Sunday, January 3, 2016

LUMI ON MUINASJUTT, HEI-HEI!

Detsember, mis meil on tihedalt täis pikitud perekondlikke ja muid suuremaid tähtpäevi, on läbi. Läbi sai ka eelmine väga hea aasta ja vastu on võetud pidulikult uus.
Ma olen mitu korda mõelnud, et me elame ikka väga erilisel kohal, kus kogu maailm on mõnikord kui peopesal. Tänavune ilutulevärk oli üle aastate võimas ja ülev. Lõunakaarest paistis kätte 12 asustatud punkti suurejooneline värvide ja kujundite meri, kuhu keskele mahtusid ka väiksemad eramute ja talude tuled. Põhjakaar näitas kätte 3 linna tuledemere ja itta jäi me oma valla pidulik uusaastatervitus.
Jah, räägivad, et selle raha eest saanuks palju muud. Aga kõike siiski rahaks, eriti emotsioone, ümber arvestada ei saa.
Ma saan aru koeraomanike murest, aga koera on võimalik õpetada pauke ja äikest mitte kartma, Tean, mida räägin, sest enda kutsale ma seda õpetasin. Edukalt.
Uue aasta hommik tervitas meid päikesepaiste ja kerge lumesaju ja harjumatu külmaga. Õnneks püsis korralik härmatis, mis kaitseb eelkõige puittaimede pungi suuremate kahjustuste eest











Temperatuur tegi viimastel päevadel korraliku ja ootamatu benji-hüppe. Ööpäevaringselt pluss 13-lt äkki - 17,9-ni on ikka üsna jõhker kukkumine suurtest kõrgustest pea kuristiku põhja. 31kraadine amplituud, mõnel pool suuremgi, on järsuks kohanemiseks äärmiselt karm kõigile elusolenditele.
Taimi katma ma ei tõtanud, ma isegi ei mõelnud sellele. Kui ka mõni hellem kaob, olen ma ta ja tema üürikese arengugi ära näinud ja oskan ka selle eest tänulik olla. Kui eelmiste pehmete talvedega on mõni "pooltroopiline" karastunud ja peab vastu, on rõõm seda suurem. Ega paari aasta järel saa kellegi kohta öelda, et peab meil vastu või et on talvekindel. Seda näitab pikk  aeg, keda võib laiemalt soovitada ja kes tuleb ikkagi talveõrnaks tunnistada. Olen varemgi öelnud, et aednik loeb oma tibusid kaks korda aastas, kevadel saabub tõehetk. Asja teeb segasemaks pikk, niiske ja ülisoe sügis.
 Mõttes tundsin mitmel korral kaasa sibullillede kasvatajaile ja ka aediiriste omanikel pole kevadel midagi väga head oodata. Taimede õiepungade alged muudkui arenesid ja kasvasid kuni äkki saabunud külm oma töö tegi. Ka osa kaktusi, kes end õigel ajal unele seadsid, hakkasid selle soojaga üles ärkama ja päris kindlasti hea see pole.
Ma olen kindel, et nii mõnigi taim oli juba enne külmade saabumist hukkumisel.
Kuigi kõik prognoosid lubasid tänaseks veel suuremat külma, hakkas meil eile õhtust hoopis soojemaks minema ja täna on meil päeva keskmine olnud -6C
Lund oli hakanud sadama juba öösel. Tänane varahommik. Aga vähe, vähe on seda kirmekest. Kuigi ka selle eest tuleb aitäh öelda.


Pisut hiljem, umbes kella 9 paiku aga hakkas sadama seda ammupalutud, -igatsetud ja -oodatud tõelist lund. Ju A.Levandi ja A.Markvart teavad, millest laulavad ".....  ja lumi on ime, hei-hei!
 Ime tõesti, selle sügistalve päris esimene ju. Ja päris esimest korda oli meil vaja ka teerajad puhtaks puhkuda.
Vahepeal keerutas tuul katustelt lund päris korralikult alla, mis peaks hoopis sulailma tähendama. Eks vaatame, mis saama hakkab ja milline see ilmake lõpuks siis ikka tuleb. Minu udud lubasid samuti enamvähem 10.kuupäevast ilma soojenemist. Ilmaportaalid räägivad samuti üksteisele vastu.
Hea, et üle mitme aasta tuli lumi tänavu külmunud pinnasele.


Ega päristalv tulemata jää. Kui pikalt ja milliste kraadidega ta lõpuks kanda kinnitab, näeme hiljem. Igastahes tuleb sooje riideid kududa :) Küll ma nad jaanipäevaks valmis saan :D
Ilusat tööaasta algust homsetele tööleruttajatele!
 Käes on argipäev ja ees ootamas ilus ja tegus aasta.

7 comments:

  1. Jah, lumi on tõesti ime :D Ülo sai ka puhurit proovida. Sellist hulka lund pole ammu näinud, kuigi vähevõitu seda siiski on. Lubatakse veidi lisa ülehomme. Äkki tulebki :D

    ReplyDelete
  2. Lumi teeb imet-ilm valgem,tuju parem ja ehk ka taimedele pakase tulekul kaitseks.Natuke jäi küll hiljsks,aga parem hilja kui mitte kunagi!Ilus on sul seal,imetlen alati Sinu vaateid!Minul mets kohe seinana ees,siis avarad ja muinasjutulised vaated kohe võluvad mind.Elad muinasjutuliselt kaunis kohas!

    ReplyDelete
  3. Valgemaks ja ilusamaks läks küll, kuigi homse lumelükkamise üle mu jalg eriti rõõmus pole. Aga ehk saab hakkama. Alati on saadud.

    ReplyDelete
  4. Ilutulestiku jälgimiseks on teil tõesti suurepärane asukoht. Ja taimede osas ongi nii, et kevadel näeme.

    ReplyDelete
  5. Oojaa, meil tuli ka üsna korralik lumevaip maha ja homme lubab lisa. :)
    Selle jaaniks kudumisega lase aga käia - küll tuleb uus talv ka. Mul oli hea mehele kohe suvelvalminud labakud kätte anda, kui külm saabus. ;)

    ReplyDelete
  6. Ma ei armasta talve ja külma, aga lumi on ilus, eriti okaspuudel.
    Uuele taimele aias kasvukohta valides saab talle nö valutumad kohanemisaastad, aga kõigile imeasjadele meie kliima ei hakkagi sobima, selle vastu ei saa.
    Teie aias on talv väga ilus. Loodan, et selle asukad talvituvad muretult.

    ReplyDelete
  7. Ilus hele on, isegi pilves ilmaga on toad kuidagi valgemad. Huvitav efekt on see lumevalgus. Ja maastikud on praegu kaunid.:)

    ReplyDelete