14. Tore, et katsed juba käivad. Ma hoian tomatile pöialt. Ja muudele jubinatele ka :) Ise külvan esmase rohelise jagu. Näiteks rediste pealsed on hoopis rohkem redisemaitsega kui redised ise. Brokoli peale ma poleks tulnud, proovin kindlasti.

    ReplyDelete